شناسهٔ خبر: 56435796 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چاشنی سلامت دانش آموزان را فراموش نکنید

مهـــر

تغذیه سالم، مهم‌ترین اصل در سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است و خوردن صبحانه، چاشنی اصلی آن است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

کارشناسان تغذیه بر این باورند که خوردن صبحانه مهم‌ترین اصل در تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است و نباید نسبت به این موضوع بی اعتنا بود.

در این بین، مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قریب به اتفاق دانش آموزان صبحگاهی، هنگام رفتن به مدرسه، صبحانه نمی‌خورند که نمی‌توان نسبت به نقش والدین بی اعتنا بود. زیرا، برخی از والدین اصلاً به این مهم توجه نمی‌کنند که خوردن نان و پنیر ساده چقدر می‌تواند در تأمین سلامت بچه‌ها اثرگذار باشد.

شاید خیلی جدی نگیریم، اما یک لقمه نان و پنیر ساده، همان چاشنی سلامت بچه‌ها است که می‌خواهند درس یاد بگیرند.

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه دانش‌آموزان، اظهار کرد: اینکه کودک در منزل و مدرسه از چه الگوی غذایی پیروی کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با عنوان این مطلب که پیروی از سبک زندگی سالم به بهبود روند یادگیری، رشد و تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند، وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی غذایی دانست و گفت: کودک با دریافت درست این وعده غذایی، انرژی کافی برای ادامه روز، یادگیری و تمرکز را به دست می‌آورد.

اسلامیان توصیه کرد: اگر والدین یا کودک به هر دلیلی نمی‌توانند وعده صبحانه را در زمان مقرر و در منزل در اختیار کودک قرار دهند، بهتر است صبحانه‌ای سالم برای مصرف در مدرسه به همراه داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، همراه داشتن میان وعده سالم در مدرسه را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به این‎که قدرت یادگیری و الگوبرداری در مدرسه بسیار زیاد است و کودکان تحت تأثیر دوستان و محیط هستند، الگو‌های غذایی همسالان می‌تواند در بین دانش‌آموزان بسیار پررنگ باشد.

وی ادامه داد: بهتر است میان وعده‌های سالم غذایی را والدین و بزرگتر‌ها در اختیار کودکان قرار دهند، مغز دانه‌ها مثل بادام، گردو و یا فندق می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اسلامیان با اشاره به اینکه شیر به عنوان منبع غذایی غنی پروتئین و کلسیم نیز گزینه مناسبی به عنوان میان وعده است، افزود: برای کودکانی که تحمل لاکتوز را ندارند توصیه می‌شود از شیر‌های بدون لاکتوز استفاده شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بسیاری ا ز کودکان به غذا‌های صنعتی مثل شکلات، ویفر، کیک و بیسکویت علاقه دارند، خاطرنشان کرد: این منابع غذایی حاوی قند ساده هستند و بهتر است کودکان کمتر از این مواد غذایی استفاده کنند نباید این غذا‌های ناسالم تبدیل به الگوی غذایی کودکان شود و هرگز این مواد غذایی جایگزین وعده غذایی اصلی نشود.

وی تاکید کرد: نان و پنیر و خرما، نان و پنیر و گردو و انواع املت‌ها و یا تخم مرغ می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای مصرف باشد.

تنقلات و چاقی دانش آموزان

اغلب والدین بدون درک این واقعیت که صبحانه، اصلی‌ترین چاشنی سلامت بچه‌ها است، به دادن پول توجیبی برای خرید تنقلات به فرزندان خود اکتفا می‌کنند. در حالی که خیلی از خوراکی‌های بوفه مدارس، فاقد ارزش‌های غذایی برای بدن هستند. انواع شکلات‌ها، چیپس، پفک و…، از جمله خوراکی‌های بدون خاصیت غذایی هستند.

این در حالی است که خوردن یک لقمه نان و پنیر ساده در منزل، جسم و ذهن دانش آموز را آماده یادگیری می‌کند.

با خوردن یک صبحانه سالم، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بدن به جای انباشت و ذخیره کالری اضافی در خود به سوزاندن آن‌ها می‌پردازد.

افرادی که صبحانه سالم می‌خورند جذب چربی در بدنشان کمتر و جذب فیبر بیشتر صورت می‌گیرد و علاوه بر آن دارای جذب بالایی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص کلسیم، آهن و منیزیم خواهند بود.

خوردن صبحانه سالم، گرسنگی را بهتر کنترل کرده و به این ترتیب کالری کمتری از غذا‌های ناسالم جذب بدن خواهد شد. افرادی که صبحانه سالم می‌خورند نسبت به آن‌هایی که صبحانه نمی‌خورند از تمرکز، کارایی و خلق و خوی بهتری برخوردارند. خوردن یک صبحانه سالم کمک خوبی جهت حفظ تعادل وزن خواهد بود.

این در حالی است که آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شیوع چاقی در بین دانش آموزان رو به افزایش است که شاید مهم‌ترین علت آن، روی آوردن بچه‌ها به فست فودها، شیرینی‌جات و…، باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما