شناسهٔ خبر: 56426972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رسانه‌ملی؛ زبان گویای مردم

دکتر پیمان جبلی، هشتمین رئیس سازمان صداوسیما پس از انقلاب اسلامی است که ۷مهر۱۴۰۰ با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست رسانه‌ملی منصوب شد و با رفتن عبدالعلی علی‌عسکری، بر مسند ریاست سازمان صداوسیما نشست.

صاحب‌خبر -
کافی است نگاهی به کارنامه این مدیر در طول سال‌های فعالیتش در سازمان صداوسیما داشته باشیم، آن وقت است که متوجه خواهیم شد او مدیری از بدنه رسانه‌ملی است. او در دهه۶۰ همانند دیگر بسجیان حضور فعالی در جبهه نبرد حق علیه باطل داشت و در تمام این سال‌ها در عرصه سیاست و فرهنگ فعال بوده است. می‌توان وی را جزو مدیرانی دانست که از نقطه صفر فعالیتش را با رسانه آغاز کرد. پیمان جبلی در دهه ۷۰ در بخش‌های مختلف خبر به عنوان دبیر، سردبیر، کارشناس و نویسنده فعالیت می‌کرد و در همین دهه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو را راه‌اندازی کرد. وی چند سالی هم به عنوان سفیر در تونس فعالیت داشت و در این دوران تجارب میدانی خود در حوزه سیاست خارجی را وسعت بخشید. او در دوران تصدی معاونت برون‌مرزی چند اقدام مهم انجام داد که می‌توان به تأسیس خبرگزاری تصویری بین‌المللی ایران‌پرس، افتتاح شبکه جدید العالم سوریه و راه‌اندازی دو شبکه رادیو و تلویزیونی اینترنتی هوسا و پرس تی‌وی فرانسوی اشاره کرد. در این گزارش مروری بر عملکرد رسانه‌ملی در یک سال گذشته تا به امروز داشتیم.

دکتر پیمان جبلی در اولین اظهارنظر پس از منصوب‌شدن به ریاست رسانه‌ملی بر موضوعات مختلفی تاکید کرد و در طول یک سال گذشته تلاش کرد به همراه دیگر همکارانش این موضوعات را عملی کند. وی تاکید کرد رسانه‌ملی، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد. وی همچنین اعلام کرد که تمام ظرفیت‌های ملی باید مورد استفاده قرار بگیرد و به ویژه ظرفیت‌های نخبگان جوان در برنامه تحولی دوره جدید صداوسیما نقش محوری خواهند داشت. با نگاهی به این موضوعات می‌توان گفت که رسانه‌ملی به عنوان بزرگ‌ترین کنشگر اجتماعی در جامعه ایران همواره مطرح است که اقتضای این جایگاه بسیار مهم این است که صداوسیما گفتمان‌ساز و هم‌افزا بوده و این اتفاق نیز رخ داده است.

جبلی همچنین در طول یک سال گذشته بار‌ها بر این موضوع تاکید کرد و رسانه را امانت مردم و متعلق به آن‌ها و منادی و مجری بازگشت به مردم توصیف کرد که مردم صاحبان اصلی رسانه هستند و صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد. یکی دیگر از نکاتی که رئیس صداوسیما بر آن تاکید داشت و تا به امروز رعایت شد این بود که صداوسیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس‌کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد. رئیس رسانه‌ملی نگاه ویژه‌ای در این مدت به تقویت رسانه‌های برون‌مرزی داشت، زیرا معتقد است که نگاه بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یک نگاه نمایشی نیست. ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های جهانی است.

