شناسهٔ خبر: 56504556 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

بازدید رئیس جمهور از موزه ملی/نقل مکان وزارت خارجه

فاطیما کریمی

بازدید رئیس جمهور از موزه ملی و قول گسترش فضای موزه ملی و تخلیه ساختمان وزارت خارجه و بیمه ده هزار فعال صنایع دستی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته رئیس جمهوری از موزه ملی ایران بازدید کرد این بازدید در ادامه فرآیند نظارت ستادی به دستگاه‌های اجرایی انجام شده بود.

تداوم حیات آثار فرهنگی و تاریخی در گروبهره‌برداری صحیح از آن‌ است

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جمع وزیر و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن استماع گزارش عملکرد یک ساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیسی گفت: تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی، جذب مشارکت‌های مردمی و میدان دادن به بخش خصوصی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را راهی مناسب برای جبران کمبود نیرو در این بخش دانست.

رئیس‌جمهور با تأیید برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه موزه‌ها به عدد هزار گفت: این اقدام باعث می‌شود آثار کشف شده تاریخی و فرهنگی که نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند به جای ماندن در انبارها، در معرض دید مردم و به ویژه نسل جوان باشند.

تلاش برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال

وی در ادامه سخنانش به بخش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: رونق صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگری را فعال می‌نماید و در کنار گردش مالی قابل توجه و ظرفیت‌های فراوان برای ایجاد اشتغال، بار فرهنگی عظیمی نیز دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال اظهار داشت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری با اعطای تسهیلات و امکانات از جمله اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری است.

قول‌های رئیس جمهور به وزیر میراث فرهنگی

عصر روزی که رئیس جمهور به موزه ملی رفت؛ مراسم هفته گردشگری نیز با حضور وزیر میراث فرهنگی سفرای کشورهای خارجی و فعالان گردشگری در موزه ملی ایران برگزار شد.

در حاشیه این برنامه عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور در دیداری که امروز از موزه ملی ایران داشت نظام مسائل خود را حوزه مطرح کرد. همچنین گزارش‌هایی از سه حوزه کاری وزارت میراث فرهنگی را ارائه دادیم و دستوراتی نیز صادر شد. ما از سال‌ها قبل تلاش می‌کردیم تا فعالان صنایع دستی بیمه شوند. برخی از افراد و هنرمندان مستقل کار می‌کنند و کارفرما ندارند. بیمه شدن این افراد هزینه زیادی لازم داشت. رئیس جمهور موافقت کرد تا ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی بیمه شوند. معاونت صنایع دستی نیز مسئول پیگیری آن شد تا با برنامه ریزی دقیق، کسانی که در اولویت قرار دارند بیمه شوند.

وی گفت: پیمان ارضی یکی از موانع ما در حوزه صادرات صنایع دستی است. با توجه به مسئله مالیاتی و هزینه‌های آن تولید کنندگان ما توان پرداخت آن را ندارند. در این حوزه نیز رئیس جمهور قول همکاری داد.

همچنین ضرغامی در ادامه بیان کرد: یکی از خواسته‌های ما از رئیس جمهور درباره توسعه موزه ملی ایران بود. ما موزه‌های کوچک استانی داریم که در نوع خود ارزشمند هستند. اما موزه اصلی کشور جایگاه ویژه ای دارد ولی در این موزه ارزشمند آثار و قطعات میلیونی داریم که جایی برای نمایش آنها نیست. رئیس جمهور از مخزن این موزه بازدید کرد و دید که چه اشیایی از نگاه مردم پنهان هستند. بنابراین طرح توسعه موزه ملی داده شد. اما از آنجا که به نتیجه رسیدن پروژه‌های عظیم زمان زیادی می‌برد ما از او خواستیم دو بنای مهم در میدان مشق به موزه ملی تعلق بگیرد. ساختمان شهربانی که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع است برای این موضوع اختصاص داده خواهد شد. همچنین قرار است وزارت خارجه نیز به مکان دیگری منتقل شود. این موضوع تصویب شد. اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی مسئله موزه ملی حل می‌شود. رئیس جمهور قول داد که برای وزارت خارجه ساختمان دیگری فراهم کند.

ضرغامی همچنین درباره ساختمان کتابخانه ملی نیز افزود: ساختمان کتابخانه ملی در جای دیگری احداث شد ولی هنوز این ساختمان قبلی به موزه ملی متصل نشده است. تلاش می‌کنیم این اتفاق نیز انجام شود.

ضرغامی چه توصیه ای به مدیران گردشگری داشت

ضرغامی چه توصیه‌ای به مدیران گردشگری داشت

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در همین برنامه هفته گردشگری گفت: سال اولی که به این وزارتخانه آمدیم مجموعه فعالیت‌هایی را انجام دادیم. برخی از بخش‌ها تکان جدی خورد مثل هتل‌ها که با ورشکستی جدی در دوره کرونا روبرو بودند ولی آن مسئله هم حل شد ولی الان می بی نم هتل‌ها کاملاً پر هستند و اتاق برای گردشگران نیست. از این بابت خوشحالم.

