شناسهٔ خبر: 56431102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

چرا حجاب و عفاف؟ (۳)؛

۱۱ آسیب فردی و خانوادگی بدحجابی

حوزه/ برخی از افراد بد حجاب منتظر نگاه دیگران هستند و دوست دارند دیده شوند، اما پس از مدتی که ظاهر خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی توانند در مد، لباس، پوشش و آرایش با دیگران رقابت کنند دچار بیماری روحی و روانی و افسردگی خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید فولادی به بیان احکام حجاب و عفاف در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پرداخته است که در شماره های گوناگون تقدیم شما فرهیختگان خواهد شد:

* آسیب شناسی بدحجابی و بی عفتی

یکی از موضوعات مهم در بحث عفاف و حجاب، آسیب شناسی در زمینه بدحجابی و لاابالی گری و آثار سوء آن در فرد، خانواده و جامعه اسلامی است.

حفظ حجاب، عفاف و حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم، نقش مؤثری در پاک بودن خانواده، جامعه و ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری مشروع و قانونی دارد و بالعکس بدحجابی، کشف حجاب، پوشش و آرایش نامناسب، خودنمایی و خودآرایی زن در کف خیابان و رعایت نکردن حریم محرم و نامحرم، نقش مؤثری در آلودگی خانواده و اجتماع و گسترش روابط نامشروع و در نتیجه افزایش آمار ولادت های نامشروع و حرام زاده دارد.

گستره بحث حلال زادگی در فقه

اسلام سفارش فراوانی نسبت به حلال زاده بودن فرزندان دارد.

از ویژگی های مرجع تقلید، امام جمعه، امام جماعت، منصب قضاوت، حلال زادگی شمرده شده و شخص حرام زاده نمی تواند به عنوان گواه در بحث شهادات قرار گیرد و نیز شخص زنازاده از ارث محروم می‌شود.    جواهر الکلام، جلد ۱۱، ۱۳، ۴۰ و ۴۱.

در روایات نیز یکی از ویژگی های محبان اهل بیت علیهم السلام، حلال زاده بودن و یکی از ویژگی های دشمنان اهل بیت علیهم السلام، حرام زادگی آنان مطرح شده است.

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: انبیاء و فرزندان انبیاء را نمی کشد مگر شخص حرام زاده و قاتل امام حسین علیه السلام حرام زاده بود.     سفینة البحار، جلد ۱، صفحه ۵۶۰.

 در نسب شناسی تاریخی یزید، ابن زیاد، و شمر که اقدام به شهادت امام حسین علیه السلام نمودند و نیز هر ده نفری که بعدازظهر عاشورا با اسب بر بدن مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام تاختند، مشخص شد که همگی آن ها زنازاده بودند.  بحارالانوار، جلد ۴۵، صفحه ۵۹.

بحران حرام زادگی در غرب

امروزه شیوع ولادت های نامشروع و حرام زاده معضل بزرگی برای کشورهای غربی شده است. در فصل اول کتاب  «نقشه جهانی خانواده» که هر سال زیر نظر سازمان ملل منتشر می شود، آمار ولادت های خارج از ازدواج یا به عبارتی فرزندان حرام زاده در کشور های مختلف می آید.

بیش از یک سوم ولادت ها در اروپا خارج از ازدواج است و بیش از ۴۰ % از ولادت ها در آمریکا حرام زاده هستند.

پرچم حلال زادگی در دنیا

کشور ایران در دنیا این افتخار را دارد که پرچم حلال زادگی را بلند کرده است.

گسترش مراسم های مذهبی در ایام محرم و صفر که نشان دهنده عشق و ارادت مردم ایران نسبت به حضرت سیدالشهدا علیه السلام و در طول سال نسبت به اهل بیت علیهم السلام دارد، اولین نشانه حلال زادگی است.

آثار سوء بدحجابی در بُعد فردی

پوشش و حجاب امر الهی و نازل شده از آسمان است: یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشا(اعراف/٢۶) .

و کشف حجاب، فتنه شیطان برای پیروان خود است: یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما(اعراف/٢٧).

حجاب باعث مصونیت فرد و خانواده و آرامش روانی جامعه است و ترک حیا و عفت و انتخاب پوشش و آرایش نامناسب، آسیب های جدی برای فرد بدحجاب، خانواده و اجتماع دارد. هم چنین بدحجابی عامل بسیاری از ناهنجاری های  اجتماعی خواهد شد.

آسیب های فردی بدحجابی

 بدحجابی آثار سوء فراوانی برای فرد لاابالی و بدحجاب خواهد داشت و آسیب های جدی را بر جسم و روح او وارد خواهد نمود.  برخی از آسیب های فردی بدحجابی عبارت است از:

١. نافرمانی خدا

 حجاب فرمان خداست و بی توجهی به فرمان خدا گناه و معصیت است و شخص گناهکار باید تاوان معصیت خود را در دنیا و آخرت بدهد

٢.  مشارکت در گناه دیگران

بد حجابی باعث شکسته شدن قبح گناه در جامعه خواهد شد و دیگران را به گناه های فراوان اخلاقی می کشاند و شخص بدحجاب در گناه دیگران شریک خواهد بود.

