شناسهٔ خبر: 56400920 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» پرتکرارترین کتاب‌های چاپ مجدد یک سال اخیر را بررسی کرد

دوپینگ بازار نشر با چاپ مجدد

صاحب‌خبر -

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: یکی از موارد مهم برای ناشران تعداد شمارگان یک‌اثر و البته تعداد نوبت چاپ کتاب‌هایشان است. اگرچه برخی این را معیار درگیری مخاطب با محتوای آثار می‌دانند و به تعداد چاپ‌های مجدد می‌بالند اما مساله این است که اغلب این آثار به صورت دوپینگی و با حمایت‌های سازمانی در بازار نشر به چاپ مجدد می‌رسند.در گزارش پیش‌رو لیستی از پرتکرارترین کتاب‌های چاپ مجدد منتشر کردیم که کنارهم گذاشتن آنها کمی صفحه را عجیب و قابل تامل می‌کند. کتاب‌هایی که در بازه زمانی 12 مرداد 1400 تا 12 مرداد 1401 به چاپ رسیده‌اند و 20 عنوان پرتکرار این سال هستند. مطمئنا شمارگان یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه نشر است که می‌تواند مرجع مهمی برای آمار نشر به‌حساب بیاید. یکی از ویژگی‌های 20 کتاب پیش‌رو، شمارگان بالای آنها در چاپ است. 5 کتاب از این 20 عنوان کتاب پرتکرار برای انتشارات اندیشه ماندگار است. انتشاراتی که در قم فعالیت می‌کند اما این 5 کتاب را به سفارش سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و درمان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره باروری سلامت و جمعیت و کمیته علمی کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق منتشر کرده است.  3 کتاب از این لیست، برای انتشارات موسسه فرهنگی مدرسه برهان است. این موسسه زیرمجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است که در سال ۱۳۶۸ با نام انتشارات مدرسه و با موافقت دکتر حدادعادل معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه‌ریزی آموزشی وقت فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه تاکنون توانسته بالغ بر ۳۰۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های قرآن و معارف دینی، ادبیات، هنر، برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی و... به‌چاپ برساند.  کتاب جالب دیگر این لیست پرتکرارها هم نسیم آگاهی‌بخش نام دارد که انتشارات آفرنگ آن را منتشر کرده و گروه نویسندگان این انتشارات با همکاری اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور و مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی کشور، این کتاب را تدوین کرده است. این کتاب برای حوزه معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی آماده طبع شده است.  دو کتاب ارتباط با خدا و زمزمه‌های عارفانه در ماه مبارک رمضان هم در لیست کتاب‌های پرتکرار قرار دارند که طبیعتا با توجه به استقبال از این مدل کتاب‌های مذهبی بدیهی است که در لیست قرار بگیرند.  نکته جالب توجه در این لیست این است که اکثر این تجدید چاپ‌ها وابسته به پخش و نشر سازمانی و ارگانی است و طبیعتا در چنین وضعیتی شمارگان آن بالا می‌رود و در چاپ‌های متعدد منتشر می‌شود اما اینکه مطالعه می‌شود یا نه خودش موضوع مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

1- زمزمه‌های عارفانه در ماه مبارک رمضان
ناشر: انسان برتر
شمارگان کل در یک سال اخیر: 310.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
کتاب «زمزمه‌های عارفانه در ماه مبارک رمضان»، از جمله آثار پرفروش و پرتکرار در یک سال اخیر است. کتابی که مطمئنا برای همه مردم قابل استفاده است و مثل بقیه کتاب‌های ادعیه پرفروش است. لازم به توضیح نیست که این کتاب شامل ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان، اعمال شب‌های قدر، دعای جوشن کبیر و دعای افتتاح است.

2- تحکیم روابط با همسر
ناشر: اندیشه ماندگار
شمارگان کل: 300.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر:2
در توضیح این کتاب آمده است: «این کتاب با هدف آشناسازی زوجین برای تقویت روابط صمیمانه و برخورد مناسب با مسائل زناشویی و جنسی تنظیم شده است. کتاب «تحکیم روابط با همسر» قابل استفاده برای زوجین سالم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا دارای علامت و در دوران نقاهت است. در همه کشورها بعد از بحران گسترش کرونا شرایط زندگی مردم تغییر کرده است. ماندن در خانه واقعه جدی و غیرقابل پیش‌بینی است که اکثر مردم در طول عمر خویش تجربه نکرده‌اند و تمام ابعاد و امور معمول زندگی مانند خریدکردن، نظافت، آشپزی و... را تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی‌هایی را نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده و تعجبی ندارد در چنین شرایطی روابط همسران نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.»

