شناسهٔ خبر: 56411610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تاثیر عمیق صبوری بر زندگی و بدن انسان + راهکارهای افزایش صبر

امروزه بیش تر ما عادت کرده ایم که بلافاصله هر چیزی را که دوست داریم به دست آوریم. می توانیم غذا را به صورت آنلاین سفارش دهیم و در عرض چند دقیقه آن را تحویل بگیریم، می توانیم مواد غذایی خود را به صورت آنلاین سفارش دهیم و از آن ها بخواهیم روز بعد آن را به ما تحویل دهند، می توانیم به دوستان و خانواده خود پیام دهیم و بدون توجه به این که آن ها کجا هستند، سریعا به سوالات آن ها پاسخ می دهیم.

صاحب‌خبر -
  • معایب ناشی از نداشتن صبر
  • 1-روابط بهتر در خانه
  • 2- روابط بهتر در محل کار
  • 3- استرس کم تر در زندگی
  • 4- شانس بیش تر برای دستیابی به اهداف
  • 5- سلامت عمومی بهتر می شود
  • راهکارهای افزایش صبر
  • 1- تا 10 بشمارید
  • 2- مدیتیشن انجام دهید
  • 3- در یک فعالیت خلاق شرکت کنید
  • 4- قدم بزنید
  • 5- تجسم یا خیال پردازی کنید
  • 6- کمک بخواهید
  • 7- نفس عمیق بکشید
  • 8- محرک های خود را بشناسید
  • 9- با حجم کم شروع کنید
  • 10- آموزش
  • 11- یک راه فرار پیدا کنید
  • 12- به تمرین کردن ادامه دهید
  • تمرین صبر کردن را شروع کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین، این رضایت لحظه ای فواید خود را دارد، اما باعث می شود که صبر ما نیز کم تر شود و تمایل کم تری برای انجام کارها، پاسخگویی به افراد و رسیدن چیزها داشته باشیم. اگر متوجه این امر شده اید که کم حوصله هستید و نمی دانید چگونه باید صبورتر شوید، قطعا در جای مناسبی هستید. در این مقاله، به نکات منفی بی حوصلگی و هم چنین مزایای صبوری خواهیم پرداخت. ما نکاتی در مورد شناخت علائم و عوامل بی صبری به شما ارائه خواهیم داد و به شما نشان می دهیم چگونه با مشاوره و ابزار عملی صبور بودن را یاد بگیرید.

معایب ناشی از نداشتن صبر

1-بی تابی

2-ناامیدی

3-خشم

4-افزایش سطح هورمون استرس

5-حملات عصبی

6-تصمیمات اشتباه

7-ایجاد تصویر منفی از خود در ذهن دیگران

8-دور شدن از اجتماع

فواید صبور بودن

صبر

1-روابط بهتر در خانه

وقتی صبور باشید، روابط بسیار بهتری با دوستان و خانواده خود خواهید داشت. وقتی صبور باشید، کوچک ترین خطا خشمگین نمی شوید زیرا به اندازه کافی آرام هستید و این به تنهایی باعث می شود اعضای خانواده شما نگران تحریک شدن و یا ناامید شدن و حتی عصبانییت شما نباشند؛ این امر در مورد دوستان شما نیز صادق است که تمایل بیش تری برای دعوت شما جهت صرف شام یا گذراندن یکشنبه بعد از ظهر با شما دارند.

2- روابط بهتر در محل کار

به همین ترتیب، وقتی یاد بگیرید چگونه صبر کنید، روابط بهتری در محل کار خواهید داشت. همکاران شما نگران خلق و خوی شما نخواهند بود و مافوق شما می داند که در شرایط دشوار می توانند روی شما حساب کنند. در دراز مدت، این بدان معناست که شانس بیش تری برای پیشرفت در شرکت و حرفه خود خواهید داشت.

3- استرس کم تر در زندگی

یکی دیگر از مزایای تمرین صبر، استرس کم تر در زندگی شماست. تحقیقات نشان می دهد که عدم داشتن صبر منجر به افزایش سطح کورتیزول می شود. این بدان معنی است که هر چه صبر و تحمل شما کم تر باشد، استرس بیش تری خواهید داشت. منتها هنگامی که صبور باشید، سطح کورتیزول شما معمولا در حد طبیعی است بنابراین استرسی که بتواند با ایجاد سایر مشکلات، سلامتی شما را به خطر اندازد، وجود نخواهد داشت.