اولین مهمانی جبلی به خطه جنوب ایران

جبلی در همان روز‌های اول پس از انتصاب با جمعی از تهیه‌کنندگان سینما دیدار کرد و دغدغه‌های فرهنگی مطرح شد. به همین دلیل رئیس رسانه‌ملی به سرعت وارد میدان شد تا بتواند پاسخگوی درستی برای مطالبات فرهنگی و هنری باشد؛ بنابراین در اولین مقصد، خوزستان را انتخاب کرد و سفری به این استان که مردمانش به خونگرم‌بودن شهره هستند، داشت. او در بدو ورود به استان خوزستان درباره ظرفیت این استان صحبت کرد. همچنین دیداری هم با حجت‌الاسلام سیدمحمد نبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز داشت. جبلی در ادامه سفر پربارش، برای ادای احترام به شهید علی لندی به خانه این نوجوان فداکار ایذه‌ای رفت. وی درباره انتخاب این استان به عنوان اولین سفرش به عنوان رئیس رسانه‌ملی توضیحاتی ارائه کرده بود و تاکید داشت این استان مصداق هویت ملی ماست و این سفر هم عرض ادبی به ساحت شهدا و ایثارگران استان خوزستان و هم تأکیدی بر نقش رسانه برای حل مشکلات مردم در این منطقه است. وی در این سفر تاکید کرده بود که توجه به خوزستان سرفصل عدالت‌گستری است. همچنین جایگاه صداوسیما به لحاظ قدرت جریان‌سازی و فضاسازی بی‌مثل و مانند است و این قدرت باید برای حل مشکل مردم به کار گرفته شود. دکتر جبلی تصریح کرده بود که شعار ما در دوره جدید فعالیت رسانه‌ملی این است که اجازه نمی‌دهیم مشکل مردم بر زمین بماند و تا به نتیجه‌رساندن رفع مشکلات، پیگیر آن خواهیم بود.

عبور موفق از اولین چالش

شاید اولین چالشی که پیش روی پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صداوسیما قرار گرفت، ماجرای بروز اختلال در سامانه بنزین کشور و پرداختن به یک انتصاب فامیلی در شهرداری تهران بود که در آن زمان سرخط خبر‌ها قرار گرفت و با پوشش سریع و متنوع صداوسیما، پیش از رسانه‌های دیگر در بخش‌های مختلف خبری همراه شد. به نظر می‌رسد با تغییراتی که در معاونت سیاسی رسانه‌ملی صورت گرفت، نفسی تازه در بخش‌های خبری دمیده شد و تلاشی در راستای تغییر در اولویت‌بندی ارزش‌های خبری، توجه ویژه‌ای به دربرگیری و تازگی اخبار صورت گرفت و صداوسیما توانست از رسانه‌های دیگر مثل شبکه‌های خارجی و فضای مجازی در انتشار به موقع اخبار جلو بزند و مرجعیت خبری صداوسیما که برخی منتقدان نسبت به جایگاه آن خرده می‌گرفتند را حفظ کند. در این دو حادثه، دیگر خبری از پرداخت دیرهنگام به رویداد‌های همه‌گیر و موردتوجه آحاد مردم در تمام کشور نبود و در بسته‌های خبری متفاوت به صورت میدانی، تلفنی و حضوری، گزارش‌ها و گفتگو‌هایی با چاشنی تحلیل راهی آنتن شد.

تغییرات محسوس

با بروز برخی چالش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور در سالی که گذشت، رسانه‌ملی نشان داد در برخورد با جریانات و مقوله اطلاع‌رسانی، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده است. این موارد را می‌شود در اعتراضات اخیر، ماجرای گشت ارشاد و پیش از آن اختلال سامانه بنزین، خشکی زاینده‌رود، حادثه متروپل و ... مشاهد کرد. سرعت عمل، برخورد فراجناحی و توجه به دیگر ارزش‌های خبری از جمله مواردی است که مرجعیت خبری رسانه‌ملی را قوت بخشید و همچنین لزوم تاب‌آوری و پاسخگویی مسئولان را یادآور شد. از سوی دیگر بخش‌های خبری شبکه‌های صداوسیما در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ دچار تغییراتی در باکس‌های پخش شد که می‌توان به بخش‌های خبری ساعت ۸، ۱۴ و ۲۱ شبکه اول سیما اشاره کرد. همچنین بخش خبری «۲۲:۳۰» شبکه دو سیما که حدود دو دهه فعالیت داشت از باکس پخش این شبکه حذف شد و در یک زیرنویس اطلاع‌رسانی شد که از این پس پخش نخواهد شد. از طرفی بخشی در شبکه خبر تحت عنوان «گفت‌وگوی ویژه خبری» پخش شد. این طرح که شامل بخش‌های خبری می‌شد، با نام هم‌افزایی اجرایی گردید.