3- سلامت باروری و تحکیم روابط همسران
ناشر: اندیشه ماندگار
شمارگان کل: 180.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
در توضیح این کتاب آمده است: «در شروع زندگی مشترک، همه زوجین لازم است مطالبی را در مورد برقراری روابط صمیمانه زناشویی، سلامت باروری و فرزندآوری بدانند. این کتاب کمک می‌کند زندگی زناشویی سالم و رضایتمندی داشته باشید و در محیط امن و آرام خانواده، فرزندان سالم و صالح را پرورش دهید. بهداشت، تامین، حفظ و افزایش سطح سلامتی است و سلامتی، وجود آسایش کاملِ جسمی، روانی و اجتماعی است. سلامت، یک مساله چندبُعدی است؛ لذا اقدام برای ارتقای آن، باید به تمام جوانب سلامتِ فردی، جسمی، روانی، معنوی و سلامت کلی جامعه توجه داشته باشد؛ به‌ویژه باید به سلامت زنان ـ که پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند ـ نگاه ویژه‌ای داشت و به دلیل نقش حساس زن و موقعیت و جایگاه بسیار بااهمیت او در سلامت و سازندگی خانواده و جامعه، مراقبت و توجه به نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی او نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و دقت بیشتری می‌طلبد.»

4- مشاوره و روان‌شناسی خانواده
ناشر: اندیشه ماندگار
شمارگان کل: 180.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 4
در توضیح و معرفی این کتاب آمده است: «این کتاب قصد دارد به پایداری خانواده کمک کرده و در راستای رفع موانع ثبات خانواده اقداماتی انجام دهد. کتاب «مشاوره و روان‌شناسی خانواده» در دو بخش تنظیم شده است که در بخش اول مفهوم انواع، کارکردها و سایر مباحث مربوط به خانواده به بحث گذاشته شده و در بخش دوم آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده خانواده که خانواده از ابتلا به آن رنج می‌برد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. محتوای این کتاب با توجه به سرفصل مربوطه برای واحد درس روان‌شناسی خانواده تنظیم شده و برای مشاوران و خانواده کاربرد دارد.» در بخشی از این کتاب آمده است: «در جوامع شرقی به‌خصوص در ایران وقتی ازدواج بین دختر و پسری شکل می‌گیرد تنها به معنای پیوند آنها نمی‌باشد بلکه عملا خانواده‌های دو نفر نیز با همدیگر و با خانواده نو‌شکل‌گرفته مطرح بوده و شکل می‌گیرد. لذا اولین وظایف مشترک زنان و مردان این است که نگاهشان را به خانواده‌های خود و همسرشان تغییر دهند و از دو خانواده جدا از هم به خانواده‌های یکسان تبدیل کنند. بدین مفهوم که داماد خانواده همسرش را نیز مثل خانواده‌ خود تلقی کند و خود را عضوی از آن خانواده بداند و آنها نیز داماد، را به‌عنوان عضو جدید بپذیرند. همچنین عروس، خانواده‌ داماد را مثل خانواده خود بداند و خود را به‌عنوان عضوی از خانواده آنها بداند. چنین تفکری به عروس و داماد این اجازه را خواهد داد که دو خانواده را یکسان ببینند و رفتار متناسب با هر دو خانواده داشته باشند و احساس بیگانگی در میان جمع خانواده نکنند. حضور متعارف در خانواده‌های یکدیگر، آگاهی از وظایفی که در مقابل خانواده‌های یکدیگر دارند و... از مواردی است که زوجین باید به آنها توجه داشته باشند.»

