شناسهٔ خبر: 56411377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گسترش بافت فرسوده در تهران / چه کسانی مشمول وام نوسازی می‌شوند؟

بیش از یک میلیون نفر در بافت فرسوده تهران زندگی می‌کنند و ساختمان‌هایی که در تهران نیاز به بازسازی دارند روزانه در حال افزایش است .

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود نوسازی و بازسازی بافت فرسوده در تهران، روز به روز بر تعداد آن اضافه می‌شود. آخرین اظهارات رئیس شورای شهر تهران هم این موضوع را تائید می‌کند.

ساختمان‌های واقع در این بافت‌ها، با خطر جدی ریزش مواجه هستند. ساختمان‌هایی که با یک لرزه کوچک هم احتمال ریزش دارند. جمعیت متراکم در کلانهشر تهران، خطر جانی شهروندان را با سکونت در این ساختمان‌ها بالا می‌برد.

کلانشهر تهران در روز حدود ۱۲ میلیون نفر و در شب حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. اما چند نفر از این جمعیت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند؟

یک میلیون تهرانی در بافت فرسوده هستند

آمار دقیقی از جمعیتی که در بافت فرسوده تهران زندگی می‌کنند، در دست نیست. آنطور که مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت، ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده در کلانشهر تهران داریم. (ایلنا)

پیش از این علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به تجارت‌نیوز گفت: «سه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تهران فرسوده است. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این بافت زندگی می‌کنند.»

ساختمان‌های نیازمند به نوسازی و بازسازی در تهران به یک منطقه محدود نمی‌شود. از شمال تا جنوب تهران با خطر جانی و مالی ریزش بافت فرسوده هستند. آنطور که بیت‌اللهی گفت: «در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران به جز منطقه ۲۲ بافت فرسوده داریم که بیشترین قسمت مربوط به منطقه ۱۲ تهران است.» به عبارتی منطقه‌ تجاری و متراکم تهران.

افزایش ساختمان‌های فرسوده در تهران

اظهارات درباره بافت نیازمند نوسازی در تهران به اینجا ختم نمی‌شود. پیش از این حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد که ۳۷ درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده هستند و باید بهسازی و نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قرار داد.

صارمی گفت: «سه هزار و ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ این عدد به چهار هزار و ۴۲۰ هکتار یعنی معادل ۷ درصد از مساحت تهران رسید.» (ایسنا)

نیمی از بیمارستان‌های تهران فرسوده است

نوسازی بافت فرسوده در مناطق مسکونی از آنجا که مالکیت شخصی دارند، چندان راحت نیست اما تنها مناطق مسکونی نیستند که با این خطر مواجه هستند. بیمارستان‌های تهران نیزی وضعیت مناسبی ندارند.

پیش‌تر مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز راه و شهرسازی به تجارت‌نیوز گفت: «۵۰ درصد بیمارستان‌های تهران، بافت فرسوده دارند. به دلیل غیرقابل تعطیل بودن بیمارستان‌ها، مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها سخت است.»

بیت‌اللهی ادامه داد: «در تهران احداث بیمارستان‌های نو به دلیل تراکم جمعیتی بالا ضرورت دارد. در مدارس به دلیل تعطیلات تابستانه و… فعالیت قابل ملاحظه‌ای برای مقاوم‌سازی صورت گرفته است.»

بر اساس آمارهای بالا، شمار ساختمان‌های نیازمند نوسازی در تهران کم نیست و با کوچکترین زلزله می‌تواند آسیب زیادی به بار آورد. بیت‌اللهی هم در این مورد گفت: «کمترین بزرگی زلزله که در تهران می‌تواند به یک زلزله مخرب باشد، حدود پنج ریشتر بزرگی دارد. با این زلزله ساختمان‌‌های فرسوده و ضعیف تخریب می‌شوند. باتوجه به فاصله زلزله از شهر در میزان تخریب زلزله نیز اثرگذار است.»

وام ۶۰۰ میلیونی نوسازی بافت فرسوده

پیش از این معاون وزارت راه و شهرسازی از وام نوسازی بافت فرسوده تا ۶۰۰ میلیون تومان خبر داد. محمد آیینی گفت: «متقاضیانی که ملک آنها در بافت‌های هدف بهسازی و نوسازی قرار دارد و پروژه آنها به ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، می‌توانند از سقف تسهیلات نوسازی تا ۶۰۰ میلیون تومان استفاده کنند.

اما چه کسانی مشمول وام ۶۰۰ میلیونی هستند؟ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «سقف وام ۴۵۰ میلیون تومان است اما در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

به گفته او مشمولان وام نوسازی بافت فرسوده می‌توانند برای ثبت درخواست به سامانه طرح‌های جامع حمایتی به نشانی saman.mrud.ir مسکن یا سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران مراجعه کنند. (ایسنا)

نظر شما