تزریق امیدبخشی به آثار نمایشی

بعد از ساماندهی به بخش خبر، نوبت به مجموعه‌های تلویزیونی رسید تا شاهد اتفاقات تازه باشیم. به همین دلیل رئیس رسانه‌ملی اواسط آبان سراغ مجموعه‌های درحال تولید رفت تا از نزدیک شاهد عملکرد کارگردانان و هنرمندان باشد. او در کنار نظارت به کار، گپ و گفت صمیمانه هم با هنرمندان و عوامل آثار تلویزیونی داشت و از درد و دل آن‌ها باخبر شد. اولین بازدید رئیس رسانه‌ملی از مجموعه تلویزیونی طلاق به کارگردانی ابوالقاسم طالبی بود، بعد راهی شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی شد و به سراغ جشن سربرونی‌ها رفت که به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان تولید می‌شد. در پایان سراغ عوامل سازنده سریال تاریخی سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری رفت که در کارگاه‌های مختلف (لباس، زیورآلات، چرم، رزین، چوب، رنگرزی و...) مشغول ساخت و ساز بودند. در این بازدید رئیس رسانه‌ملی نکاتی را بیان کرد که برخی از آن‌ها خط مشی و نگاه دوره جدید صداوسیما را نوید می‌داد.

یکی از آن‌ها این بود که باید در آثار نمایشی پرونده هر موضوعی که باز می‌شود، در انتهای قصه بسته شود. جبلی تاکید کرد: مرز سیاه‌نمایی با طرح مطالبات جامعه این‌گونه مشخص می‌شود. هنرمندان باید این توانایی را داشته باشند که وقتی موضوعی را در کارشان مطالبه‌گری می‌کنند در پایان هنرمندانه و درست ببندند تا امیدبخشی شکل بگیرد. از دیگر پروژه‌های شاخصی که رئیس رسانه‌ملی از آن بازدید کرد، می‌توان به سریال عاشورا به کارگردانی هادی حجازی‌فر اشاره کرد که نسخه سینمایی این اثر در جشنواره فیلم فجر درخشید و توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند.

پاسخ‌های صریح به پرسش‌های شریف‌

می‌شود گفت که پیمان جبلی نخستین مدیر رسانه‌ملی بود که خیلی زود پس از انتصابش راهی فضای دانشجویی شد و با حضور در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور، پای درد و دل دانشجویان نشست و مطالبات آن‌ها از رسانه رسمی کشور را شنید که این نشست بازخورد فراوانی هم داشت و پاسخ‌های صریح دکتر پیمان جبلی به سوالات انتقادی دانشجویان، نشانی از شفافیت در رویه جدید این سازمان بود. حتی سؤال و جواب‌هایی که در این نشست مطرح شد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و جزو مباحث داغ روز‌های آذرماه بود. او در این نشست به پرسش‌هایی درباره جایگاه ساترا، بازگشت برخی برنامه‌ها و چهره‌ها به آنتن سیما، تغییر رویکرد ویژه‌برنامه‌های مناسبتی، برنامه کودک و نوجوان و ... صحبت کرد.

