شناسهٔ خبر: 56411361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان البرز در مجلس: مشکلات فضای آموزشی البرز نیاز به نگاه ملی دارد

کرج - ایرنا - نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان البرز با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزارشد، اظهار داشتند که مشکلات فضای آموزشی در استان مهاجر پذیر البرز نیازبه نگاه ملی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارایرنا، این نمایندگان  مجلس همچنین تاکید داشتند که برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش البرز در بخش پروژه های عمرانی لازم است دولت لایحه ای ویژه به مجلس ارایه دهد.

براساس این گزارش نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ ضمن قدردانی از زحمات خیرین مدرسه ساز در استان در امر مقدس مدرسه سازی، خاطر نشان کرد: مجلس از آموزش و پرورش از جمله در ساخت مدرسه و موضوع رتبه بندی معلمان حمایت می کند.

علی حدادی  بیان داشت: حرکت مردمی خیرین مدرسه ساز در استان البرز یادآور دوران هشت سال دفاع مقدس است که همه در صحنه بودند تا خدمت کنند.

وی با اشاره به اینکه در دفاع مقدس مردم وارد عرصه دفاع شدند که مثال زدنی است، خاطرنشان کرد: هرجا که مردم با اتحاد باشند حماسه ای بزرگی ایجاد می کنند و خیزش خیرین در مدرسه سازی هم از این نوع حماسه آفرینی است.

حدادی یادآورشد: در عرصه مدرسه سازی استاندار استان البرز هم با دلسوزی وارد میدان مدرسه سازی شده اند و مجلس هم تمام قد در کمک به آموزش و پرورش ایستاده است.

وی ادامه داد: ارسال لایحه به مجلس برای تخصیص اعتبار همانند استان سیستان و بلوچستان از سوی دولت باید مورد پیگیری قرار گیرد و تیمی قوی برای بازنگری در شاخص های افزایش بودجه نیز تشکیل شود.

نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ افزود: نداشتن سرانه، سرایدار و خدمتگزار از جمله دغدغه های مدیران مدارس استان است.

سرانه آموزشی  البرز پایین است
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سرانه آموزشی استان البرز نصف میانگین کشوری است.

علیرضا عباسی افزود: کمبود فضای آموزشی درالبرز به علت مهاجرت نسبت به کل کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات البرز از جمله در کرج مدارس وقفی است، عنوان کرد: در محمدشهر کرج ۲ مدرسه دچار مشکل هستند که با پیگیری های مستمر یک سال فرصت داده شده اما معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش باید چاره ای دراین زمینه بیاندیشند.

وی تصریح کرد: زیرساخت های آموزشی در البرز ضعیف است به گونه ای که شاهد فعالیت کاری مدرسه حضرت خدیجه (س) با یک هزار و ۶۰۰ دانش آموز در ۲ شیفت در کرج هستیم.

عباسی یادآورشد: آموزش و پرورش البرز در نیروی انسانی هم با مشکل مواجه است و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ برای این دستگاه مهم مناسب نیست.

وی ادامه داد: وضعیت دانشگاه فرهنگیان استان البرز هم از نظرفضای آموزشی و خوابگاه مناسب نیست.

وی به وجود بافت بالای فرسوده درکرج پرداخت وگفت: شهرداری کرج می بایست هنگام صدور پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی آپارتمانی جدید دراین بافت ها دقت کند و فضای آموزشی برای آن در نظر گیرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مسکن مهر مثل ماهدشت در استان فضای آموزشی دیده نشده و یا برای جمعیت بالای آن کافی نیست.

عباسی بر مهارت آموزی دانش آموزان، پیگیری هنرستان های کشاورزی و تقویت برنامه های پرورشی در مدارس استان البرز تاکید کرد و خواستار پرهیز از تشویق دانش آموزان به مهاجرت در مدارس البرز شد زیرا این موضوع یک ظلم است.
 

وضعیت فضای آموزشی استان البرز حاد است 
نماینده دیگر مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وضعیت فضای آموزشی استان البرز از استان سیستان و بلوچستان حادتر است.

مهدی عسگری خاطرنشان کرد: وضعیت فضای آموزشی در کمالشهر، فردیس و ماهدشت به مراتب حادتر از سیستان و بلوچستان است که باید این محرومیت پنهان از طریق ارایه لایحه از سوی دولت به مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

وی بیان داشت: زمانیکه این لایحه برای استان البرز از سوی دولت به مجلس ارایه شود، در واقع ردیف بودجه ای برای استان در بودجه سال آینده پیش بینی شود.

وی با اشاره به اینکه بار ساخت مدرسه سازی در استان البرز بر دوش خیرین است، عنوان کرد: لازم است دولت همانند خیرین در میدان مدرسه سازی حضور داشته باشد.

عسگری خاطرنشان کرد: البرز در بخش مدرسه سازی نیاز به انقلاب بزرگی است و باید برای تجاری سازی مدارس، مهاجرت اتباع به استان، افزایش دانش آموزان اتباع در مدارس و افزایش سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی به دلیل مهاجرت فکری کرد.

وی ادامه داد: بازنشستگی معلمان، کمبود ۴۰۰ سرایدار و خدمتکار، آزمون استخدامی و عدم جذب نیروهای غیر بومی، مستقل شدن آموزش و پرورش فردیس و اجرای سند تحول در آموزش و پرورش از جمله مسایل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اکنون ۱۵ مدرسه خیرساز در البرز وجود دارد

همچنین رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز در نشست شورای آموزش و پرورش استان بیان داشت: خیرین نیک اندیش با داشتن حس مسوولیت پذیری بالا در میدان ساخت کلاس های درس برای آینده سازان حاضر شده اند که این حس ارزشمند قابل تکریم است.

محمد رضا اسپرورین ادامه داد: استان البرز به دلیل کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموز نیاز به مشارکت بالای خیران و حرکت دولت همگام با خیرین در ساخت مدرسه دارد.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز با بیان اینکه البرز هفت هزار کلاس درس کم دارد، یادآورشد: سال گذشته خیرین ۱۵۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی در البرز اختصاص دادند که این رقم امسال به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی یادآورشد: اکنون ۱۵ مدرسه خیرساز در البرز وجود دارد که هزینه ساخت صفر تا صد آن توسط خیر ساخته می شود.

وی افزود: البرز در نزدیکی پایتخت قرار دارد، اما سرانه فضای آموزشی آن در ردیف آخر استان هاست.

اسپرورین عنوان کرد: البرز برای رسیدن به میانگین کشوری در بخش فضای آموزشی نیاز به یک دوره پنج ساله دارد.

وی تاکید کرد: مهاجرت پذیری از جمله دلایل اصلی کمبود زیرساخت های آموزشی در این استان است.

نظر شما