شناسهٔ خبر: 56438830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

الکاظمی خواستار تسریع در گفتگوی ملی شد

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق از گروه‌های سیاسی این کشور خواست در انجام گفتگوی ملی، تسریع کنند و به توافقاتی دست پیدا کنند که برای همه طرف‌ها راضی کننده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق شامگاه امروز شنبه در جریان سومین سالروز اعتراضات اکتبر (تظاهرات تشرینی‌ها)، مدعی شد که تظاهرات حقی است که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است.

امروز شنبه اول اکتبر، سومین سالروز تظاهرات اکتبر سال ۲۰۱۹ است که در نتیجه حمایت برخی کشورهای غربی از آن، به سقوط دولت وقت عراق به ریاست عادل عبدالمهدی انجامید و پس از آن دولت مصطفی الکاظمی رو کار آمد.

گروه‌ها و احزاب و افرادی که در تظاهرات سه سال پیش شرکت داشتند، در عراق به احزاب «تشرینی» (اُکتبری) شهره شدند. امروز نیز به بهانه سومین سالروز این اعتراضات شماری از معترضان به خیابان آمده‌اند. به گفته منابع عراقی، احزاب و گروه‌های تشرینی در این تظاهرات حضور دارند اما بسیاری از افراد حاضر در تجمع امروز پرچم‌های منتسب به جریان صدر را در دست داشتند و برخی افراد با سنگ و آجر به پلیس حمله کردند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، امنیت در منطقه، دارای یک بُعد منطقه‌ای است و همه طرفها باید از طریق همکاری، با چالشهای امنیتی مقابله کنند.

وی همچنین از گروههای سیاسی عراق خواست در انجام گفت‌وگوی ملی، تسریع کنند و به توافقاتی دست پیدا کنند که برای همه طرفها راضی کننده باشد.

وی با بیان اینکه در جریان درگیریهای سیاسی، از هیچ حزبی طرفداری نمی‌کند، در پایان گفت که نیروهای امنیتی نیز همین وضعیت را دارند و وظیفه آنان، حمایت از ملت عراق و دفاع از امنیت و قانون است.

 نخست‌وزیر عراق صبح امروز نیز با تایید حق تظاهرات مسالمت آمیز که در قانون اساسی کشور بر اجرای آن در چارچوب قانون تاکید شده، از معترضان خواست تا در حفظ و حراست نهادهای دولتی و اموال عمومی و خصوصی همکاری کنند

نظر شما