شناسهٔ خبر: 56495220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

صنایع‌دستی امروز ما میراث‌فرهنگی فردا است

زهرا آقایاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: صنایع‌دستی امروز ما میراث‌فرهنگی فردا است.

صاحب‌خبر -

سید سعید صفوی شامگاه دیروز (۱۲ مهرماه) در آیین رونمایی از پوستر شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، با اشاره به روند برگزاری این دو جشنواره به صورت هم‌زمان، عنوان کرد: شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۱۵۳ هنرمند از ۳۱ استان با فرهنگ، گویش و قومیت‌های متفاوت در زنجان به جهت ارائه آداب و رسوم خود گرد هم می‌آیند و در یک جمله صنایع‌دستی امروز ما، میراث‌فرهنگی فردا خواهد بود.

وی افزود: در این دوره ۳۰ غرفه به جشنواره ملی آش ایرانی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان اختصاص خواهد یافت و ۲۵ غرفه نیز در بخش سوغات استان‌های مختلف کشور فعالیت خواهد کرد، به همین خاطر همشهریان و سایر هم‌وطنان می‌توانند از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ از این دو جشنواره بازدید داشته باشند.

صفوی با بیان اینکه مردم زنجان به درستی زنجان را نمی‌شناسند، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این مسئله است که همشهریان به درستی زنجان را نمی‌شناسند و ما زمانی که شهر خود را نشناسیم، نمی‌توانیم فرهنگ و آداب و رسوم خود را به دیگران بشناسانیم. کلاس‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چهار دسته اصلی قرار دارد که شامل میراث فرهنگی غیرمنقول، میراث طبیعی، میراث ناملموس و میراث منقول است و جشنواره ملی آش ایرانی به همراه جغور بغور زنجان که ثبت ملی شده‌، در کنار ۴۱ میراث معنوی و ناملموس استان جای می‌گیرد.

این مسئول با تاکید بر افتخارات استان زنجان در صنایع مختلف دستی و فرهنگی، تصریح کرد: جشنواره ملی آش ایرانی به میزبانی زنجان به عنوان جشنواره مادر فستیوال‌های غذایی و بزرگ‌ترین جشنواره غذایی کشور شناخته می‌شود و در کنار آن صنایع‌دستی ما مانند ملیله، مس و چاقو به عنوان صنایع‌دستی فلزی رتبه اول را در کشور در حوزه تولیدات کسب کرده‌ و به تبع آن نیز زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسیده که مایه مباهات و افتخار است.

وی با اشاره به عواید جشنواره ملی آش ایرانی و جشنواره ملی صنایع‌دستی برای استان زنجان، بیان کرد: جشنواره ملی آش ایرانی به جهت ایجاد حال خوب و روحیه مثبت در همشهریان و هم‌وطنان برگزار می‌شود و عایدی آن بیشتر در حوزه معنوی است اما جشنواره ملی صنایع‌دستی اثرات مثبت فراوانی از جمله حمایت و دلگرمی صنعت‌گران و هنرمندان، شناساندن صنایع مختلف استان در سطح کشور، صادرات سوغات استان زنجان به سایر استان‌ها توسط گردشگران و علاقه‌مندی قشر جوان جامعه به حفظ و یادگیری صنایع‌دستی کهن استان را در پی دارد و به رونق اقتصادی استان زنجان نیز کمک شایانی می‌کند.

صفوی با اشاره به برگزاری جشنواره غذای اکو در استان زنجان، یادآور شد: این جشنواره نیز در کنار سایر جشنواره‌های استان پررنگ‌تر از سابق در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد و تمهیدات لازم نیز برای برگزاری هرچه بهتر این فستیوال اندیشیده می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه با گران‌فروشان در جشنواره ملی آش ایرانی برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد: نرخ‌های آش ارائه شده در جشنواره بر حسب مواد غذایی استفاده شده و هزینه صرف شده متفاوت خواهد بود اما با گران‌فروشان در این بخش برخورد خواهد شد، زیرا هدف از این جشنواره تبادل هنر صنعت غذا در میان استان‌های مختلف است. همچنین طی برگزاری این جشنواره از ۴۴ نفر از دارندگان نشان ملی، یک نفر کارآفرین برتر در حوزه صنایع‌دستی و یک نفر کارآفرین برتر در حوزه گردشگری تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما