شناسهٔ خبر: 56502489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نهم ربیع؛

انسان منتظر آرامش درونی و هدف دارد

فاطمه عاطفی

آیت‌الله عباسی خراسانی گفت: انسان متنظر در نفس درونی‌اش اطمینان و آرامش دارد و در نفس بیرونی‌اش اعمالی دارد که شایسته هدفش است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله هادی عباسی‌خراسانی استاد حوزه علیمه در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: انسان آفریده‌ی نیازمند خداست و عظمت او در نیازش است. اینکه انسان ضعیف و نیازمند خلق شده است نقص نیست بلکه به معنای کمال انسان است. این یعنی انسان در تکاپو، انتظار و امید حقیقتی است که آن حقیقت تمام نیازهایش را برآورده می‌کند.
وی افزود: این فقر فقر وجودی است نه فقر اقتصادی. فقر اقتصادی مذموم است اما فقر وجودی کمال است. در نتیجه انتظار ضرورتی برخاسته از نیاز و فقر انسان است. انسان به امیدی زندگی می‌کند که در آینده فریادرس و نجات‌بخشی هست.
عباسی عنوان کرد: اراده الهی بر این است که مستضعفان در زمین به حکومت برسند. این افراد به جایی رسیدند که متصل به یک حقیقت و در انتظار آن هستند. ضرورت انتظار را نیاز نیازمندان تامین می‌کند و این حقیقتی است که انسان تا ابد زنده به این حقیقت است. در روایات نیز از انتظار و به خصوص انتظار فرج به عنوان بهترین عمل و کار یاد شده است.
وی بیان کرد: علم و عمل دو بال انسان است که از یکدیگر جدا نیستند و او را به نتیجه می‌رسانند. همانطور که پرنده بی‌بال و تک بال نمی‌تواند پرواز کند انسان هم به هر دو بال نیاز دارد. این دو بال علم و عمل در امیدش به نتیجه می‌رسد. کاسب‌ها نیز با امید به خدا هر روز کارشان را آغاز می‌کنند.
حضرت مهدی(عج) فوق زمان هستند
استاد حوزه علمیه گفت: انتظار حقیقتی است که زمان‌ها را به هم پیوند می‌زند. نقطه‌ای از زمان نقطه دیگر را درک نمی‌کند و زمان اول می‌گذرد که زمان دوم بیاید اما این سلسله زمان‌ها در انتظار و مُنتظَر یعنی در حقیقت مهدویت به یگدیگر پیوسته و متصل می‌شوند. حضرت مهدی(عج) صاحب الزمان و امام زمان است. این یعنی صاحب و پیشوای زمان است و کسی که در این جایگاه است باید فوق زمان باشد. در عرفان، برهان، قرآن و معرفت به فوق زمان دهر گفته می‌شود. زمان روحی دارد و دهر روح زمان است.
وی افزود: حضرت مهدی(عج) چون فوق زمان و روح زمان هستند کهولت و پیری معنا ندارد و حضور معنا دارد. بنابراین غلط است که بگوییم امام زمان(عج) امام غایب است و موجود نیست. امام مهدی(عج) موعودِ موجود هستند و برعکس گمان برخی که در آینده‌ها فریادرسی خواهد آمد؛ ما به حق مدعی هستیم که همین الان مُنتظَر و موعود ما موجود است؛ در واقع فرق است بین بودن و دیده نشدن.
عباسی اظهار کرد: خواجه نصیرالدین طوسی گفته است: «وجود او لطف است و غیبت او از ماست.» غیبت امام زمان(عج) به ما برمی‌گردد و ما باید ببینیم چه مشکلی داریم. در انتظار سازنده، منتظر سعی می‌کند به مُنتظَر شبیه شود. به عبارت دیگر تا به فرج خودمان و گشایش در امور خودمان نرسیم به فرج و گشایش امر امام زمان(عج) نمی‌رسیم زیرا امر امام صَعبٌ مُصتَصعَب است.
وی تصریح کرد: صعب بودن این امر است که باعث شده دعای اللهم عجل لولیک فرج بخوانیم و به زیارت آل یاسین و دعای عهد بسیار توصیه شده است.