٣. شکسته شدن سد دفاعی

حجاب یعنی مانع و شخص با حجاب و با حیا مانع تعرض بیگانه به خود می شود و هنگامی که این مانع مخدوش یا برداشته شود، سد دفاعی شکسته و راه تعرض نا محرم و بیگانه باز می‌شود.

طبق آمار نیروی انتظامی ۹۵ درصد زنان و دخترانی که مورد تعرض افراد هوسران و لاابالی قرار می‌گیرند کسانی هستند که پوشش مناسب نداشته و با آرایش نامناسب در جامعه ظاهر می‌شدند.

۴. مصرف گرایی و مد پرستی

شخص بد حجاب به منظور خود آرایی و رقابت با هم نوعان خود به مصرف بی اندازه لوازم آرایشی و تغییر لباس های متعدد روی می آورد، در نتیجه بیشتر توجه خود را صرف  مد پرستی، مصرف گرایی و تجمل گرایی می نماید.

۵. بی توجهی به شخصیت خود

 شخص بد حجاب به جای  آن‌که وقت خود را صرف تفکر و عقلانیت نماید، صرف خودپرستی و شهوت پرستی می نماید. بد حجاب در حقیقت اعلام می‌دارد که فاقد ارزش های انسانی و کرامت ذاتی است و اگر تخصصی داشت و صاحب تفکر و دانش بود دیگر نیازی به نمایش جسم خود برای دیگران نبوده و نیازی به دیده شدن با این کیفیت نداشت و این بدترین نوع توهین به زن می باشد که به او نه به عنوان ارزش و کرامت زن بلکه با عنوان یک سوژه جنسی نگاه شود.

۶. یأس و افسردگی

برخی از افراد بد حجاب منتظر نگاه دیگران هستند و دوست دارند دیده شوند، اما پس از مدتی که ظاهر خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی توانند در مد، لباس، پوشش و آرایش با دیگران رقابت کنند دچار بیماری روحی و روانی و افسردگی خواهند شد.

آسیب های بدحجابی در بُعد خانواده

جامعه ایرانی یک جامعه خانواده محور می‌باشد که بر اساس آموزه های دینی شکل گرفته است.

حجاب باعث حفظ خانواده از تزلزل و فروپاشی خواهد بود، همان گونه که بدحجابی، بی حیایی  و لا ابالی گری در روابط محرم و نامحرم، باعث فروپاشی کانون گرم خانواده خواهد شد.

این مسئله در کشورهایی که زنان از حجاب و حیا و عفت بی بهره هستند به طور گسترده مشاهده می شود به گونه‌ای که نظام خانواده به طور کامل از هم گسسته و نابود شده است.

برخی از آثار سوء بدحجابی که دامن‌گیر خانواده ها می شود عبارت است از:

١. بروز اختلافات خانوادگی

مقید بودن زن به حجاب و پوشیدگی باعث افزایش جذابیت زن به ویژه برای همسرش خواهد بود و شکسته شدن حریم محرم و نامحرم باعث سردی روابط زوجین شده و اختلافات خانوادگی را تشدید می کند.

٢. افزایش طلاق

حفظ حجاب و پوشش مناسب باعث می‌شود تا رابطه زن و مرد در خانواده تنها بین خود آنها محفوظ بماند و باعث تثبیت علاقه و دلبستگی بین زن و شوهر خواهد شد همان گونه که بدحجابی و آرایش نامناسب در برابر نامحرمان باعث می‌شود که زوجین یکدیگر را با دیگران مقایسه می کنند  و در نتیجه باعث خیانت زوجین به یکدیگر شده و منجر به فروپاشی خانواده ها و افزایش طلاق خواهد شد.

مسئله مقایسه بیشتر در بین مردان اتفاق می افتد و بیشترین آسیب ها متوجه زن و دختر خانواده خواهد شد.

در مناطقی که حفظ پوشش مناسب در بین زنان کمتر است آمار طلاق بسیار بیشتر می باشد به گونه ای که از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می شود.

٣. افزایش نگرانی والدین

بدحجابی تنها یک مسئله فردی نیست و شخص بد حجاب و بد پوشش علاوه بر آسیب های جدی که بر خود وارد می کند، باعث افزایش نگرانی والدین و دیگر اعضای خانواده خواهد شد.

۴. تهی شدن خانواده از آموزه های دینی

بدحجابی به مرور زمان باعث فاصله گرفتن خانواده ها از آموزه های دینی خواهد شد.  خانواده ای که نسبت به حجاب اعضای خود حساسیت نشان ندهد، نسبت به ترک دیگر واجبات یا انجام حرام های دیگر نیز به تدریج حساسیت خود را از دست خواهد داد و زمینه انجام بسیاری از گناهان و عادی سازی آنها را در خانواده فراهم می سازد.

۵. هدر رفتن سرمایه اقتصادی

 شخص بد حجاب همه روزه هزینه های فراوان را صرف لباس و پوشش های نامناسب و لوازم آرایش خواهد نمود که این امر هزینه های اقتصادی خانواده را افزایش می‌دهد.

نظر شما