اچ‌دی شدن شبکه‌ها

طبق وعده‌های داده‌شده؛ یکی از تغییرات، اچ‌دی شدن پنج شبکه تلویزیونی بود. مراسم بهره‌برداری از طرح اچ‌دی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی دو، قرآن و معارف سیما، جام‌جم۱، باران و سهند فروردین امسال برگزار شد و مخاطبان می‌توانند این شبکه‌ها را به صورت اچ‌دی در گیرنده‌هایی که قابلیت دریافت آن را دارند، تماشا کنند.
جبلی در این مراسم تاکید کرد: امروز از این نعمت بزرگ بهره‌مند شدیم. این حق بزرگی است که ملت ما بر گردن رسانه‌ملی دارند. مردم ما در اقصی نقاط کشور شایسته بهترین‌ها هستند و خدماتی که ما ارائه می‌دهیم، کار کوچکی است، زیرا مردم انتظار دارند برنامه‌ها را با بهترین کیفیت ببینند. ما امروز داریم از یک ظرفیت بزرگ بشر استفاده می‌کنیم و آن نعمت خوب دیدن و بهتر دیده شدن است که اهمیت آن در آیات و احادیث ما آورده شده است. شعار اصلی ما هویت‌محوری و عدالت‌گستری است که هردوی این شعار‌ها به دقیق‌تر و بهتر دیدن اشاره دارد. در مورد هویت‌محوری باید به هویت انقلابی و بازگشت به توانایی‌ها و استعداد‌ها و داشته‌های خودمان توجه کنیم که در دوره تحول جدید به‌عنوان شعار ترسیم شده است. در ذیل عدالت‌گستری هم باید تمام کشور عزیز را ذیل توجهات متنوع قرار دهیم. همیشه این جمله را شنیده‌ایم که ایران، تهران نیست و من می‌گویم ایران، فقط تهران و شهر‌های بزرگ نیست، بلکه رنگین‌کمانی از توانایی‌هاست. باید تابلوی بزرگ ایران اسلامی با تمام اجزایش دیده شود و اجزای آن باید همدیگر را ببینند و از استعداد هم خبر داشته باشند.

یک مهمانی با طعم امیدآفرینی

دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما از آن دست مدیران نیست که فقط پشت میز بنشیند. او از همان روزی که به عنوان رئیس سازمان صداوسیما منصوب شد، درصدد بوده مشکلات و موانع بر سر راه اهالی هنر را برطرف کند. همچنین تاکید بر کیفیت محتوا دارد و تا به امروز اقدامات گسترده‌ای هم انجام داده است که در این باره می‌توان به دیدار‌های او از ساخت پروژه‌های نمایشی و برنامه‌های تلویزیونی و صحبت با سازندگان آثار نمایشی اشاره کرد. او همچنین در رمضان امسال دیداری با هنرمندان انجام داد و در آن صحبت‌هایی رد و بدل شد. دکتر جبلی در همان مقطع زمانی در توییتر خود نوشت: ‏اولین دیدار رمضانی با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر برایم امیدآفرین و لذت‌بخش بود. نشستی گرم و صمیمانه با رنگین‌کمانی از نقد و نظر‌هایی که یازدهمین افطار ماه مبارک رمضان را خاطره‌ای ماندگار کرد.

رسانه‌ملی، کارخانه تولید محتوا از دیگر اتفاقات ماه‌های اخیر می‌توان به رونمایی از سند تحول رسانه‌ملی اشاره کرد. این سند خلاصه‌ای از سند تحول رسانه‌ملی است که پیش‌نویس مفصل آن را رئیس سازمان صداوسیما دو ماه بعد از انتصاب، تقدیم رهبر معظم انقلاب اسلامی‌کرد.