5- سلام بر ابراهیم 2
ناشر: ابراهیم هادی
شمارگان کل: 158.500
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 10
کتاب «سلام برابراهیم 2» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است. این اثر، ادامه زندگینامه شهید ابراهیم هادی از جلد نخست است. کتاب، افزون بر زندگی‌نامه‌ای مختصر، خاطراتی از دوستان و اعضای خانواده این انسان مفقودالاثر نیز دارد. این نوشتار، حاصل بیش از ۵۰ مصاحبه با خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه یاری رساندند.  این کتاب برای مطالعه راحت‌تر به چندین بخش تقسیم شده است؛ «امریه»، «ابراهیم هدایتگر» و «چلوکباب» نام بعضی از بخش‌های کتاب «سلام بر ابراهیم ۲» هستند و هر یک از این بخش‌ها، راوی ویژه خود را دارند. در بخشی از این کتاب آمده است: «بیش از پنجاه سال است که در جنوب تهران و محله شهید آیت‌الله سعیدی باشگاه دارم. از زمانی که در کل تهران هفت یا هشت باشگاه بود و بیشتر قهرمانان ما در همین چند باشگاه و با امکانات کم تربیت می‌شدند. ما آن زمان در این باشگاه، هم گود زورخانه داشتیم و هم تشک کشتی. باسختی و عشق و علاقه کار می‌کردیم. خدا تمام گذشتگان را بیامرزد. مربیان آن زمان را هم خوب به یاد دارم. مرحوم آقای گودرزی و محمدی خیلی برای بچه‌های ما زحمت کشیدند. ما حتی در مقطعی در کنار گود، نمازجماعت هم داشتیم. من در این پنجاه سال همه‌گونه آدمی را در این محیط دیدم. در همین باشگاه، قهرمان جهان هم تربیت شد. از محمد بنا گرفته تا... اما آنچه برای من مهم بوده و هست، بحث اخلاق و منش پهلوانی است. برای تمام کشتی‌گیران که دوره‌های مقدماتی را پشت‌سر می‌گذاشتند، برنامه‌ریزی می‌کردم و تمرینات مشخص می‌نوشتم... . »

6- از چیزی نمی‌ترسیدم
ناشر: مکتب حاج قاسم
شمارگان کل: 149.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 31
 کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، زندگینامه‌ خودنوشت سردار سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است. این کتاب که شامل دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه‌ مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است. کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان است که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده و نشان می‌دهد که چگونه از چوپانی به جایگاه بلندی رسید. آنان که سردار سلیمانی را فقط با لباس نظامی دیدند خوب است ببینند که او چگونه پرورش یافته است. این کتاب در یک‌ سال اخیر با 31 نوبت چاپ و شمارگان 149 هزار نسخه در رتبه 6 کتاب‌های پرتکرار چاپ مجدد قرار دارد.  شرح رشادت‌ها و شجاعت‌های سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست اما انتخاب نام کتاب در واقع برگرفته از داستانی است که خود ایشان در کتاب نقل می‌کند. شهید سلیمانی در این کتاب با اشاره به حادثه هتک‌حرمت یک مامور شهربانی در زمان شاه به یک دختر بی‌حجاب می‌نویسد: «دختر جوانی با سر برهنه و موهای کاملا بلند در پیاده‌رو در حال حرکت بود که درآن روزها یک امر طبیعی بود. در پیاده‌رو یک پاسبان شهربانی به او جسارتی کرد. این عمل زشت او در روز عاشورا برآشفته‌ام کرد. بدون توجه به عواقب آن تصمیم به برخورد با او گرفتم. پاسبان شهربانی به سمت دوستش رفت که پاسبان راهنمایی بود و در چهارراه که جنب شهربانی مستقر بود. به‌سرعت با دوستم از پله‌های هتل پایین آمدم. آن‌قدر عصبانی بودم که عواقب این حمله هیچ اهمیتی نداشت. دو پلیس مشغول گفت‌وگو با هم شدند. برق‌آسا به آنها رسیدم. با چند ضربه کاراته او را نقش بر زمین کردم. خون از بینی‌هایش فوران زد. پلیس راهنمایی سوت زد. چون نزدیک شهربانی بود. دو پاسبان به سمت ما دویدند با همان سرعت فرار کردم و به ساختمان هتل پناه بردم. زیر یکی از تخت‌ها دراز کشیدم. تعداد زیادی پاسبان به هتل هجوم آوردند. قریب دو ساعت همه جا را گشتند اما نتوانستند مرا پیدا کنند. بعد از هتل خارج شدم و به سمت خانه‌مان حرکت کردم. زدن پاسبان شهربانی مغرورم کرده بود. حالا دیگر از چیزی نمی‌ترسیدم.»