4- شانس بیش تر برای دستیابی به اهداف

صبر می تواند به شما کمک کند تا با موفقیت بیش تری به اهداف خود برسید. طبق مطالعه ای که توسط پروفسور Sarah A. Schnitker در سال 2012 انجام شد، افراد صبور گزارش کردند که تلاش بیش تری نسبت به افراد دیگر برای رسیدن به اهداف خود انجام داده اند. احتمالا می دانید که دستیابی به اهداف همیشه آسان نیست و بسیاری از افراد به دلیل از دست دادن صبر، از اهداف خود صرف نظر می کنند. این امر خصوصا در مورد اهدافی که در ابتدای هر سال تعیین می شود بیش تر صادق است و پس از آن نمی توان آن ها را دنبال کرد. خوشبختانه صبور بودن می تواند راه حلی باشد که در هنگام تعیین و دستیابی به اهداف به دنبال آن هستید.

5- سلامت عمومی بهتر می شود

در آخر این که، صبور بودن منجر به سلامت کلی جسمی و روانی می شود. مطالعه دیگری که توسط Schnitker and Emmons در سال 2007 انجام شد، نشان می دهد افرادی که صبر دارند، کم تر دچار مشکلات سلامتی مانند سردرد، ظهور تهاجمی آکنه، زخم، اسهال و ذات الریه می شوند.

اکنون که در مورد مضرات بی حوصلگی و مزایای صبر صحبت کردیم، ممکن است از خود بپرسید که آیا لازم است یاد بگیرید چگونه صبورتر باشید. اولین قدم این است که متوجه شوید چه زمانی بیش از حد فاقد صبر و تحمل هستید.

علائم نداشتن صبر

تنفس سطحی و کوتاه

تنش در عضلات

مشت شدن دستان و یا سفت شدن فک

تحریک شدن و نا امیدی

اضطراب

قضاوت عجولانه و تصمیمات سریع

تشخیص عوامل ایجاد عدم صبر

هنگامی که علائم صبور نبودن را شناختید، باید یاد بگیرید که چه چیزی باعث بی حوصلگی شما می شود. برخی از افراد ممکن است کنار دیگران بی صبر و حوصله باشند در حالی که برخی ممکن است به موقعیت ها یا اشیا واکنش نشان دهند. این شرایط می تواند شامل یک صف در فروشگاه های مواد غذایی، ساعت شلوغی ترافیک یا شرایط دیگر باشد.

برای شناسایی عوامل تحریک کننده خود، ابتدا یادداشت برداری کنید که چند دفعه متوجه علائم فوق شده اید.

هم چنین می توانید هنگام از دست دادن صبر، به شرایط گذشته برگردید و سعی کنید بفهمید که علت دقیق آن چیست.

راه دیگر برای شناسایی عوامل تحریک کننده شما این است که با دوستان و خانواده خود صحبت کنید و از آن ها بپرسید که آیا می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید کدام موقعیت ها باعث عصبانی شدن و بی حوصلگی شما شده است؟

وقتی متوجه شدید که چه چیزی باعث بی حوصلگی شما می شود، می توانید رفتار خود را تغییر داده و تغییرات مثبتی را در زندگی خود اعمال کنید که به شما کمک کنند تا صبور شوید.

اکنون که می دانید چگونه بی حوصلگی را تشخیص دهید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه صبورتر باشید.

راهکارهای افزایش صبر

صبورتر شدن غیر ممکن نیست. در یک موقعیت ایده آل، از موقعیت ها و افرادی که باعث بی حوصلگی شما می شوند اجتناب می کنید. با این حال، در دنیای واقعی این کار برای اکثر ما امکان پذیر نیست. در عوض، باید درک کنیم که چگونه صبر کردن را یاد بگیریم. در زیر، 12 روش آورده شده است که می تواند به شما در تمرین صبر و پرورش این عادت کمک کند.