پیمان جبلی در جلسه شورای معاونان سازمان صداوسیما کلیات سند تحول رسانه‌ملی را رونمایی و جزئیات این سند را تشریح کرد. وی گفت: آنچه در دوره تحولی سازمان مد نظر است، عمدتا در حوزه‌های محتوایی است و همه فرآیند‌های تحولی باید در نهایت به تحول در آنتن منجر شود. سند تحول رسانه‌ملی در حوزه‌های محتوایی سیما و صدا، خبر، شبکه‌های استانی، فضای مجازی و شبکه‌های برون مرزی طراحی شده است. جبلی در تشریح علت تمرکز بر حوزه‌های محتوایی سازمان در این سند افزود: سازمان صدا‌و‌سیما کارخانه تولید محتواست. همه کار‌ها در حوزه‌های پشتیبانی و صف، در نهایت باید آنتن را متحول کند. به همین دلیل ما اولویت را به سرفصل‌های تحولی در حوزه محتوا داده‌ایم. برای این‌که به تحول در محتوا برسیم، حتما به تحول رویکردی و نیز تحول در سازوکار‌ها نیاز داریم؛ سازوکار‌هایی که منجر به تسهیل تحول رویکردی و در نهایت با یاری خداوند منتهی به تحول محتوایی روی آنتن خواهندشد. جبلی در تشریح کلیات سند تحول گفت: ارکان تحول سازمان را «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» شکل می‌دهند که در نهایت این دو عنوان باید به «شتاب‌دهی به پیشرفت» منجر شود. وی با تأکید بر ضرورت مباحثه درباره راهبرد‌های کلان سند تحول یادآورشد: دائما باید محور‌های تحول را مرور کنیم؛ زیرا تحقق آن منوط به این است که مجموعه بدنه سازمان شامل برنامه‌سازان، مدیران و کارکنان نسبت به آن ایمان قلبی پیدا کنند. برای ایجاد این ایمان، محور‌های تحول دائما باید تکرار و درونی‌سازی و نسبت به آن تعلق خاطر ایجاد شود. از دیگر اقدامات رئیس رسانه‌ملی دیدار با رایزن‌های فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها بود و در این نشست بر افزایش تعاملات فرهنگی با دیگر ملل تاکید شد.

فصل تازه تعاملات رسانه‌ای ایران و سوریه در خط مقدم

جبلی در طول نخستین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس رسانه‌ملی که به مقصد دمشق انجام شد، نشستی با نخبگان جامعه فرهنگی سوریه هم داشت که نویدبخش تزریق نگاه تازه به سیاست‌های سازمان و همچنین تقویت پایگاه رسانه‌ای کشور در دیگر جوامع است. رئیس رسانه‌ملی در دیدار با وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، ثبت جلوه‌های مقاومت را در جنگ‌جهانی نیابتی گروه‌های تروریستی در سوریه خواستار شد و همچنین بر ضرورت تولید آثار فاخر تلویزیونی اعم از سریال، مستند یا فیلم برای ثبت حماسه‌های رزمندگان مقاومت در جنگ سوریه تاکید کرد.

چابک‌سازی در شبکه‌های تلویزیونی

اوایل مرداد امسال بود که صداوسیما با پخش تیزر اطلاع‌رسانی درباره دو شبکه تلویزیونی «شما» و «ایران کالا» خبر حذف این دو شبکه از آنتن را به‌صورت رسمی اعلام کرد. براساس این تیزر که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد، برنامه‌های این دو شبکه از پنجم مرداد به شبکه‌های پرمخاطب سیما منتقل شدند. در این تیزر آمده بود: به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه‌ملی می‌رساند به منظور بیشتر دیده‌شدن برنامه‌های شاخص شبکه‌های ایران کالا و شما و برای ارائه وسیع‌تر زیبایی‌های گستره پهناور کشورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری آن‌ها و نیز بازنمایی گسترده‌تر تولیدات ملی، فعالیت‌های اقتصادی و مالی کشور، این برنامه‌ها از پنجم مرداد به شبکه‌های پربیننده سیما منتقل می‌شوند تا با هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه‌ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامه‌ها باشیم.

نکته مهم این اطلاعیه این بود که در آن تأکید شد در بازآرایی شبکه‌ها بر اساس نظر مخاطبان و نیز صرفه‌جویی در امکانات خود، گام دیگری را به سوی تحول بر می‌دارد. این اتفاق بر مبنای حذف شبکه‌های کم‌مخاطب و حرکت به سمت چابک‌سازی در تولید، تا چه اندازه می‌تواند این بحران را رفع کند.