7- حقوق و احکام خانواده
ناشر: اندیشه ماندگار
شمارگان کل: 140.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
این کتاب، مجموعه مباحث فقهی و اجتماعی در تحلیل «نظام خانوادگی» و ارکان آن از دیدگاه اسلام است. مطالب در یازده بخش و هر بخش در فصل‌های جزئی‌تری تدوین شده است. ابتدا گزارش کلی از آیات و روایات در باب مسائل مختلف زناشویی، ازدواج و احکام آن بیان شده است.
نویسنده سپس مسائل بعدی مانند انتخاب همسر، عروس و داماد، استخاره در ازدواج، خواستگاری، عقد، مهریه، وکالت، نامزدی، جهیزیه، حقوق همسر، محرم و نامحرم و شیر دادن و ازدواج موقت را طی فصل‌های متعدد مطرح ساخته است. در هر بحث غیر از آیات و روایات و مطالب تحلیلی، مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌های شرعی آمده و در ضمن آنها نیز «استفتائات» مختلف از فقیهان معاصر شیعه در باب مسائل مذکور بیان شده است.

8- خانواده، اخلاق و سبک زندگی
ناشر: اندیشه ماندگار
شمارگان کل: 140.0000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
در توضیح و معرفی این کتاب آمده است: «خانواده کوچک‌ترین اجتماع انسانی است که روابط اعضای آن در درجه نخست از پیوندی عاطفی و خونی برخوردار است که این رابطه تکالیف و حقوق خاصی را ایجاد می‌کنند. نقش همسری، پدری، مادری، فرزندی، برادری و خواهری نقش‌هایی هستند که در خانواده وجود دارد. این نقش‌ها رابطه‌ای حقوقی را میان اعضای خانواده پدید می‌آورد. این روابط حقوقی در بخش‌هایی از حقوق مدنی و فقه همچون کتاب نکاح، طلاق، ارث و... بررسی می‌شوند. اجرای احکام حقوقی در خانواده حافظ نظم خانواده به‌عنوان جزئی از جامعه است. این نظم کمک می‌کند که اعضای خانواده از حمایت‌های رسمی حکومت در برابر تعدی برخی دیگر از اعضای خانواده برخوردار شوند. ولی در برقراری نظم خانوادگی اصل قانون نیست؛ آن چه روابط خانوادگی را مستحکم می‌کند محبتی است که میان اعضای خانواده برقرار می‌شود. شناخت احکام اخلاقی خانواده و عمل به آنها محبت خانوادگی را سالم و بارور نگاه می‌دارد و در سایه باروری نهال محبت، نظم خانوادگی استوار می‌ماند؛ بی‌آن که نیازمند حمایت دستگاه قضایی باشد.»

9- ارتباط با خدا
ناشر: ابراهیم هادی
شمارگان کل: 125.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 8
در توضیح و معرفی این کتاب آمده است: «گاهی برای رسیدن به آرامش گمشده در زندگی‌مان نیاز به خلوتی دور از هیاهوی دنیا داریم. بشر برای رسیدن به آرامش و حال خوب، هزاران روش را امتحان کرده‌است اما همان‌طور که در قرآن کریم در آیه 28 مبارک سوره رعد آمده است «دل‌ها تنها با یاد خدا آرام می‌گیرد». از این آیه شریفه می‌توان متوجه شد که با رازونیاز می‌توان به حال خوب دست یافت. آموزه‌های دینی، قرآن کریم و دعاهای نقل‌شده از معصومین ما را متوجه پروردگار می‌کنند. کتاب «ارتباط با خدا» منتخب ادعیه‌ای است از دعاها و زیارت‌هایی که موجب آرامش قلب و رفع گرفتاری‌هاست.  کتاب «ارتباط با خدا» که با عناوین «مناجات الصالحین» و «مناجات العارفین» هم مشهور است منتخب مجموعه‌ای از زیارات مشهوره، سوره‌های قرآن، نمازها، دعاها و نماز مستحبی و زیارتنامه‌هایی است که از کتاب شریف «مفاتیح الجنان» برگزیده شده‌اند. دعاهای این کتاب شامل دعای فرج، دعای ندبه، ابوحمزه ثمالی، مجیر، امین‌الله، توسل، جوشن‌کبیر، کمیل، زیارت عاشورا و همچنین اعمال شب و روز‌های ماه رمضان، نمازهای مخصوص ماه مبارک و دعاهای مخصوص روزهای ماه رمضان آورده شده است. در کتاب علامت‌های وقف و اعراب‌گذاری رعایت شده تا خوانندگان از طریق آن بتوانند دعاها را درست قرائت کنند. ناشر این کتاب عروج اندیشه است و کتاب در یک سال اخیر در 8 نوبت و در شمارگان 125 هزار نسخه به چاپ رسیده است.

10- سه دقیقه در قیامت
ناشر: ابراهیم هادی
شمارگان کل: 110.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 2
کتاب «سه دقیقه در قیامت» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی روایتی است از خاطرات یکی از مدافعین حرم که زیر عمل جراحی برای لحظه‌هایی از دنیای خاکی می‌رود و تجربه‌ای نزدیک به مرگ دارد. او در این زمان کوتاه چیزهایی می‌بیند که درک آنها برای مردم عادی سخت است.  در این کتاب که بسیار مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته و نقدها و تفسیرهایی هم بر آن شده است، حقایقی درباره مرگ، برزخ، حال انسان در برزخ و بسیاری مطالب دیگر درباره حیات پس از مرگ خواهید خواند. در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: «بعد دوباره نگاهی به اطراف انداختم. دکتر جراح، ماسک روی صورتش را درآورد و به اعضای تیم جراحی گفت: مریض از دست رفت. دیگه فایده نداره... بعد گفت: خسته نباشید. شما تلاش خودتون رو کردین، اما بیمار نتونست تحمل کنه.  یکی دیگه از پزشک‌ها گفت: دستگاه شوک رو بیارین... نگاهی به دستگاه‌ها و مانیتور اتاق عمل کردم. همه از حرکت ایستاده بودند! عجیب بود که دکتر جراح من، پشت به من قرار داشت، اما من می‌توانستم صورتش را ببینم! حتی می‌فهمیدم که در فکرش چه می‌گذرد! من افکار افرادی که داخل اتاق بودند را هم می‌فهمیدم.  همان لحظه نگاهم به بیرون از اتاق عمل افتاد. من پشت درب اتاق را می‌دیدم. برادرم با یک تسبیح به دست، نشسته بود کنار درب اتاق عمل و ذکر می‌گفت. خوب به یاد دارم که چه ذکری می‌گفت. اما از آن عجیب‌تر اینکه ذهن او را می‌توانستم بخوانم...»

11- من و طبیعت (آفرینش)
ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
شمارگان کل: 106.050
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 4
در معرفی این کتاب آمده است: «خداجویی و خداشناسی یکی از مسائل فطری بشر است؛ یعنی کشش به سوی شناخت خداوند یکی از احساسات ذاتی و درونی است و نیاز به استدلال ندارد. همان‌گونه حس زیبایی نیاز به استدلال ندارد. هنگامی که یک منظره بسیار زیبای طبیعی، یا یک گل بسیار خوش‌رنگ و خوش‌بو را می‌بینیم، جاذبه نیرومندی از درون خود نسبت به آن احساس می‌کنیم که نام آن را عشق به زیبایی می‌نهیم و هیچ‌گونه نیازی به استدلال در اینجا نمی‌بینیم. خداشناسی نیز همین‌طور است و یک کشش و جاذبه فطری است. به همین دلیل هیچ قوم و ملتی را نه در امروز و نه در گذشته تاریخ مشاهده نمی‌کنیم که نوعی از عقاید مذهبی بر فکر و روح آنها حکم‌فرما نباشد. به همین خاطر است که قرآن روی بت‌پرستی و شرک تکیه کرده است، ‌نه اثبات وجود خدا، چراکه این موضوع در اعماق سرشت هر کس نهفته است. معمولا بچه‌ها با اندک توضیح والدینشان در مورد خداشناسی قانع می‌شوند، گرچه پدر و مادرشان بی‌سواد باشند و با زبان ساده ‌خودشان توضیح داده باشند. با این حال بچه‌ها از نظر سن، استعداد و محیط زندگی در یک سطح نیستند، از این رو لازم است والدین و مربیان با منظور داشتن این شرایط، پاسخگوی کودکان خود درباره خداشناسی باشند، با زبانی که آنها را قانع کنند.»

