شناسهٔ خبر: 56450263 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

باران و گردو غبار در راه است

سازمان هواشناسی نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران و وزش باد شدید در ۹ استان، وزش باد ونفود گردو غبار به ۸ استان و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر هشدار داد.

صاحب‌خبر -

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک از روز یکشنبه تا دوشنبه ( ۱۰ تا ۱۱ مهرماه) خبر داد.

این مخاطره جوی روز یکشنبه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و تهران، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان و جنوب شرق فارس و دوشنبه در مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر به شکل محلی و محدود، صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی ازاین مخاطره احتیاط در تردد جاده‌ای به‌ویژه در عبور از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، انتقال محصولات برداشت شده به انبار یا مکان های مسقف، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن در هنگام وقوع رعد و برق را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گرد و غبار از یکشنبه تا دوشنبه (۱۰ تا ۱۱ مهرماه) خبر داد.

این مخاطره جوی روز یکشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی و دوشنبه در نوار شرقی خراسان جنوبی، غرب ایلام، خوزستان، لرستان، نیمه جنوبی همدان و شرق کردستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج، میانگین ۱ تا ۱.۵ متر از دوشنبه تا سه‌شنبه ( ۱۱ تا ۱۲ مهرماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آسیب به قایق‌های ماهیگیری و شناورهای سبک و تفریحی، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و احتمال آسیب به قفس‌های پرورش ماهی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی احتیاط در تردد با شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و احتیاط در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظر شما