شناسهٔ خبر: 56475097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صادرات صنایع دستی خراسان شمالی به خارج از کشور به صورت چمدانی

اعظم قهرمانی

سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: صادرات صنایع دستی در این استان به خارج از کشور به صورت چمدانی انجام می شود.

صاحب‌خبر -

پروانه کلاته در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجاییکه اکثر تولیدکنندگان صنایع دستی در این استان فاقد کارت بازرگانی هستند برای صادرات این محصولات اظهارنامه صادراتی در این استان اظهار نمی شود.

وی افزود: این امر موجب شده تا صادرات این محصول از این استان انجام نشود و یا اینکه به صورت چمدانی از این استان به خارج از کشور صادر شود.

کلاته ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته طی امسال ۱۲۵ هزار دلار محصول صنایع دستی از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۹۵ رشه صنایع دستی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۶۱ رشته در خراسان شمالی وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعدادی از رشته های صنایع دستی در استان طی سال های گذشته منسوخ شده بودند، ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته ۱۶ رشته احیا شده و هم اکنون رشته منسوخ شده ای وجود ندارد.

سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در ادامه تعداد تولیدکنندگان صنایع دستی در این استان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

به گفته قهرمانیان چهار اثر صنایع دستی در این استان نیز دارای مهر اصالت یونسکو است.

۸۵ درصد از تولیدکنندگان صنایع دستی در خراسان شمالی محصولات خود را به صورت سنتی به فروش می رسانند.

فروش محصولات صنایع دستی با برند خاص خودش تاثیر خیلی زیادی در فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی دارد و در حقیقت بسیاری از تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود اسم دارند اما به سوی ثبت برند پیش نرفته اند و این نام ها به صورت رسمی نیستند.

انتهای پیام

نظر شما