12- شنود: تجربه‌ای نزدیک به مرگ
ناشر: ابراهیم هادی
شمارگان کل: 80.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 5
این کتاب درواقع سومین اثر از مجموعه‌ جذاب و پرطرفدار «تجربه‌ نزدیک به مرگ» است. پیش‌ازاین کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت» و «بازگشت» منتشر شدند که در هر یک از آنها روایت‌هایی از دنیای بعد از مرگ و بازگشت از آن وجود دارند. حال سومین کتاب از این مجموعه، کتاب صوتی شنود است که به‌شکلی مستندگونه به روایت تجربه‌ یک فرد از این موضوع پرداخته است. در معرفی این کتاب آمده است: «نکات و موارد بسیار زیادی درباره دنیای بعد از مرگ در آموزه‌های اسلامی وجود دارند. اما هنوز برخی افراد به صحت این موارد شک دارند و نمی‌توانند درباره آنها یقین کامل داشته باشند. اما طبق سخنان بزرگان دین و آیات قرآن، چیزی که مسلم است، وجود دنیایی به اسم برزخ است که روح ما بعد از مرگ به آن سفر می‌کند.
برزخ را دنیایی میان این جهان و آخرت می‌دانند و طبق ادعای علمای دینی، روح انسان تا روز قیامت و زمان حسابرسی در آن دنیا قرار می‌گیرد. اما چیزی که عجیب است تجربه‌ متفاوت افرادی است که تجربه‌های نزدیک به مرگ را داشته‌اند. هریک از آنها براساس اعمال‌شان در این دنیا و شخصیتی که از خود ساخته بودند، اتفاقات خاصی را در آن جهان تجربه می‌کنند.
یکی از این تجربه‌ها در کتاب شنود: تجربه نزدیک به مرگ برای شما روایت شده است. تجربه کسی که طی حادثه‌ای، 10 روز در کما بود و در آن مدت روحش در جهانی دیگر سیر می‌کرد. او بعد از به هوش آمدن، داستان خود را برای بقیه تعریف کرد و ظاهرا گفته‌هایش دقیقا مطابق با چیزهایی است که در دین اسلام درباره معاد و دنیای بعد از مرگ وعده داده شده است.»

13- سلام بر ابراهیم 1
ناشر: ابراهیم هادی
شمارگان کل: 70.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 5
سلام بر ابراهیم مجموعه‌ای است که در قالب زندگینامه و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقودالاثر «ابراهیم هادی» نوشته شده است. این کتاب حاصل بیش از 50 مصاحبه از خانواده و دوستان آن شهید است که همگی در گردآوری این مجموعه ارزشمند همکاری کرده‌اند. ابراهیم هادی از شهدای بزرگ هشت سال دفاع مقدس است و شناخت ویژگی‌ها و رفتارهای شخصیتی این شهید بزرگوار می‌تواند برای رشد و تعالی روحی همه‌ی ما مفید و ارزشمند باشد.  شهید ابراهیم هادی در اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۶ به دنیا آمد و پس از بیست‌وهفت سال زندگی پرفرازونشیب در بیست‌ودوم بهمن سال ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه به شهادت رسید و پیکر پاکش در کربلای فکه گمنام ماند. کتاب «سلام بر ابراهیم» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است. این کتاب زندگینامه و خاطرات پهلوان بی‌مزار شهید ابراهیم هادی است. این کتاب از کودکی تا شهادت ایشان را دربر می‌گیرد. الگوهایی مثل زندگی ابراهیم‌ها می‌تواند همچون چراغی در تاریکی راهنمای ما باشد.  کتاب «سلام بر ابراهیم» تا سال ۱۳۹۵ به چاپ صدم رسید و در مجموع بیش از پانصد هزار نسخه از آن منتشر شده است. ویژگی‌های خاص این شهید و خاطراتی که بعضا خواننده را به تحیر وامی‌دارد از مشخصه‌های منحصربه‌فرد این کتاب است.  در بخش انتهایی کتاب عکس‌هایی یادگاری از شهید ابراهیم هادی به‌همراه افراد مختلفی، در موقعیت‌های مکانی و زمانی متفاوت به ثبت رسیده ‌است. این مکان‌ها از گود زورخانه تا مسجد و حرم و جبهه را شامل می‌شود، اما نقطه مشترک تمام آنها لبخندی است که هرگز از لبان شهید ابراهیم هادی پاک نمی‌شود.  این کتاب جزء کتاب‌های ارزشمند حوزه‌ دفاع مقدس است و در مدت زمان کمی به چاپ صدم رسید و در یک سال اخیر با شمارگان 70 هزار نسخه جزء بیست کتاب اول است.

