شناسهٔ خبر: 56435854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دیدار آتی پاشینیان با اردوغان در هاله‌ای از ابهام

فارس

نخست وزیر ارمنستان درباره نشست آتی با رئیس جمهور ترکیه گفت، این دیدار نه تایید شده و نه منتفی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نخست وزیر ارمنستان در اظهاراتی از دیدار محتمل با رئیس جمهور ترکیه در شهر «پراگ» در جمهوری چک  خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفت که تا این لحظه، دیدار احتمالی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و نخست وزیر این کشور در شهر «پراگ» در جمهوری چک نه تایید و نه منتفی است.

وی گفت: «نه ما و نه طرف ترکیه‌ای دیدار من و اردوغان را رد نکرده‌ایم. البته این دیدار به چند شرایط بستگی دارد. رویدادی توسط اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که در آن هم ترکیه و هم ما دعوت شده‌ایم. هم ما و هم آنها باید در مورد شرکت در آن اجلاس شرکت تصمیم بگیریم و در صورت مشارکت، تشکیل یا نشدن جلسه بحث دیگری است. تصمیم دارم به پراگ بروم، قصد دارم در این اجلاس شرکت کنم و می‌توانم بگویم در حال حاضر برگزاری نشستی منتفی نیست، اما نمی‌توانم بگویم که تایید شده است.»

نخست وزیر ارمنستان گفت که در صورت تشکیل نشست، دستور کار شامل باز شدن مرزها و عادی سازی  روابط خواهد بود.

پاشینیان در پاسخ به این سوال که آیا موضوع قره باغ کوهستانی مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت:«زمانی که مسائل امنیتی منطقه مورد بحث قرار می‌گیرد، بسیاری از موضوعات مورد بحث قرار خواهد گرفت.این اولین جلسه ما خواهد بود و مسائل به نحوه ادامه جلسه بستگی دارد.»

وی گفت: «هیچ پیام یا توافقی مبنی بر تعلیق دیدارهای نمایندگان عادی سازی ارمنستان و ترکیه وجود ندارد، اما در عین حال زمان و مکان نشست بعدی هنوز مشخص نشده است.»

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان  پیشتر در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لوموند» گفت: «ما همیشه اعلام کرده‌ایم که علیرغم حمایت‌های بسیار ترکیه از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ (۴۴ روزه بر سر قره باغ کوهستانی) چه از نظر سیاسی و چه از طریق تامین تسلیحات و همچنین استقرار هزاران مزدور خارجی، آماده عادی‌سازی روابط خود بدون پیش‌شرط هستیم. ما پیام‌های مثبتی از ترکیه برای بازگشایی گفت‌وگو دریافت کرده‌ایم، اما وضعیت همچنان پیچیده است. آنکارا شرایط جدیدی را مطرح می‌کند. از جمله کریدور اتصال جمهوری آذربایجان و نخجوان.»

این در حالی است که وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا در واکنش به تنش میان نیروهای باکو و ایروان از جمهوری آذربایجان جانبداری کرد و گفت، ارمنستان باید اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند.

دیدار آتی پاشینیان با اردوغان در هاله‌ای از ابهام

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ارمنستان باید اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند و بر مذاکرات صلح و همکاری در چارچوب آشتی‌ای که با جمهوری آذربایجان به آن دست یافته است، متمرکز شود.»

ترکیه در جنگ دوم قره باغ به شدت از جمهوری آذربایجان حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک کرد. ترکیه روابط بسیار گرمی در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی با باکو دارد.

نظر شما