در این جا نکاتی در مورد نحوه صبر کردن وجود دارد:

1- تا 10 بشمارید

اولین تاکتیکی که می توانید امتحان کنید این است که وقتی احساس می کنید عصبانی هستید تا عدد 10 بشمارید. شما می توانید به آرامی تا عدد 10 را در ذهن خود یا با صدای بلند بشمارید، اما این روش تمایل اولیه به ناامیدی را از بین می برد و یا باعث گرفتن یک تصمیم ضعیف می شود.

2- مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا صبور باشید. مدیتیشن یک تمرین ساده است که می توان به کمک آن افکار خود را بر روی یک عبارت یا شیء خاص متمرکز کرد، بنابراین می توانید به یک حالت ذهنی روشن و احساسی آرام دست پیدا کنید. این کار به نظر دشوار می آید. امروزه برنامه هایی که بتوانند به شما کمک کنند این عمل را در زندگی روزمره خود ادغام کنید کم نیستند. بهترین چیز در مورد مدیتیشن این است که برای رسیدن به سود حاصل از آن به زمان زیادی نیاز ندارید.

3- در یک فعالیت خلاق شرکت کنید

درگیر شدن در یک فعالیت خلاقانه روش عالی دیگری برای تمرین مهارت های صبر و شکیبایی شماست. این فعالیت می تواند شامل طراحی، نقاشی، خوشنویسی، پازل، سودوکو، حل جدول کلمات متقاطع و هر فعالیت دیگری باشد که به طور طبیعی نیاز به صبر دارد. می توانید فعالیت را با موسیقی آرامش بخش همراه کنید و هر روز به مدت 30 دقیقه یک زمان خاص را تعیین کنید که وقت خود را به آن فعالیت اختصاص دهید. اگر 30 دقیقه زیاد است، با پنج یا 10 دقیقه شروع کنید و به آرامی زمان اختصاص داده شده برای فعالیت را افزایش دهید.

4- قدم بزنید

شما احتمالا به دیگران توصیه کرده اید که “وقتی عصبانی هستید از شما دور شوند”. در هر شرایطی که هر چیزی باعث بی حوصلگی شما شود می توان از همین روش استفاده کرد. دور شدن از شرایط شما را از عوامل تحریک کننده دور کرده و به شما این امکان را می دهد دوباره به خود بیایید و تمرکز کنید تا بتوانید بدون ترس و با فراغ بال با وضعیت رو به رو شوید.

5- تجسم یا خیال پردازی کنید

اگر بی حوصلگی شما ناشی از شرایط خاص باشد، ممکن است بخواهید رویا پردازی یا تجسم کنید. به سادگی، یک مکان یا موقعیتی را تصور کنید که شما را خوشحال کند و خود را به یک حالت آرام برسانید. این اغلب به عنوان “مکان شاد” شما شناخته می شود و شما باید سعی کنید تمام حواس خود را فعالانه درگیر کنید تا خود را کاملا در رویا غرق کنید.

6- کمک بخواهید

محرک رایج بی حوصلگی احساس خستگی است. اگر این اتفاق به طور مکرر برای شما اتفاق می افتد، سعی کنید از دیگران تقاضای کمک کنید. با همکاران، مافوق یا اعضای خانواده خود صحبت کنید و در مورد کارهای زیادی که باعث از بین رفتن صبر شما می شوند حرف بزنید. به دنبال کارهایی بگردید که می توانید به آن ها محول کنید یا با کمکشان، آن ها را انجام دهید.

7- نفس عمیق بکشید

دفعه دیگر که احساس کردید صبر و تحمل شما کم شده، نفس های عمیق بکشید. با کمک بینی عمل دم را انجام دهید و از طریق دهان بازدم انجام دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید. روش تنفس عمیق متخصصان یوگا در Gaiam در کاهش استرس و کمک به صبورتر شدن شما اثبات شده است.