14- تکه‌هایی از یک کل منسجم
ناشر: بینش نو
شمارگان کل:68.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 68
کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»، نوشته پونه مقیمی، توانست در مدت زمانی اندک، به چاپ‌های متعدد برسد. فارغ از اینکه، پونه مقیمی، بخش‌هایی از این کتاب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود و به این ترتیب توانسته بود مخاطب  جذب کند، جذابیت کتاب هم در این رکورد تاثیرگذار بود.  کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» را می‌توان چکیده‌ای از کتاب‌های هنر خوب زندگی کردن، هنر شفاف اندیشیدن، شفای زندگی و پروژه شادی در نظر گرفت اما بر خلاف کتاب‌های معمول که نوعی مثبت‌اندیشی کاذب را توصیه می‌کنند، این کتاب در فضایی کاملا واقع‌بینانه سیر می‌کند. کتاب اساسا غیرداستانی است اما ردپای قصه‌ها و داستان‌هایی را که نویسنده از تجربه بیمارانش گرفته است، می‌توان در آن دید. این کتاب در9 فصل و حول محور خودشناسی و نگاه به درون نوشته شده است که هر کدام به بخش‌های کوتاه یک تا سه صفحه‌ای تقسیم شده‌اند. از شناساندن بالاترین سطح روابط انسانی شروع می‌شود و در آخر به تنهایی بشر می‌رسد و نشان می‌دهد که با خودشناسی می‌توان صمیمیت و روابط پایدارتری را ایجاد کرد. کتاب با واقع‌نگری از شما می‌خواهد خودتان را بپذیرید و درنهایت، آرامش را بیابید.

15- شناسنامه شهید قاسم سلیمانی
ناشر: کتابک
شمارگان کل: 67.500
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 15
کتاب حاضر، گوشه‌ای از سبک زندگی و دانستنی‌هایی مربوط به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را فراهم آورده است.  با این کتابچه می‌توانید به‌طور کلی با دیدگاه و شخصیت، اخلاق و منش این شهید بزرگوار و حماسه‌ساز آشنا شوید. در بخشی از این کتاب آمده است: «سال 1335 در ایل عشایر سلیمانی در روستای قنات ملک در شهرستان رابر از توابع استان کرمان در خانواده‌ای مذهبی و باایمان متولد شد. از همان دوران کودکی درس خودساختگی را از پدر و مادر مومنش آموخت و دینداری را یاد گرفت. در نوجوانی بود که بنایی را یاد گرفت تا هم در تامین مخارج خانواده کمکی کرده باشد هم از همان دوران خودسازی را تمرین کند. در 18 سالگی در اداره آب شهر کرمان استخدام و تا 22 سالگی در آنجا مشغول بود.»

16- نسیم آگاهی‌بخش
ناشر: آفرنگ
شمارگان کل: 66.500
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 26
 در توضیح این کتاب که با موضوع سرقت نوشته شده، آمده است: «یکی از مهم‌ترین جرائم علیه اموال و مالکیت اشخاص سرقت است. قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در ماده ۲۶۷ مقرر می‌دارد: سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است. موضوع سرقت چیزی است که عمل ربودن نسبت به آن انجام می‌شود و حقوقی به آن تعلق گرفته که مورد حمایت قانون است. قانونگذار شرایط زیادی را به صورت صریح یا ضمنی برای این موضوع بیان کرده است که عبارتند از: مال یا شی بودن مال مسروقه، مادی بودن و قابلیت جابه‌جایی و تصرف داشتن مال، منقول بودن مال مسروقه، تعلق مال به غیر در زمان سرقت وخروج مال یا شیء از تصرف متصرف و دخول آن در تصرف سارق است.»