دوربین‌های سراسری در خدمت عدالت‌گستری

رئیس رسانه‌ملی بر عدالت گستری همیشه تاکید داشت و یکی از نمونه‌های شاخص این ماجرا، پوشش رسانه‌ای گسترده از مراسم عزاداری روستا‌های بسیار دور افتاده از اقصی نقاط ایران بود که نشان داد این موضوع به شکل جدی دنبال می‌شود و برنامه‌سازان به این سمت حرکت می‌کنند. با توجه به این‌که روستاها، شهر‌های کوچک و شهرستان‌ها، رنگین کمان اقوام، فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها هستند، به همین دلیل رسانه‌ملی می‌تواند با قوای بیشتری در این مسیر حرکت کند. در ایام محرم و سایر مناسبت‌ها بینندگان سیما شاهد صد‌ها ساعت پوشش زنده و تولیدی مراسم عزاداری از روستا‌های مختلف کشور بودند و رسانه در انعکاس این رویداد مهم ملی و مذهبی نقش عمده‌ای داشت.

از مداحی تا تله تعزیه

همچنین در ایام محرم شاهد اتفاقات تازه در برنامه سازی بودیم که می‌توان به برنامه مداحی حسینیه معلی اشاره کرد. این برنامه مخاطبان زیادی داشت و با رویکردی تازه که پیش از این نمونه‌اش را شاهد نبودیم به معرفی مداحان از سنین مختلف از سراسر ایران پرداخت. همچنین سوژه‌های ناب برای برخی برنامه‌ها انتخاب شد که سال‌های قبل در ایام مشابه کمتر شاهد آن بودیم. در ادامه می‌توان به تولید تله تعزیه اشاره کرد که نمونه آن را در تلویزیون نداشتیم. در این مدت برنامه‌های استعدایابی رنگ و روی جدیدی به خودش گرفت که می‌توان به استعدادیابی در حوزه کشتی، آموزش برنامه‌سازی به نوجوانان و... اشاره کرد.

در این دوره جدید سریال‌های جدید هم قوام پیدا کرد و موضوعات متفاوت دستمایه ساخت مجموعه‌های تلویزیونی شد که خروجی برخی از تولیدات را بینندگان می‌توانند در فصل جاری و زمستان شاهد باشند. پخش سه مجموعه جدید رعد، آتش سرد و بی‌همگان در نظر گرفته شده که هر یک از مجموعه‌های تلویزیونی موضوعات پلیسی، درام، خانوادگی و... را دستمایه قرار داده تا مورد توجه مخاطبان سیما قرار بگیرد. همچنین مردم برای نخستین بار می‌توانند شاهد فعالیت پلیس نوپو در قالب مجموعه نمایشی رعد باشند.

مناظره‌های جدی و داغ

برنامه‌های گفتگو‌محور که به بحث با کارشناسان خبره موضوع بپردازد در رسانه‌ملی اندک نیست، اما آنچه در روز‌های اخیر در برنامه‌هایی، چون «گفت‌وگوی ویژه» خبری در شبکه دو و «شیوه» در شبکه چهار می‌گذرد بسیاری از مخاطبان را به باز بودن باب مناظره با حضور موافقان و مخالفان یک موضوع، شنیده‌شدن نظرات گوناگون و «آزادی بیان» و «آزادی پس از بیان» امیدوارتر از پیش کرده است. اتفاقی که می‌توان این گونه تحلیلش کرد؛ گشایش در‌های شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی روی نمایندگان اقشار مختلف صنفی، سنی، جنسی، فرهنگی، قومی، سیاسی و مذهبی می‌تواند با ایجاد حس تعلق در مخاطبان، آن‌ها را به رسانه خود امیدوارتر از پیش کند.

در این میان، شیوه یکی از برنامه‌هایی است که در روز‌های اخیر جلب توجه بسیار کرده؛ برنامه‌ای گفتگو‌محور که به بحث با کارشناسان خبره در مورد حقوق و علوم سیاسی و مفاهیم بنیادین آن و مسائل بحرانی و مسأله‌زای آن در ایران می‌پردازد. با این‌که چند قسمت از پخش برنامه شیوه نگذاشته، اما مباحث داغ این برنامه بازدیدکننده بسیاری در تلوبیون داشته است. بدیهی است که رویکرد رسانه‌ملی در میانه اتفاقات اخیر مثبت بوده و تا این جای کار نمره قبولی را کسب کرده است.