وی افزود: ما در حوزه پروازها محدودیت‌های جدی داریم. یکی از نمایندگان گله می‌کرد که می‌خواهم به تهران بروم ولی پرواز نیست. می‌گویند عراقی‌ها پروازها را رزرو کرده اند. من خوشحالم چون اینها گردشگران عراقی هستند که در کشور تردد می‌کنند. ظرفیت ناوگان هوایی ما همین است. اگر شعار ما این است که گردشگری فرابخشی است پس باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا پا به پای هم جلو برویم. وزارتخانه ما به خاطر اعتباراتی که به آن تعلق می‌گیرد جزو وزارتخانه‌های فقیر است اما بالقوه جزو قوی‌ترین ها هستیم. در همین هفته سه تفاهم نامه با وزارت راه و آموزش و پرورش امضا کردیم.‌

از گذشته راه را اشتباه رفته‌ایم

از گذشته راه را اشتباه رفته‌اید

در مراسم هفته گردشگری نماینده مجلس خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفت: از گذشته تا به حال اشتباه رفته ایم. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را برای کشور ارائه کنیم.

مجتبی محفوظی نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گردشگری صنعت روز دنیا است. همین جمله برای نمایان کردن اهمیت این صنعت کافی است. اگر به آمار رجوع کنیم می‌بینیم آن چیزی که در حوزه گردشگری کشورمان انجام شده در مقایسه با کشورهای دیگر کم بوده و در این حوزه کوتاهی کرده ایم.

وی گفت: تصویب بودجه با درصد بالایی در اختیار دولت و وزارتخانه است. لایحه بودجه، دولتی است و اسم مجلسی ندارد اما مجلس می‌تواند پیشنهاداتی بدهد به شرطی که در دو مرحله رأی بیاورد از جمله در کمیسیون تلفیق. برای رأی گیری نهایی هم نظر دولت مهم است. پس بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ها دولتی است.

وی تصریح کرد: تا وقتی کمیسیون تخصصی برای میراث فرهنگی دارید فراکسیون محلی از اعراب ندارد. متولی شما کمیته میراث فرهنگی در مجلس است. از گذشته تا به حال اشتباه رفته اید.

خبر خوب برای فعالان صنایع دستی/بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان

بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان

در جلسه نظارت ستادی رئیس جمهوری از وزارت میراث فرهنگی، سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میانگین حقوق کارمندان این وزارتخانه از همه جا پایین‌تر است و ان شاء الله به دستور شما این موضوع حل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به حوزه گردشگری، ادامه داد: در حوزه گردشگری فقط ۲۰ میز گردشگری جدی و تخصصی راه افتاده که روز گذشته در همایش گردشگری خوراک در سده نو ۸۰۰ نفر فعالان این حوزه حضور داشتند، این تنها بخشی از آن میزی است که ما راه اندازی کردیم.

ضرغامی درباره حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: یگان حفاظت ما کار خیلی مهمی دارد، اما نه خودرو و نه نیروی واجد شرایط دارد. با این حال با امکاناتی که شما می‌بینید از بزرگترین گنجینه جمهوری اسلامی حفاظت و صیانت می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صنایع دستی در این وزارت خانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: از شما سپاسگزارم که در جلسه هفته قبل برای بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی دستور دادید و این خبر بسیار خوب را به این عزیزان بدهیم. مُرّ اقتصاد مقاومتی، صنایع دستی است و این امکان از امروز وجود دارد که هر خانه‌ای کارگاه شود. این همان شعار صنایع دستی ما است و اغلب این افراد خانم و سرپرست خانوار هستند و شایسته نیست اگر مشکلی در رابطه به کارشان داشته باشند. میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای انسجام ملی است.

 سرانه مرمت هر یک از ۳۵ هزار اثر ثبتی ۳۰ هزار تومان است

سرانه مرمت هر یک از ۳۵ هزار اثر ثبتی ۳۰ هزار تومان است

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور هم در حاشیه بازدید نظارتی ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رئیس جمهوری از موزه ملی ایرانی بیان کرد: وقتی از میراث‌فرهنگی صحبت می‌کنیم یعنی حافظه تاریخی یک ملت از فرهنگ، آداب و رسوم، سنت‌ها، هویت، تاریخ، هنر، معماری، علم و فناوری است در حقیقت همه مظاهر و جلوه‌های ملموس و ناملموس، میراث‌فرهنگی هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: رویداد محور کردن اماکن، موزه‌ها و پایگاه‌های میراث‌فرهنگی، برگزاری ۳ هزار رویداد فرهنگی با هدف ایجاد شادی و نشاط اجتماعی و انتفاع فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در مجموعه‌های تاریخی از دیگر اقدامات معاونت میراث‌فرهنگی طی یکسال اخیر بود. به طور مثال در زمان تحویل سال ۱۴۰۱ در حافظیه ۴۰ هزار نفر حضور داشتند که در کمال آرامش و امنیت این مراسم برگزار شد. همچنین شوراهای مشورتی برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف و آرای صاحبنظران در موزه‌ها و بناهای تاریخی در معاونت میراث‌فرهنگی تشکیل دادیم تا الان ۷۰ نفر افراد مختلف و صاحب‌نام در این شورا عضو هستند.

