شناسهٔ خبر: 56418002 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

این جوان‌ها ممکن است در جام جهانی نباشند

کارلوس کی‌روش برای لیست نهایی باید روی اسم چند ستاره جوان قلم قرمز بکشد.

صاحب‌خبر -

ورزش سه: تیم ملی ایران پس از اولین اردو با کارلوس کی‌روش و پیروزی بر اروگوئه و تساوی در جدالی جذاب با سنگال، حالا در شرایطی به استقبال جام جهانی می‌رود که تصویری خطرناک‌ از تیم اول رنکینگ آسیا را به حریفان خود نشان می‌دهد. تیمی که البته با صعود قدرتمندانه خود به جام جهانی نیز این تصویر را به نمایش گذاشته بود اما اکنون سرمربی شناخته‌شده‌تری را در اختیار دارد و شاید توجه بیشتری را متوجه خود می‌بیند.

سرمربی پرتغالی تیم ملی که ۱۶ لژیونر و ۲۴ بازیکن لیگ برتری را در دو لیست به اردو فراخواند، تلویحا اعلام کرده که لیست نهایی خود را از این نفرات گلچین خواهد کرد که بر این اساس احتمالا دعوت از شش بازیکن زیر ۲۵ سال وجود دارد: یاسین سلمانی، سامان فلاح، مهدی قایدی، محمد خدابنده‌لو، ابوالفضل جلالی و صالح حردانی.

اما علاوه بر این نفرات، حسین حسی‌زاده وینگر فصل گذشته استقلال که امسال راهی شارلروا شده و اللهیار صیادمنش که به دلیل مصدومیت از ترکیب هال سیتی دور است نیز برای خود شانس بازی در جام جهانی را قائل هستند تا به این ترتیب تیم ایران ۷-۸ سورپرایز احتمالی برای جام جهانی داشته باشد.

شانس بالای دو استقلالی برای لیست نهایی

در پست دفاع راست، حضور صادق محرمی در لیست نهایی قطعی به نظر می‌رسد اما برای گزینه دوم و سوم، کی‌روش هنوز به قطعیت نرسیده است. با این حال از بین رامین رضاییان، مهدی شیری و صالح حردانی، مدافع راست استقلال شانس خوبی را برای حضور در لیست 26 نفره دارد. صالح که فصل گذشته از فولاد به استقلال پیوست و با پاس گل دربی، نقش خود در قهرمانی تیمش را ایفا کرد، در 24 سالگی نظر کی‌روش را جلب کرده و جزو سه مدافع راست اردوی اتریش بود که در غیاب رامین به دلیل عدم صدور ویزا، فرصت نمایش توانایی در تمرینات را پیدا کرد.

مهدی قایدی اگرچه در ترافیک خط هافبک و حمله گیر کرده اما با درخشش در لیگ برتر، شانس قابل توجهی برای حضور در اولین جام جهانی دارد. قایدی در دوره اسکوچیچ کم و بیش به تیم ملی دعوت شده بود و البته در آخرین اردو حضور نداشت و در مجموع نیز فرصت چندانی برای بازی به دست نیاورد. قایدی از زمان خروج کی‌روش در 18 بازی، 61 دقیقه به میدان رفت اما حالا نسبت به سایر مدعیان نظیر سعید صادقی و محمد محبی، دست بالاتر را دارد.

این جوان‌ها ممکن است در جام جهانی نباشند

یاسین و کاهش متوسط سنی تیم‌ملی 

یاسین سلمانی که جوانترین بازیکن اردوی تهران محسوب می‌شود، شاید بهترین گزینه برای کاهش میانگین سنی تیم ملی باشد. او 20 ساله است و البته هرگز به پیراهن تیم ملی نرسیده اما شاید کی‌روش با دعوت از او همه را سورپرایز کند.

نکته مهم اینکه در جام‌ جهانی 2014، کارلوس کی‌روش از علیرضا جهانبخش 20 ساله دعوت کرده تا او به جوانترین بازیکن ایران در جام جهانی برزیل دعوت شود. سرمربی پرتغالی همچنین سعید عزت اللهی و مجید حسینی 21 را به دعوت کرد تا به آنها فرصت تجربه بزرگ حضور در مهمترین رویداد بین‌المللی را بدهد و شاید حالا نوبت به یاسین رسیده باشد.

سلمانی اگرچه تجربه حضور در تیم ملی را ندارد اما در تیم امید به عنوان کاپیتان حضور یافت و در دو فصل اخیر نیز پدیده ترکیب سپاهان بوده است.

این جوان‌ها ممکن است در جام جهانی نباشند

دو چهره مخفی و خارج از لیست چهل نفره

امیرحسین حسین‌زاده و اللهیار صیادمنش بازیکنانی هستند که در اردوی نخست کی‌روش به تیم ملی دعوت نشدند اما کسی نمی‌تواند از بین بازیکنان جوان، از نام آنها عبور کند.

حسین‌زاده فصل گذشته با 8 گل و یک پاس گل نقش یک ستاره را در استقلال ایفا کرد و حالا در 21 سالگی چالش درخشش در ژوپییرلیگ را پیش روی خود می‌بیند. او برخلاف سلمانی، تجربه ملی هم دارد و در تیم اسکوچیچ دو بازی ملی انجام داد.

اللهیار صیادمنش که از او به عنوان یکی از پرامیدترین بازیکنان ایران در جام جهانی نام برده می‌شد، به دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ، شانس اندکی برای دعوت به تیم ملی دارد اما خودش معتقد است که تا جام جهانی مهیای حضور در زمین خواهد شد. با این حال عدم تماس از سوی کی‌روش، باعث شده تا شانس این مهاجم گلزن به حداقل برسد.

این جوان‌ها ممکن است در جام جهانی نباشند

کمترین شانس برای پدیده‌های لیگ برتر

محمد خدا بنده‌لو و سامان فلاح که در پنجره تابستانی نامشان را در اطراف دو باشگاه بزرگ پایتخت می‌دیدند و البته انتقالی نافرجام به پرسپولیس و استقلال داشتند، در مینی‌کمپ بازیکنان لیگ برتر حاضر بودند تا در لیست 40 نفره نامشان قرار بگیرد.

اما حضور مجید حسینی، حسین کنعانی، شجاع خلیل‌زاده و مرتضی پورعلی‌گنجی در پست دفاع مرکزی و سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، میلاد سرلک و امید ابراهیمی در پست هافبک دفاعی باعث شده تا این دو بازیکن جوان شانس چندانی برای دعوت نداشته باشند.

با این حال فلاح 21 ساله و خدابنده‌لو 23 ساله، به عنوان دو بازیکن شناخته شده در لیگ برتر، جزو بازیکنانی هستند که هواداران فوتبال به درخشش آنها با پیراهن ملی در سالهای آینده امید زیادی دارند.

در فاصله کمتر از دو ماه تا جام جهانی، شاید کی‌روش زمان چندانی برای فرصت به بازیکنان جوان و بررسی عملکرد آنها نداشته باشد و تنها راه حضور آنها در لیست نهایی، درخششی غیرمنتظره در بازی‌های باقی‌مانده تا اعلام لیست نهایی خواهد بود؛ همان رازی که اسکوچیچ در مورد جوان‌های فوتبال ایران گفت: آنها برای ورود به تیم‌ملی باید در راه از پاشنه در بیاورند.

این جوان‌ها ممکن است در جام جهانی نباشند

 

نظر شما