8- محرک های خود را بشناسید

ما در مورد چگونگی تشخیص عوامل محرک صبر و تحمل توضیح داده ایم، اما استرس در این مسئله بسیار مهم است. شما باید بفهمید که چه شرایط یا افراد یا رویدادهایی باعث از بین رفتن صبر شما می شوند. به محض این که تشخیص دادید این عوامل محرک چیست، می توانید با تمرین هر یک از تکنیک ها از قبل یا در ابتدای موقعیتی که معمولا باعث از بین رفتن صبر شما می شود، صبور بودن را تقویت کنید.

9- با حجم کم شروع کنید

لازم به یادآوری است که هر تغییر بزرگ یک شبه اتفاق نمی افتد. شما باید شروع به انجام کارهای کوچک کنید تا این که بتوانید در هر شرایطی صبور باشید. بیاموزید که چه عواملی باعث بروز سطوح مختلف عدم صبر و تحمل در شما می شوند، تفاوت قائل شوید و با مواردی که باعث می شود کمی بی حوصله شوید، کنار بیایید. وقتی می دانید از پس این شرایط بر می آیید، می توانید به سراغ شرایط چالش برانگیزتری بروید و به تدریج به محرک هایی که باعث می شوند سریعا خلق و خوی شما تغییر کند، دست پیدا کنید.

10- آموزش

اگر متوجه شدید که معمولا افراد دیگر دلیل اصلی بی حوصلگی شما هستند، ابتدا دست از کار بکشید و به آن ها یاد دهید که چگونه کار خاص مد نظر شما را انجام دهند. آن چه در این جا مهم است این است که شما باید به یاد داشته باشید که هیچ کس با همان سرعتی که شما یاد گرفتید، یاد نمی گیرد و هیچ کس توانایی انجام کارهای مشابه شما را ندارد. سعی کنید مواردی را که در آن مهارت ندارید به خاطر بسپارید و از دیدگاه آن ها به کارها نگاه کنید. قاعدتا آن ها از این که برایشان وقت گذاشته اید و روند کار را برایشان توضیح داده اید تشکر خواهند کرد و در عوض شما می توانید از این مزیت که یک قدم به صبورتر شدن نزدیک شده اید؛ بهره مند شوید.

11- یک راه فرار پیدا کنید

سعی کنید وقتی که ناامید می شوید برای خود یک راه حل پیدا کنید. این راه حل معمولا می تواند یک فعالیت بدنی باشد که شامل دویدن، پیوستن به یک تیم ورزشی محلی، کیک بوکسینگ یا هر فعالیت دیگری است که می توانید در آن بدون ترس از آسیب رساندن به دیگران، انرژی های نهفته در بدن خویش را آزاد کنید. از بین بردن ناامیدی خود با این روش باعث می شود بلافاصله احساس بهتری داشته باشید، نیازی به گفتن این نکته نیست که تحرک بدنی مزایای بی شماری برای سلامتی دارد.

12- به تمرین کردن ادامه دهید

در نهایت، فراموش نکنید که تمرین برای افزایش صبر و شکیبایی را ادامه دهید. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، تغییرات بزرگ یک شبه اتفاق نمی افتند، بنابراین باید بدانید که یادگیری نحوه صبر کردن به زمان نیاز دارد. همواره عوامل محرک خود را شناسایی کنید (حتی می توانید برای پیگیری موقعیت هایی که باعث واکنش شما می شوند، آن ها را در یک دفتر یادداشت کنید.) و برای مدیریت بی حوصلگی خود از روش های که در این جا ذکر شد، استفاده کنید. با رعایت تمامی نکات ذکر شده خیلی زود متوجه می شوید که سطح صبر شما بالا می رود.

تمرین صبر کردن را شروع کنید

صبور بودن مزایای مختلفی از جمله تاثیر مثبت بر روابط شما در محل کار و خانه و با افراد اطراف شما دارد بنابراین بهتر است راهکارهای ما را به کار بگیرید و تمرین صبور بودن را انجام دهید. با استفاده از نکات موجود در این مقاله محرک های عدم صبور بودن خود را بشناسید و بیاموزید که چگونه باید در دنیای اطرافتان صبورتر باشید.

در آخر مطلب را با مصرعی از غزلیات حضرت حافظ به پایان می رسانیم که می گوید:

با درد صبر کن که دوا می فرستمت

 

 

منبع: هنر فردی

نظر شما