17- کتابخانه نیمه‌شب
ناشر: کتاب کوله پشتی
شمارگان کل: 61.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 61
«کتابخانه نیمه‌شب» داستانی از مت هیگ است که شما را به این فکر می‌اندازد که اگر زندگی دیگری را تجربه می‌کردید چه روزگاری داشتید. اگر شانس این را داشته باشید که به کتابخانه‌ نیمه‌شب بروید و خودتان تمام زندگی‌های دیگرتان را ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امکان دارد هر کدام از این زندگی‌ها بهتر از زندگی حال حاضر شما باشند؟
نورا با سوالی این‌چنینی به سراغ کتابخانه‌‌ای مرموز می‌رود که بداند قصه زندگی او چطور می‌شد اگر در جایی از زندگی انتخاب دیگری می‌کرد. او زندگی‌ای پر از بدبختی و پشیمانی داشته اما در این کتابخانه‌ فرصتی برایش فراهم می‌شود تا اوضاعش را روبه‌راه کند. او این انتخاب را دارد که زندگی کنونی‌اش را با زندگی جدیدی عوض کند. مسیر شغلی جدیدی داشته باشد، روابط شکست‌خورده‌اش را از نو بسازد و رویاهای کودکی‌اش را دنبال کند. او باید در این سفر به دل «کتابخانه‌ نیمه‌شب» به درون خودش نظر کند و آن چه را واقعا به زندگی‌اش معنا و ارزش می‌دهد، پیدا کند. کتابخانه‌ای با انبوهی از کتاب که هرکدام قصه یک زندگی را می‌گویند.  شما با خواندن این رمان به نوعی افسون خواهید شد تا به دنیای دیگری فرار کنید. نویسنده با داستانش این نکته مهم را گوشزد می‌کند که نباید آثاری را که دیگران بر زندگی ما می‌گذارند، نادیده بگیریم. همه چیز در زندگی مهم است حتی اگر خیلی کوچک و ناچیز باشد. باید همواره به لحظه‌لحظه زندگی‌مان فکر و آن را تحلیل کنیم. همه احساسات خود را در نظر بگیریم تا مانع خوشبختی خود نشویم.  این اثر مجموعه‌ای از پیام‌های زندگی را در قالب یک طرح داستانی جالب برای خواننده دارد.

18- من و اطرافیانم
ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
شمارگان کل: 60.700
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
کتاب حاضر یکی از اجزای بسته آموزشی (خدای مهربانم) برای دوره‌ پیش‌دبستان است. این مجموعه با هدف آماده‌سازی مربیان مراکز پیش‌دبستانی با نظارت دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تهیه شده است. این مجموعه ۵ جلدی شامل ۴ کتاب کودک با عناوین من و توانایی‌هایم، من و خدای مهربان، من و طبیعت (آفرینش)، من و اطرافیانم شامل ۲۵۱ فعالیت و لوحه‌های آموزشی و یک کتاب راهنمای مربی است.

19- من و توانایی‌هایم
ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
شمارگان کل: 60.700
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 3
در معرفی این کتاب آمده است: «چگونگی برخورد و رفتار هم‌سن وسالان کودک با وی، او را در جایگاه‌های مختلف اجتماعی قرار می‌دهد. کودکان محبوب آنهایی هستند که توجهات مثبتی از هم‌سن‌وسالان خود دریافت می‌کنند. کودکان طرد شده توجهات مثبت کمتری از دوستان خود دریافت می‌کنند که بیشترشان هم منفی است. آنها به شکل فعالی مورد تنفر واقع می‌شوند. کودکان سربه‌هوا و اهمال‌کار معمولا به جای تنفر از سوی همسن‌وسالان، نادیده گرفته می‌شوند. کودکانی که اهل بحث و مجادله هستند معمولا هر دو توجهات منفی و مثبت را دریافت می‌کنند. کودکانی که از لحاظ روحی و جسمی توسط تعدادی از هم‌سن‌و‌سالان خود دست‌خوش فریب قرار می‌گیرند.  آنها به شکل فعال آسیب‌پذیر هستند. درنهایت قلدر‌ها، کودکانی هستند که بدون هرگونه ‌انگیزه‌ای به شکل پرخاشگرانه به‌منظور تسلط بر سایر کودکان عمل می‌کنند.»

20- آورتین
ناشر: ستارگان درخشان
شمارگان کل: 50.000
نوبت چاپ در یک سال اخیر: 5
نام این کتاب برگرفته از منطقه‌ای در حد فاصل استان کرمان و استان سیستان‌وبلوچستان است، روستایی دورافتاده که یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج قاسم در برابر اشرار است.  آورتین یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج قاسم در برابر نامردانی است که امنیت و آرامش مردم را هدف گرفته بودند؛ داستان یک جنگ نابرابر با کسانی که از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کردند.
نویسنده کتاب برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل تحقیقات به استان کرمان سفر کرده و با تنی چند از هم‌رزمان حاج قاسم در عملیات‌های مبارزه با اشرار گفت‌وگو کرده بود. او حاصل تحقیقاتش را در قالب داستان به مخاطبان عرضه کرده است.

نظر شما