شناسهٔ خبر: 56420117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یک هفته با کتاب؛

تمدید ارسال آثار به جایزه کتاب سال و برگزاری نمایشگاه کتاب الفبا

اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات علاوه بر انتشار دو نمایشنامه به همراه کتاب های جدید شامل تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال و برگزاری نمایشگاه منتخب کتاب با موضوع «الفبا» می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، در هفته‌ای که گذشت به دلیل تعطیلی‌های پایان ماه صفر حوزه کتاب و ادبیات تقریباً هفته آرامی را پشت سر گذاشت. طوری که گزارش پیش رو تنها شش خبر مهم در این حوزه را از هفته‌ای که گذشت مرور می‌کند؛ اخباری از جمله انتشار دو نمایشنامه به همراه کتاب‌های جدید، تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال و برگزاری نمایشگاه منتخب کتاب با موضوع «الفبا» که به صورت مجزا به هر یک از آنها پرداخته شده است.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

نمایشنامه «پری دریایی» منتشر شد

نشر نی نمایشنامه «پری دریایی» نوشته پالی تیل و ترجمه مزدک بلوری را در ۹۱ صفحه و بهای ۴۶ هزار تومان منتشر کرد. این نمایشنامه با اقتباس از داستان «پری دریایی کوچولو» اثر هانس کریستیان آندرسن نوشته شده است.

پالی تیل (زاده دسامبر ۱۹۶۲) کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس بریتانیایی است که بیشتر به خاطر کارش با شرکت تئاتر Shared Experience، که کارگردان هنری آن بود، شهرت دارد. در سال ۲۰۰۲، تیل تولیدی از نمایشنامه برنده جایزه هلن ادموندسون به نام پاکسازی را در تئاتر سه چرخه کارگردانی کرد. در سال ۲۰۱۲، او مری شلی ادموندسون را کارگردانی کرد که توسط Shared Experience در یک تور، از جمله در تئاتر Tricycle و خانه نمایش لیورپول تولید شد.

نمایشنامه جدید نصرالله قادری با عنوان «وقت عاشقی» منتشر شد

انتشارات کتاب نیستان به‌تازگی نمایشنامه تازه‌ای از نصرالله قادری را با عنوان «وقت عاشقی» در ۷۶ صفحه رقعی منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

قادری برای نوشتن از عاشورا به سنت کارهای دیگرش به سراغ شخصیتی فرعی در ماجرای کربلا رفته است، او این‌بار نیز از زاویه عشق به ماجرا ورود کرده و قهرمان داستانش را بانوی شهید کربلا انتخاب کرده است‌: ام وهب بنت عبد، همسر عبدالله بن عمیر کلبی. نخستین و تنها زنی که در واقعه کربلا به شهادت رسید.

مهلت ارسال اثر به جایزه کتاب سال تمدید شد

با توجه به استقبال و درخواست ناشران و پدیدآورندگان، دبیرخانه چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تمدید مهلت ارسال اثر به این دوره از جایزه، از ناشران، پژوهشگران، محققان، مؤلفان، مترجمان و مصححان دعوت کرد با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی ketabsal.ketab.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را تا ۲۰ مهر ماه سال ۱۴۰۱ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

کتاب «انگلستان عصر الیزابت» به کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «انگلستان عصر الیزابت» نوشته ویلیام دبلیو. لیس به‌تازگی با ترجمه پریسا صیادی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتاد و پنجمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

«انگلستان عصر ویکتوریا» و «پادشاهی بریتانیا» دو کتاب دیگری هستند که ترجمه‌شان همزمان با این‌کتاب در قالب «مجموعه تاریخ جهان» توسط این‌ناشر منتشر شده است.

این‌کتاب با ۱۳۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «BBC ضد فارسی» منتشر شد

کتاب «BBC ضد فارسی» نوشته سید علی حق شناس به‌تازگی توسط نشر پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب در هشت گفتار و ۱۸ بخش با عنوان «چارچوب نظری و طرح مباحث تئوریک، زبان مادری بی بی سی فارسی، نقش بی بی سی فارسی در اشغال ایران توسط متفقین، نقش بی بی سی فارسی در کودتای ۲۸ مرداد، بی بی سی فارسی و انقلاب ۱۳۵۷، بی بی سی فارسی و دفاع مقدس، بی بی سی فارسی و انتخابات ۱۳۸۸، بی بی سی فارسی و دکترین تجزیه ایران و در نهایت جمع بندی» جمع آوری شده است.

کتاب «بی بی سی ضد فارسی» در ۴۱۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۶۰ هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه منتخب کتاب با موضوع «الفبا» برگزار می‌شود

نمایشگاه منتخب کتاب با موضوع «الفبا» تا پایان مهر در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه‌مندان است.

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هر ماه منتخبی از کتاب‌های فارسی و غیرفارسی خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد و نمایشگاه مهرماه ۱۴۰۱ با عنوان «راز کلمه‌ها» به بهانه شروع سال جدید تحصیلی با موضوع «الفبا» برگزار می‌شود.

«پیک آفتاب»، «آ مثل آهو»، «ف مثل فیل»، «فارسی‌آموز ادبی»، «درخت الفبا»، «حرف‌آباد»، «PicTuRe My Day»، «THE Word SNooP»، «ABC BOKA MI» و «Het LEUKSTE ABC Ter WERELD» تنها برخی از کتاب‌های به نمایش درآمده در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری است.

نظر شما