شناسهٔ خبر: 56410223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

اشتغال‌زایی برای اقشار کم‌درآمد زنجان در قالب طرح «شمیم خدمت»

زهرا آقایاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: در قالب طرح «شمیم خدمت» برای اقشار کم‌درآمد استان از جمله ۳۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار اشتغال‌زایی انجام شد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مختار کرمی عصر امروز (۷ مهرماه) در نشست خبری به مناسبت دهه وقف، با اشاره به آخرین آمار موقوفات استان زنجان، عنوان کرد: در حال حاضر استان زنجان دارای بیش از ۲۸۰۰ موقوفه، بیش از ۳۳ هزار رقبه و ۵۷ نیت اصلی است که عمده موقوفات استان زنجان در بخش دهه محرم و عاشورا و تعزیه امام حسین (ع) است.

وی افزود: پارسال درآمد موقوفات استان زنجان بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۰۳ درصدی داشته است. همچنین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد تومان اجرای نیت انجام داده است.

این مسئول با اشاره به افتخارآفرینی استان زنجان در مسابقات سراسری قرآن و عترت، اظهار کرد: در مسابقات سراسری قرآن و عترت ۵ نفر از استان زنجان توانستند ۵ رتبه برتر را در این مسابقات کسب کنند و این در حالی است که عواید موقوفات قرآنی استان به کمتر از ۵ میلیون تومان می‌رسد و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در این راستا هزینه کرده است.

وی با شرح گزارش فعالیت و عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، بیان کرد: از جمله فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی این اداره می‌توان به اجرای طرح «آرامش بهاری» در جوار بقاع متبرکه شاخص استان با حضور مبلغان حوزه علمیه قم، اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» در ایام محرم، اجرای طرح «نشاط معنوی» در ایام تابستان و برگزاری کارگاه و کلاس آموزشی برای قشر جوان، اجرای طرح «مهر» در راستای حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تهیه لوازم‌التحریر، برپایی دو موکب با تجهیزات کامل با همکاری حسینیه اعظم زنجان در شهر سامرای عراق در ایام محرم و توزیع روزانه بیش از ۲۰ هزار پرس غذا در میان زائران نام برد.

کرمی با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم صحبت‌های مسئولان اعتبار کافی برای مرمت ابنیه مذهبی استان اختصاص نمی‌یابد، گفت: در حال حاضر در استان زنجان تعداد ۱۲۵۷ مسجد، حسینیه و تکیه مذهبی وجود دارد که با وجود توقع عموم مردم اعتبار کافی برای مرمت و بازسازی و تجهیز این اماکن در اختیار اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قرار نمی‌گیرد و تا زمانی که این شرایط پایدار باشد، این اداره نمی‌تواند اقدامات بزرگ و به خصوصی در این زمینه انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با شرح گزارش مرمت و تعمیر ابنیه و اماکن استان زنجان، افزود: در حال حاضر تحت نظارت واحد بهره‌وری اقتصادی، تعداد ۱۸ بقعه متبرکه در استان توسعه یافته و ۴۱ موقوفه تعمیر و مرمت شده است. همچنین بیش از ۷ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و مرمت کاروانسرای سنگی زنجان هزینه شده است. از سوی دیگر مجتمع تالار احسان واقع در شهر قیدار پس از سالیان متوالی بلاتکلیفی به اتمام رسید که کمک شایانی به برگزاری ازدواج آسان و دسترسی عموم مردم به رستوران و تامین فضای مناسب برای مراسم و جلسات ادارات فراهم کرده و ماهانه بیش از ۲۰ میلیون تومان از طریق این مجتمع تالار به درآمد موقوفات استان زنجان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به مالکیت موقوفات استان زنجان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد موقوفات استان زنجان دارای سند مالکیت است و در سال گذشته نیز برای بیش از ۱۰۸ موقوفه سند مالکیت صادر شده است و این رقم با قدرت در سال‌جاری ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما