شناسهٔ خبر: 56424239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دانشمندان ردیاب کرونا برنده جایزه معتبر پزشکی لاسکر ۲۰۲۲ شدند

یک پژوهشگر دانشگاه جانز هاپکینز که وب‌سایتی برای ردیابی موارد کووید-۱۹ در سراسر جهان ایجاد کرد، یکی از برندگان جوایز ۲۵۰ هزار دلاری پزشکی «لاسکر» امسال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این جوایز ۲۵۰ هزار دلاری روز چهارشنبه بوسیله «بنیاد آلبرت و مری لاسکر» برای تقدیر از دستاوردها در پژوهش‌های پزشکی اعلام شدند.

جایزه خدمت عمومی به خانم لورن گاردنر، مهندسی که سرعت انتشار بیماری‌ها را بررسی می‌کند، تعلق گرفت. او به همراه گروه آزمایشگاهی‌اش در آغاز شروع انتشار کووید-۱۹ در ژانویه ۲۰۲۰ دست به ساختن وب‌سایتی برای ردیابی این بیماری شدند. این داشبورد به منبع اساسی برای بررسی پاندمی کرونا بدل شد و اکنون شمار موارد بیماری، مرگ‌ها، واکسن‌های تزریق‌شده و سایر اطلاعات مربوط به آن در سراسر جهان را ردیابی می‌کند. از همه مهمتر اینکه این گروه دانشمندان این ردیاب را به رایگان در دسترس عموم قرار داده‌اند.

در بیانیه بنیاد لاسکر آمده است که این داشبورد «استاندارد جدیدی برای علم داده‌های بهداشت عمومی» ایجاد کرد و به اطلاع‌رسانی چه برای تصمیم‌گیری‌های شخصی و چه برای سیاستگذاری کمک کرد.

جایزه لاسکر برای پژوهش پزشکی به «یونک مینگ دنیس لو»، زیست‌شناس مولکولی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ رسید که یک آزمایش خون از مادر بادار را ابداع کرد که می‌تواند وجود نشانگان داون و سایر بیماری‌های ژنتیکی در جنین را وارسی کند. لو دریافت که DNA سلول‌های جنینی در جریان خون مادر یافت می‌شود و به این ترتیب می‌توان بیماری‌های ژنتیکی جنین مانند نشانگان داون را با آزمایش ساده خون مادر غربالگری کرد، پیش از آنکه نیاز به روش‌های تهاجمی‌تر وجود داشته باشد.

جایزه لاسکر برای پژوهش پایه هم به اشتراک به سه دانشمند رسید: ریچاد او هاینز از موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، ارکی روسلهتی از «موسسه اکتشاف پزشکی سانفورد برنهام پربیس» دانشگاه کالیفرنیا و تیموتی ای اسپرینگر از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد. این سه نفر به خاطر پژوهش‌شان درباره گروهی از پروتئین‌های کلیدی دستگاه ایمنی به نام «اینتگرین»‌ها که به سلول‌ها در اتصال به سلول‌ها و مولکول‌های مجاور کمک می‌کنند، شایسته تقدیر دانسته شدند. کار این دانشمندان به ایجاد حوزه پژوهش اینتگرین یاری رساند که به دستیابی به راهبردهایی جدید برای درمان بیماری‌ها انجامید.

نظر شما