شناسهٔ خبر: 56410443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

سید احمد علم‌الهدی:

مالیات پشتوانه فقهی دارد / راه‌اندازی واحد فقهی در وزارت اقتصاد

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی گفت: مالیات جدا از خمس و زکات، به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد و به‌طور کامل در اختیار توسعه کشور‌های اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی گفت: مالیات جدا از خمس و زکات، به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد و به‌طور کامل در اختیار توسعه کشور‌های اسلامی است.

تسنیم نوشت: نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، بیان کرد: ما قبول داریم که مسئله اخذ مالیات با مشکلات زیادی از نظر جریان ارتباطات مردمی همراه است. تا جایی که حتی شاید این فکر به اذهان شما خطور کرده باشد که اخذ مالیات می‌تواند باعث مشمئزشدن مردم از خادمان خود در این عرصه شود.

وی ادامه داد: در این عرصه، مشکل اصلی که زمینه‌ساز بروز این اتفاق می‌شود، این است که هنوز مسئله شرعی مالیات برای مردم حل نشده است. برخورد ملت با مقوله مالیات همان برخوردی است که در دوران ستم‌شاهی داشتند. یعنی با همان کراهتی که آن زمان مالیات پرداخت می‌کردند تا هزینه عیاشی، اسراف و تجمل‌گرایی‌های شاه و دربار تأمین باشد، امروزه هم همان نگرش منفی را نسبت به مالیات دارند. درحالی‌که این منبع درآمدی امروزه محل اصلی تأمین پیشران‌های توسعه و تعالی در کشور است.

حقیقت شرعی مالیات برای مردم تبیین نشده است

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نتوانستیم پس از پیروزی انقلاب، حقیقت شرعی مالیات را برای مردم تبیین کنیم و اگرچه در برهه‌ای خاص از گذشته، تصمیمات پراکنده‌ای از طرف فقهای شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات به مردم گرفته شد. اما جوسازی‌های سیاسی غیرمؤمنانه و فعالیت رسانه‌ای برخی جریان‌ها که دین را ملعبه قدرت‌طلبی‌ها و دنیاخواهی‌های خود می‌کردند، باعث شد تا تلاش فقهای شورای نگهبان بی‌فرجام بماند.

علم‌الهدی گفت: نمی‌توان برای مالیات، قانون ثابتی وضع کرد، مالیات محل تأمین مخارج کشور است و نمی‌توان در قالب یک قانون ثابت تعیین کرد که درصد مشخصی از درآمد‌ها به بخش‌های هزینه‌ای تخصیص پیدا کند، زیرا در هر سال، درآمد‌ها و هزینه‌ها مقادیر متفاوتی دارد.

مالیات مستقلا پشتوانه فقهی دارد

وی ابراز کرد: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد. خمس، سهم امام است و زکات تعلق به فقرا و برخی پروژه‌های فوق‌برنامه دارد، اما مالیات به‌طور کامل در اختیار توسعه کشور‌های اسلامی است. هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند، از امنیتی بهره می‌برد که با پایمردی نیرو‌های مسلح تأمین شده و از راه‌ها و امکاناتی استفاده می‌کند که باید به ازای آن، مالیات بپردازد.

راه‌اندازی واحد کارشناسی فقهی در وزارت اقتصاد

علم‌الهدی تصریح کرد: از وزیر محترم اقتصاد درخواست داریم که واحد کارشناسی فقهی عقود و معاملات را در وزارت اقتصاد راه‌اندازی کنند تا هم در حوزه مسائل بانکی و هم در عرصه مالیات، اقتصاد با سرعت بیشتری به سمت مبانی اسلامی حرکت کند و کام مردم به اقتصاد اسلامی شیرین شود.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه در حوزه علمیه، فعالیت‌های پژوهشی بسیار شاخصی در حوزه اقتصاد اسلامی صورت گرفته و از طریق ارتباط‌گیری با معاونت علمی حوزه‌ها می‌توان به تبیین ابعاد شرعی پرداخت مالیات پرداخت تا با یک حرکت رسانه‌ای و خبری پردامنه و قوی، مردم آگاه شوند که پرداخت مالیات همچون یک دین بر ضمه آحاد ملت است.

برچسب‌ها:

نظر شما