شناسهٔ خبر: 56405194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

نرخ بیکاری در مازندران از میانگین کشوری کمتر است

ساری - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در چند سال اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده است، گفت که بر اساس داده‌های آماری، نرخ بیکاری در این استان کمتر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

علی باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نرخ بیکاری در بهار امسال در مازندران با نیم درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۷.۵ درصد رسیده است.

وی گفت : نمودار نرخ بیکاری در کشور و مازندران که مرکز آمار ایران آن را تهیه کرده است نشان می دهد که نرخ بیکاری از سال ۹۳ تا سال گذشته هموراه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است بگونه‌ای که از سال ۹۳ تا ۹۷ نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲ درصد بود که این میزان با ۲ درصد کاهش در سال ۹۸ به ۱۰.۶ ، سال ۹۹ به ۹.۶ و سال گذشته نیز به ۹.۲ درصد رسید.
او افزود : نرخ بیکاری در مازندران نیز هر چند طی این مدت در نوسان بود ، اما در مقایسه با کشور کمتر بود بگونه ای که در سال ۹۳ نرخ بیکاری در استان ۱۰.۶ درصد بود که در سال ۹۴ به ۱۱ درصد رسید ، سال ۹۵ هم ۱۱.۶ شد ولی سال ۹۶ به ۱۰ کاهش یافت و در سال ۹۷ با نیم درصد کاهش به ۹.۵ درصد رسید. سال ۹۸ نرخ بیکاری ۹.۴ درصدی را داشتیم که در سال ۹۹ به ۷.۵ کاهش یافت و پارسال هم به هفت درصد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران احیای تعاونی‌های راکد، حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک و پرداخت تسهیلات به طرح‌های مشاغل خانگی و بنگاه‌های اقتصادی را از دلایل اصلی کاهش نرخ بیکاری در این استان عنوان کرد.

وی گفت : در سایه حمایت های دولت مردمی ، از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ، تا پایان مرداد ماه امسال از مجموع ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی به بانک توسعه تعاون ، تاکنون ۹۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و همچنین از ۱۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیصی به صندوق کارآفرینی امید نیز  ۱۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی و کارآفرین مازندران پرداخت شد که بیانگر اهتمام دولت سیزدهم برای احیای دوباره بخش تعاون است.

وی سهمیه در نظر گرفته شده سال جاری برای ایجاد اشتغال جدید در مازندران را ۵۳ هزار و ۷۶۳ فرصت شغلی اعلام کرد و افزود : از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۱۰ هزار و ۳۸۰ شغل جدید در سامانه رصد استان ثبت شده است.

باقری تعهد پارسال مازندران برای ایجاد شغل را ۳۵ هزار و ۸۴۷ فرصت شغلی اعلام کرد و گفت که در سال گذشته در مجموع ۳۶ هزار و ۶۶۶ شغل جدید در سامانه رصد استان به ثبت رسید که این میزان بیشتر از تعهدات در نظر گرفته شده بود.

نظر شما