مقام معظم رهبری:
رسانه‌ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی با تشکر از تلاش‌های انقلابی دکتر علی‌عسکری، آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا... الرحمن الرحیم
جناب آقای پیمان جبلی دام توفیقه
با پایان یافتن دوره مسئولیت پرتلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه آن مدیر مؤمن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی و تخصص و تجربه طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما و آگاهی از ماهیت، عملکرد و وظایف رسانه ملی برخوردارید، برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم. رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی، آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است. هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقای سرمایه انسانی، رشد کیفی برنامه‌ها، بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءا.
وظیفه خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسئولیت‌شان که حقا درخور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای / ۷ مهر ۱۴۰۰

شیوه همراهی با مناظره‌های دلچسب

یکی از قالب‌های برنامه‌سازی که مخاطبان زیادی هم دارد، مناظره است. پخش چنین برنامه‌هایی در همه جای دنیا بینندگان بسیاری دارد و همه با علاقه این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند. در دوره جدید رسانه‌ملی، باز هم پای مناظره‌های داغ و دلچسب از تلویزیون شروع شده است. مناظره جدید با نام شیوه از شبکه چهار پخش می‌شود که به بحث و گفتگو با کارشناسان درباره مسائل اجتماعی ایران می‌پردازد. در این برنامه، مناظره‌های دو نفره بین بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس، محمد فاضلی و سعید حاجی ناصری، تقی آزاد ارمکی و ابراهیم فیاض، سعید شریعتی و جلیل محبی، و شهاب طباطبایی و علی خضریان برگزار شد.

محفلی برای عاشقان حسینی

وقتی بحث از استعدادیابی به میان می‌آید، ذهن‌ها به سمت برنامه‌های استعدادیابی خوانندگی و بازیگری می‌رود. این درحالی‌است که تلویزیون اقدام به پخش مسابقه استعدادیابی با محوریت مداحی به نام «حسینیه‌معلی» در شبکه سه کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و تولید آن را به فصل سوم هم رساند. نکته جالب‌تر این‌که حسینیه‌معلی جنبه رقابتی نداشت و فقط برای انتقال توانایی‌های جوانان و عاشقان حسینی به تصویر کشیده شد. همین ویژگی آن را از سایر برنامه‌ها متمایز می‌کرد. ضمن این‌که نخستین بار بود که یک برنامه تلویزیونی با این محوریت روی آنتن می‌رفت، اما هر مسابقه‌ای نیاز به بخش داوری دارد که در این میان سیدمهدی رسولی، سعید حدادیان، مجید بنی‌فاطمه و محمد صمیمی که از مداحان اهل‌بیت (ع) هستند، این امر را برعهده داشتند. این برنامه در شب‌های محرم با حضور مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان هیات‌های مذهبی روی آنتن شبکه سه رفت.

اخبار وارونه در «دی‌بی‌سی»

اظهارنظر‌های شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای به‌خصوص «بی‌بی‌سی» درباره هر موضوعی و ارائه اخبار نادرست و مغرضانه، باعث شد تا برنامه‌ای با عنوان «دی‌بی‌سی» از فضای مجازی وارد صداوسیما شود که خیلی زود جای خودش را بین مخاطبان شبکه دو پیدا کرد و به قدری دیده شد که بخش‌هایی از آن هم در فضای مجازی بین کاربران بازنشر شد. ساخت این برنامه یکی از تحولات مثبت صداوسیما در یک سال اخیر به شمار می‌رود که در قالب خبری نمایشی، اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه می‌داد. برنامه طنز انتقادی «دی‌بی‌سی فارسی» با الهام از عروسک «دی‌بی» یکی از شخصیت‌های محبوب مجموعه «کلاه‌قرمزی» شکل گرفت که جدیدترین اتفاقات روز دنیا را به شکلی وارونه منعکس کرده و مورد انتقاد قرار می‌داد. به‌خصوص درباره بخش‌های خبری شبکه فارسی بی‌بی‌سی که گاهی با اخبار نادرست، سعی در تشویش اذهان دارد. این مجموعه با وجود آیتم‌های مختلف طنز و زمان کوتاهی که داشت، به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت. دی‌بی‌سی به تهیه‌کنندگی حمیدرضا مهدی‌پور خردادماه روی آنتن شبکه دو رفت.

