شناسهٔ خبر: 56427598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از جشنواره شیره پزی مانیزان

شهد شیرین شیره خوشه های زرین انگور به کام گردشگران در مانیزان ملایر

دوازدهمین جشنواره شیره پزی مانیزان به مدت سه روز از هشتم تا دهم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان ملایر در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر این روزها شهر جهانی انگور با خوشه های طلاییش  بی از هر فصل سال نمو دارد و این روزها فصل چیدن انگور و شهد شیرین شیره کام هر رهگذری را از شهرستان ملایر شیرین می‌کند.

 

رویدادی فرهنگی که هر سال مسیر گردشگری آن به واسطه جهانی شدن انگور، هموارتر می‌رود تا رفته‌رفته پازل گردشگری دومین شهر بزرگ استان همدان را تکمیل شود و در کنار دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، مقصدی همیشگی برای گردشگران از نقاط دور و نزدیک شود

 مهر ماه فصل جشنواره های شیرین ملایر رسیده و مردمان این دیار مشغول جمع آوری محصولات خود هستند.

در 25  کیلومتری شهر ملایر  در روستای هدف گردشگری مانیزان این روزها خبرهایی است.

روستای مانیزان از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر با جمعیتی حدود 350 نفر است در محور دره جوزان که نظام تولید انگور آن توسط سازمان فائو در سال 97 ثبت جهانی شده، واقع شده است.

آئین شیره پزی روستای مانیزان بعنوان رویدادی کهن در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد.

امسال برای دوازدهمین سال جشنواره شیره پزی  مانیزان بعد از دو سال وقفه به خاطر بیماری کرونا به مدت سه روز در حال برگزاری است.

 این جشنواره که هشتم مهر ماه افتتاح شد با استتقبال بسیار بالای گردشگران و میهمانان مواجه بود و تا دهم مهر ماه ادامه دارد.

افتتاحیه جشنواره همراه با اجرای ساز و دهل محلی، حضور هنرمندان مطرح کشوری، اجرای موسیقی سنتی و برگزاری کارناوال شادی در روستا به منظور افتتاح یک کارگاه شیره پزی همراه بود.

غرفه‌های سوغات محلی، صنایع دستی، شیره انگور، باسلوق، کشمش و دیگر مشتقات انگور از ابتدای روستا تا محل برگزاری جشنواره مملو از گردشگرانی بود که برای دیدن آئینی با قدمت بیش از 700 سال، از شهر و دیار خود راهی مانیزان شده بودند تا کام شان را با شهد انگور شیرین کنند.
حدود ۱۲۰ کارگاه شیره پزی در این روستا وجود دارد. اهالی روستا برای پخت شیره تا اوایل پاییز صبر می کنند که انگورها خوب رسیده و شیرین شوند چراکه هر چه رسیده تر باشند شهد بیشتری دارند و شیره بیشتر و با کیفیت تری تولید می کنند.


سلمان اسماعیلی در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت:.دو برند مبلمان منبت و انگور ملایر دو یادگار تاریخی مردم این شهرستان و از ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی شهرستان  ملایر است که ثبت جهانی شده و امروز بر آسمان ایران می درخشند.

فرماندار ویژه ملایر افزود: دولت سیزدهم علاوه بر توجه و اهتمام به توسعه ابعاد اقتصادی و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی شهرهای مختلف، بر ایجاد نشاط، شادابی و انسجام اجتماعی تاکید و اهتمام می ورزد.
وی جشنواره شیره پزی مانیزان را نماد توجه دولت سیزدهم بر نشاط اجتماعی و ابعاد فرهنگی دانست و گفت: با سیاست گذاری دولت سیزدهم، شاهد رشد و ارتقا روز افزون اقتصادی و معیشتی مردم در ابعاد مختلف خواهیم بود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه شهرستان ملایر با دو برند جهانی را در کل کشور بی نظیر دانست و افزود امروز به حضور و استقبال بی نظیر مردم برای شرکت در این جشنواره افتخار می کنیم.
حجت الاسلام احد آزادی‌خواه پیشنهاد داد: جشن آیین شیره پزی به مدت یک هفته در تمام روستاهای دره جوزان برگزار شود و اهالی خونگرم این منطقه پذیرای بازدیدکنندگان باشند.
آزادی خواه ادامه داد: با افزایش تعداد روزهای جشنواره از یک روز به یک هفته، روستاییان و باغداران این دره جهانی بتوانند از تمام مراحل فروش انگور در باغ تا پخت شیره و باسلوق درآمد زایی داشته باشند.
وی با اشاره به برند جهانی مبلمان منبت ملایر خاطرنشان کرد: منبت ملایر در دنیا منبتی نمونه و ویژه بوده و شاه بیت تبلیغات تلویزیونی مبلمان منبت، جهان شهر ملایر است.
 

« ابراهیم جلیلی» نیز در گفت و گو  با خبرنگار شبستان گفت:دوازدهمین دوره جشنواره شیره‌پزی ملایر در روستای هدف گردشگری مانیزان از هشتم تا ۱۰ مهرماه سال‌جاری در حال برگزاری است..

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: این جشنواره جزء رویدادهایی است که اگرچه با هزینه کم برگزار می‌شود، اما از نظر استقبال، شهرت و اطلاع‌رسانی شهرت خاصی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت:: امسال به واسطه ۲ سال وقفه در برگزاری جشنواره شیره‌پزی، استقبال قابل توجهی از جشنواره شده است.

جلیلی همچنین آشنایی جامعه محلی با اقتصاد گردشگری و پویایی اشتغال روستایی و منتفع شدن جوامع محلی را از جمله دیگر اهداف این رویداد مهم دانست و اظهار داشت: شیره‌پزی در ملایر پیشینه‌ای طولانی دارد که گردشگران می‌توانند در مسیر برگزاری جشنواره علاوه بر باغات انگور، منطقه حفاظت شده لشگردَر و آثار تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی این شهرستان را نیز مشاهده کنند.

وی افزود: در راستای فروش محصولات و شیره انگور، بیش از ۳۳ غرفه برپا شد که بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفت.

 

پایان پیام/579

نظر شما