او تصریح کرد: همه مقدمات راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی و اخذ مجوزها انجام شده است و به‌زودی اعلام موجودیت می‌کند. هدف از راه‌اندازی این انجمن این است تا از کمک‌های ایرانیان در سراسر دنیا برای حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی استفاده کنیم. در سال گذشته تعداد موزه‌ها به ۸۰۰ موزه رسید یعنی ۳۵ موزه جدید در دولت سیزدهم شکل گرفت پیش‌بینی این است اگر بر اساس برنامه‌ای که داریم و تأمین اعتبار تا سال ۱۴۰۴ به یک هزار موزه برسانیم.

تهران تا ۲ ساله دیگر به قطب گردشگری تبدیل می‌شود

تهران تا ۲ ساله دیگر به قطب گردشگری تبدیل می‌شود

پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران درباره تبدیل تهران به قطب گردشگری گفت: ما برای اینکه تهران در کشور به عنوان مقصد گردشگری شناخته شود، برنامه کوتاه مدتی داریم. همان‌طور که می‌دانید تهران همیشه فرستنده گردشگر بوده است به ویژه در روزهای تعطیل مراکز اقامتی و هتل‌های ما خالی از گردشگر بودند.

او افزود: برنامه‌ریزی ما برای تبدیل شدن تهران به قطب گردشگری، از دی‌ماه ۱۴۰۰ برای نوروز ۱۴۰۱ شروع شد. این برنامه‌ریزی کوتاه مدت دوساله را از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اجرا خواهیم کرد. در نوروز ۱۴۰۱ با برنامه‌ریزی که داشتیم تهران را به قطب گردشگری تبدیل کردیم. یکی از دلایل این بود که از مردم تمام کشور دعوت کردیم از جاذبه‌هایی که در تهران وجود دارد اعم از جاذبه‌های مراکز سرگرمی، تفریحی، پارک‌ها و مراکز تاریخی و تهران قدیم، مراکز خرید و گردشگری شهری، مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب، پل طبیعت، مجموعه فرهنگی توچال و پارک ارم و تورهای تهران گردی و … دیدن کنند.

جانفشان تصریح کرد: وقتی مردم متوجه شدند تهران در ایام تعطیلات، شهر خلوتی است برای سفر به این شهر استقبال کردند. این برنامه دو ساله خواهد بود و تاکنون که هفت‌ماه از شروع آن گذشته، نتیجه مثبتی داشته است و ان‌شاءالله برای نوروز ۱۴۰۲ و سال‌های بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بیش از ۸۹ هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی دیدن کردند

بیش از ۸۹ هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی دیدن کردند

در این هفته به مناسبت هفته گردشگری موزه‌های تحت پوشش میراث فرهنگی در دو روز آخر هفته رایگان شدند پس از آن مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها گفت: ۸۹ هزار و ۴۱۰ نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی سراسر کشور بازدید کردند. استان تهران با ۳۴ هزار و ۲۳۶ نفر بازدید در رتبه اول بازدیدکنندگان قرار گرفت.

مدیرکل موزه‌ها تصریح کرد: استان فارس با ۱۸ هزار و ۷۷۸ نفر و استان اصفهان با ۱۰ هزار و ۵۲۸ نفر بازدید به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم بازدیدکنندگان را در روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ثبت کردند.

گفتمان گردشگری باید از مدارس شروع شود

در این هفته، دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد در این مراسم محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس، افزود: در برنامه هفتم توسعه با توجه به مسائلی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام رایزنی شده و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به گردشگری اشاره شده است و گفته که مجلس چه کاری باید برای گردشگری انجام دهد. امروز گردشگری در سیاست‌های ابلاغی وجود دارد و می‌توانیم بهترین قوانین را برای آن بنویسیم تا از آن بتوان در برنامه ۵ ساله آینده استفاده کرد.

وی با توجه به حضور وزیر آموزش و پرورش در این برنامه اظهار داشت: گفتمان گردشگری باید از مدارس شروع شود انتظار داریم با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و توان مجلس در دروس دانش آموزان به میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اشاره شود. صنایع دنیا در گرو گردشگری است اگر از آن عقب بمانیم از گردشگری دنیا عقب افتاده ایم. در یک سال گذشته وزارت میراث فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده است اما اگر از نظر زیر ساخت‌های فیزیکی پیش نرویم حتماً موفق نخواهیم شد.

نظر شما