ستاره‌های نوظهور کشتی

اگر از علاقه‌مندان به ورزش کشتی هستید یا در این زمینه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید، احتمالا باخبر شدید تلویزیون در اقدامی تازه دست به تولید برنامه استعدادیابی با عنوان «همه فن حریف» زده است که این مسابقه در ۳۶ قسمت ساخته شده و قرار است به زودی از شبکه‌های سه و ورزش روی آنتن برود. حالا حتما می‌پرسید ماهیت این مسابقه چیست و چه کسانی قرار است به عنوان داور در این برنامه حضور داشته باشند. چهار نفر از چهره‌های مطرح کشتی این مسابقه را قضاوت می‌کنند. محمد بنا، سرمربی تیم ملی فرنگی بزرگسالان، پژمان درستکار سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی آزاد، علی محمدی از قهرمانان اسبق کشتی و عباس جدیدی از قهرمانان المپیک و مسابقات جهانی هیات داوران این مسابقه را شکل می‌دهند، اما درباره روند این مسابقه باید بگوییم که ۱۴ تیم که هر تیم شامل چهار نفر است، در این مسابقه با هم به رقابت می‌پردازند.

بررسی هنر عامه‌پسند

برنامه «آن» با محوریت روایت خلق آثار هنری عاشورایی و چگونگی فراگیری آن در جامعه، در ماه محرم و صفر از شبکه دو روانه آنتن شد. برنامه تلویزیونی «آن» با موضوع هنر و مرثیه به تهیه‌کنندگی احمدرضا بلیغ و با اجرای امیرحسین سمیعی، مجموعه‌ای ترکیبی است که به بررسی آثار هنری با موضوع محرم که به طور خاص مردمی و فراگیر شده‌اند، پرداخت و نگاه تازه‌ای را میان این دست برنامه‌ها ترویج کرد. این برنامه در گفتگو با صاحبان اثر، مخاطبان و کارشناسان به دنبال چرایی و چگونگی فرآیند تولید اثر و دلایل فراگیری آن است و کوشید با روایت داستانِ تولید این آثار، شیوه خلق تولیدات هنری مذهبی مردمی و فراگیر را به تصویر کشد. در این زمینه نمونه‌های هنری موفق مذهبی در حوزه‌های نقاشی، شعر، موسیقی، نوحه و فیلم بررسی می‌شوند. از جمله مهمانان این برنامه می‌توان به یوسفعلی میرشکاک، غلامرضا آقاسی، محمد معتمدی، بهزاد عبدی، اکبر سلطانعلی، علی ملاقلی‌پور، مهدی متوسلی، مهدی زنگنه و... اشاره کرد.

خبرنگاران در بی‌نشان

تا امروز آثار بسیار اندکی با محوریت خبرنگاران ساخته و پخش شده است، اما در میان آثار پخش شده می‌توان گفت سریال بی‌نشان جزو آثار پربیننده است که این شب‌ها از شبکه دو پخش می‌شود. این سریال، روایتگر خبرنگارانی است که برای رسیدن به حقیقت تلاش بسیاری می‌کنند. راما قویدل، کارگردانی این سریال تماشایی را به عهده دارد. این مجموعه به مسائل مبتلابه روز جامعه می‌پردازد که مربوط به اختلاس‌های اقتصادی است. در این سریال پرویز فلاحی‌پور، قاسم زارع، مریم کاویانی، مجید واشقانی، رضا ایرانمنش، نیلوفر پارسا و... بازی می‌کنند.

روزنامه جام جم 

نظر شما