انتظار سازنده؛ یعنی مراقبت از نفس
این کارشناس مذهبی بیان کرد: کمتر دعایی داریم که بحث فرج و پیروزی در آن نباشد و همه این‌ها برای این است که ما آماده باشیم و انتظاری سازنده را طی کنیم. در انتظار سازنده انسان باید به خودش برسد و مراقب نفسش باشد؛ زیرا این نفس شخصیت عاقلی را ملاقات خواهد کرد.
وی بیان کرد: امام علی(ع) نیز فرمودند که حضرت مهدی(عج) وقتی می‌آید که عقول کامل شود و هدایت‌ها بر هوی و هوس مسلط شود. در نتیتجه زمان آمدن حضرت مهدی(عج) زمانی است که ما آمادگی داشته باشیم. جامعه‌ای که منتظر مصلح است خودش باید صالح باشد.
عباسی تصریح کرد: مهدویت یک نقشه راه است و انتظار جاده‌ای سازنده است. انتظار فرج حقیقت امیدبخشی است که به همه انسان‌ها امید می‌دهد. هر لحظه زندگی را با جریانی و زنده بودن واقعی زنده بدارند. ما در انتظار محیّ هستیم و زمانی که امام زمان بیایند تمام محیّ‌های عالم مانند حضرت عیسی مسیح به ایشان اقتدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه انسان در کمالات معنوی ۵ روز کمالی دارد، گفت: اولین روز، روز بعثت است. روز دوم، روز امامت و ولایت که عید غدیر است. روز سوم روز عاشوراست که روز حماسه و عرفان است. دو ماه محرم و صفر بزرگداشت همین روز است و با اربعین این روز به استمرار می‌رسد، در واقع اربعین تداوم اسلام و انسانیت است. روز چهارم روز ظهور و روز پنجم قیامت است.
عاشورا، معبر رسیدن به ظهور
عباسی با تاکید بر اینکه عاشورا و اربعین معبر رسیدن به ظهور است، بیان کرد: از این عاشورا تا ظهور فتنه‌های مختلفی است که فتنه‌های آخر زمان نام دارد. امام سجاد(ع) فرمودند: «خدایا! تو را شکر می‌کنم که مرا در دوره آخر زمان قرار دادی.» این دوره، دوره عقل کامل است اما فتنه‌های مختلفی دارد که باید این فتنه‌ها را با انتظار خاموش کرد.
وی‌افزود: امام خمینی(ره) نیز فرمودند: «کشور ما مملکت امام زمان(عج) است.» مملکت امام زمان(عج) بی‌فتنه نیست اما بی‌تدبیر و بی‌فریادریس هم نیست. ما معتقدیم که امام زمان همه ما را می‌بینند و می‌توانند در همه حقایق تصرف کنند. ما معتقد به چنین امامی هستیم و او حاضر و ناظر بر همه اعمال ماست.
نویسنده کتاب الهی‌نامه گفت: خودمان را با این حقیقت مولوی و نبوی و این انسان موجودِ موعود هماهنگ می‌کنیم. البته باید مراقب باشیم فتنه‌ها و انحرافات آخر الزمان عجیب وغریب است عده‌ای حتی مدعی رؤیت حضرت مهدی(عج) می‌شوند و با اسم‌های مختلف از این وجود مقدس استفاده می‌کنند.
وی عنوان کرد: در این فتنه‌ها ما باید بدانیم در دوره‌ای امام زمان(عج) نواب خاص داشتند و در دوره‌ای نواب عام دارند. در این دوره نائب عام، مجتهد جامع شرایط است که در مملکت ما یکی از مجتهدان ولی فقیه است. امام خمینی(ره) درباره این مسئله فرمودند: «پشتیبان ولی فقیه باشید که آسیبی به مملکت نرسد.»
عباسی در خصوص مسائل امروز جامعه گفت: همین اغتشاشاتی که به وجود آمده است و ولی فقیه چه‌قدر زیبا سخنرانی کرد و باید خدا را به خاطر چنین رهبر باتدبیری شکر کنیم. الان زمان آن است همه پشت سر نائب امام زمان(عج) باشیم که بتوانیم در مسیر مهدویت و انتظار حرکت کنیم. انقلاب اسلامی پیش‌نیاز ظهور است و کسانی که در این مسیر باشند در مسیر ظهور حرکت می‌کنند.
وی افزود: روی پرچم امام زمان(عج) «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی نور» و «انا بقیه الله» نوشته است.
انتظار ناجی جهان از بحران‌ها
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: هیچ آسیبی به آنکه متنظر این گونه انسانی است نمی‌رسد؛ زیرا همه ما در محضر مُنتظَر هستیم و ایشان می‌بینند. مردمی که روزه‌دار، نمازخوان و اهل نیایش هستند بدانند که حالاتشان مهدوی است و جز متنظران صالح و سازنده هستند. انتظار امری سازنده است که همه جهان را از بحران‌ها نجات می‌دهد.
وی ادامه داد: در روایات داریم کسی که منتظر است مانند شهیدی است که در خون خودش می‌غلتد. یعنی منتظر خون می‌دهد اما هدف را نمی‌دهد. انسان منتظر همیشه زنده و هوشیار است. در مکتب ما خون بر شمشیر پیروز است، با آه پیروزی به دست می‌آید نه آهن‌آلات. امید منتظران آه‌هایی است که به حقیقت انتظار متصلشان می‌کند.
انتظار باید در متن زندگی باشد
نویسنده کتاب الهی‌نامه تصریح کرد: در فرازی از الهی نامه گفته‌ام: «الهی اگر به قدر یک دوست متنظرش بودیم تا به حال آمده بود.» انتظار را باید به زندگی‌مان بیاوریم و به اندازه‌ای منتظر باشیم که باور کنیم ظهور نزدیک است و به اندازه‌ای مراقب خودمان باشیم که بگوییم دیدن یار مطلوب است. اگر ما دلداری کنیم یار نزدیک ماست؛ این حقیقت انتظار است.
وی بیان کرد: حضرت با آمدنشان همه امیدهای جهان را به بستر فعلیت می‌رسانند و آنجاست که شایستگان حکومت می‌کنند. بقیه الله، باقی مانده خداست که خیر است؛ البته اگر ایمان و اعتقادی باشد. اگر ایمان و اعتقادی داشته باشیم حضرت دستمان را می‌گیرد.
شجاعت و آرامش از ویژگی‌های انسان منتظر
عباسی در خصوص نشانه‌های انسان منتظر گفت: یکی از نشانه‌های منتظر این است که او از آرامش خاص فردی، خانوادگی و اجتماعی برخوردار است. انتظار آرام‌بخش است و به انسان آرامش می‌دهد. وقتی کسی در میان بحران باشد و توانمندی به سراغش بیاید طمأنینه پیدا می‌کند. همین حالت برای انسان منتظر پیش می‌آید.
وی گفت: انسان منتظر شجاع است؛ زیرا پشتش گرم است و به یک حقیقت متصل است. شهدای دفاع مقدس، سلامت و امنیت، وارستگان، علما و کسانی که خود را در معرکه و مهلکه‌ها می‌اندازند برای چیست؟ این‌ها برای نجات یک امت خود را به خطر می‌اندازند این افراد انسان‌های برازنده‌ای هستند که از آرامش و شجاعت برخوردارند.
عباسی بیان کرد: انسان متنظر در نفس درونی‌اش اطمینان و آرامش دارد و در نفس بیرونی‌اش اعمالی دارد که شایسته هدفش است.
وی افزود: انسان منتظر هدفدار است و بی‌هدف حرکت نمی‌کند و به تعبیر امام علی با هر بادی نمی‌لرزد. اعتقاداتی دارد که باعث پا بر جایی اوست. انسان منتظر و اهل انتظار سازنده امیدوار است، اهل آرامش است، به دیگران هم آرامش می‌دهد و مومن واقعی است.
انتهای پیام

نظر شما