شناسهٔ خبر: 56408300 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

فوت بیش از ۱۸ میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی

باشگاه خبرنگاران

معاون دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: با انتخاب شیوه زندگی سالم و مقابله با فشار‌های روانی، کاهش فشارخون و رژیم غذایی سالم سلامت قلب خود را حفظ کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، علیرضا مهدوی گفت: در حال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است. سالیانه در حدود  ۱۸.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مر گ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را شامل می شود.

به گفته وی، بیماری کرونر قلب به شکل حمله‌های قلبی و سکته مغزی ظاهر می‌شود. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل استعمال دخانیات ، رژیم غذایی ناسالم وکم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا ، کلسترول خون بالا، اضافه وزن ، چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب بروز پیدا می‌کند.

او افزود: برگزاری روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در تغییر عوامل خطر دارد. این روز بزرگترین اقدام در جهت افزایش آگاهی جهانی برای بیماری قلبی عروقی است و از زمان طرح آن از سال ۱۹۹۹، به سرعت رشد پیدا کرده است.

او ادامه داد: این نوآوری، موفق‌ترین بسیج علیه بیماری قلبی عروقی است. روز جهانی قلب  یک فرصت جهانی است که می‌توان برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت‌ها برای اقدام فوری علیه بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کرد.

معاون دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت:شعار امسال روز جهانی قلب، «سلامت قلب، سلامت جامعه» است و این شعار  به عنوان شعار ملی در نظر گرفته شده است. پیام اصلی «با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه کمک کنیم» در نظر گرفته شده است.

او افزود: هدف این روز این است که با اقدام برای سلامت قلب به انسانیت، سلامت جامعه و طبیعت کمک کنیم. افراد باید بدانند چگونه می توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشار‌های روانی، کاهش فشارخون، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی سلامت قلب خود را حفظ کنند.

او گفت:  اقداماتی که برای سلامت قلب انجام می‌شود در سطح گسترده ای به سلامت نوع بشر و ایجاد دنیای با عدالت و با توزیع و دسترسی عادلانه خدمات بهداشتی درمانی و حمایت از برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی کمک خواهد کرد.

 

نظر شما