شناسهٔ خبر: 56499555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| ایجاد گفت‌وگویی به دور از فضای دوقطبی بین معترضان در رسانه ملی

این روزها با پایان یافتن اغتشاشات و ناامنی‌های خیابانی که خساراتی از نظر جانی و مالی به دنبال داشت این مساله مهم فهم شد که فضای مجازی و ابزار رسانه چقدر می‌تواند همانند چاقوی دو لبه عمل کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه رادیو و تلویزیون: این روزها با پایان یافتن اغتشاشات و ناامنی‌های خیابانی که خساراتی از نظر جانی و مالی به دنبال داشت این مساله مهم فهم شد که فضای مجازی و ابزار رسانه چقدر می‌تواند همانند چاقوی دو لبه عمل کند، چقدر می‌تواند بد و فاجعه‌بار باشد و چقدر می‌تواند خوب و مفید باشد. جاییکه رسانه تنها در ارتباط جمعی معنا می‌یابد، اهمیت آن بر هرکسی هویدا می‌شود. و این روزها خوب دیدیم که معاندین و عوامل دشمن و عده‌ای سلبریتی احساساتی و کم بینش و دانش، چطور توانستند عده‌ای از جوانان و نوجوانان را به خیابان‌ها بکشند و خود از دور یا از خارج کشور نظاره‌گر آن‌ها باشند.

حالا اما باید فکری جدی درخصوص امنیت ملی معطوف به کارکرد رسانه و ناظر بر گفتگوی معترضان در رسانه ملی صورت بگیرد. حقیقتا رسانه ملی ظرفیت بسیار عظیمی در همدل کردن مردم و ارائه بینش و دانش و بصیرت  صحیح به عموم مردم بخصوص جوانان و نوجوانان را دارد و یکی از این راه‌ها ایجاد گفتگویی به دور از فضای دوقطبی بین معترضان در رسانه ملی است.

صدا و سیما باید به سرعت تمهیدی بیاندیشد تا از معترضینی از تمام اقشار و هر نوع طرز فکر و برداشتی که دارند در برنامه‌های گفتگو محور حضور یابند و رودرو به باز کردن مسائل بپردازند. این امر در درجه اول به سرعت باعث ایجاد احساس صداقت و برائت از جبهه گیری می‌شود و قشر قابل توجهی از جوانان و نوجوانان را به پای گفتگوها خواهد کشاند. و آنجاست که بسیاری حقایق و مسائل پیش و پس پرده و بسیار عناصری که از منظر تخصصی سیاسی و حتی بین‌الملل برای افراد غیر کارشناس سردرگم کننده است، به شفافیت می‌گراید. 

بی‌شک برگزاری گفتگوهای سازنده در رسانه ملی بخش جدی ایجاد شرایط امن برای جامعه و پیشگیری از تلاش معاندین و دشمنان انقلاب برای ایجاد اغتشاشاش و ناامنی در میهنمان را درپی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که رسانه ملی طی هفته‌های اخیر در این زمینه تلاش‌های مختلفی را در زمینه شکل دادن به برنامه‌های گفتگو محور انجام داده است. به طور مثال برنامه«شیوه» یکی از همین دست برنامه‌هاست که اساتیدی را با رویکردهای مختلف گرد آورده است. 

همین امر و لزوم برگزاری اینچنین گفتگوهایی در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس با امضای کثیری از مخاطبان و هموطنان در پویشی با عنوان «ایجاد گفت‌وگویی به دور از فضای دوقطبی بین معترضان در رسانه ملی» به شرح زیر به ثبت رسیده است: 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

در پناه امن حضرت مادر فاطمه‌الزّهراء المرضیّة سلام الله علیکِ
با سلام و احترام ؛
ما فرزندانِ ایران ، که نه اصلاح طلبیم، نه اصول گرا ، نه اغتشاشگر و نه ضد نظام اسلامی!

با این استدلال که :

نقش معاندینی که آب را به نفع منافع خود گل آلود می‌کنند ، برای مردم روشن است و برای آنان که نیست ، به مرور و با رو شدن دست شیاطین که لعنت خدا بر آنها، روشن خواهد شد ان شاء الله.

اما درد اصلی جامعه امروز ایران، کمبود همدلی است‌!

که متأسفانه ناشی از عدم شناخت صحیح مخاطب، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای شناخت و ایجاد ارتباط صحیح بین اقشار مختلف جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان و نظام جمهوری اسلامی، برداشت‌ها و قضاوت‌های یک جانبه هر طیف از دیگری، متهم کردن یکدیگر، نرسیدن صدای اعتراض به حق مردم به مسئولین، نادیده گرفته شدنِ دلیل اصلی اعتراضات و بغض‌ها و بروز اغتشاشات و گیر کردنِ برخی و یا بسیاری از مسئولین و طیفی از قشرِ انقلابیِ جامعه در بُعدِ سیاسی و امنیتیِ موضوعاتِ موردِ اعتراض و عدم رسیدگیِ صحیح به بُعد اجتماعی و فرهنگیِ آنها، عدم وجود پوشش خبری مناسب در صدا و سیما از جمله تهیه گزارشات میدانی از اعتراضات و در مقابل پوشش یک جانبه راهپیمایی‌ها و واکنش‌های قشر انقلابی علیه اغتشاشات، گفت و گوهای تلویزیونیِ در مواردی فرافکنانه و دوقطبی‌ساز و غیرکارشناسانه و متعصبانه، عدم اقناعِ مناسبِ مخاطب و همانند اینها که می‌دانیم و می‌دانید، می‌باشد که بر ناآرامی‌ها و نارضایتی‌ها و اعتراضات و خشم‌ها و بروز اغتشاشات دامن می‌زند.

از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم:

با ایجاد و مدیریت و حفظ فضای گفت و گوی برادرانه و خواهرانه، برابر، همدلانه و سالم در برنامه‌های تلویزیونی، بین اقشارِ با دیدگاه‌های مختلف و حتی متضاد در جامعه، با حضور مردم عادی و کارشناسان معتبر و مسئولین مربوطه از هر تفکری، بدون تنش، فرافکنی، سانسور، حاشیه‌سازی و دامن زدن بر دو قطبی‌های جامعه، صدای اعتراضات بحق و نظرات و انتقادات و پیشنهادات و راهکارها و برنامه‌های مورد ارائه مردم از اقشار مختلف را به مسئولین برساند و تا احقاق حقوق مسلّم مردم و اقناع منطقی، حساب شده و عادلانه آنان از تلاش و همراهیِ خالصانه مضایقه نکند.


با تشکر و دعای خیر»

پایان پیام/

نظر شما