شناسهٔ خبر: 56400604 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

«رسالت» اغتشاش را با نگاه اقتصادی بررسی می‌کند

دود اغتشاش در چشم اقتصاد

هفته‌های اخیر، فضای کشور درگیر اخبار هیجانی بعد از درگذشت مهسا امینی است، در شرایط فعلی دشمنان ایران با سوء استفاده از مطالبه مردم وارد فضای رادیکالی علیه نظام شده و متأسفانه برخی از افراد سلبریتی نیز بر این آتش دمیدند، اما همیشه تبعات سیاسی برای کشور تبعات اقتصادی چه در اقتصاد کلان و چه در اقتصاد خرد دارد در این گزارش قصد داریم تبعات اقتصادی اغتشاشات اخیر و ایجاد فضای رادیکال را بررسی کنیم:

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی
هفته‌های اخیر، فضای کشور درگیر اخبار هیجانی بعد از درگذشت مهسا امینی است، در شرایط فعلی دشمنان ایران با سوء استفاده از مطالبه مردم وارد فضای رادیکالی علیه نظام شده و متأسفانه برخی از افراد سلبریتی نیز بر این آتش دمیدند، اما همیشه تبعات سیاسی برای کشور تبعات اقتصادی چه در اقتصاد کلان و چه در اقتصاد خرد دارد در این گزارش قصد داریم تبعات اقتصادی اغتشاشات اخیر و ایجاد فضای رادیکال را بررسی کنیم:
 جای خالی پلت فرم داخلی و سوءاستفاده اینستاگرام
اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در کشور ایران است، این پلت فرم ابتدا شبکه‌ای بود برای ارتباط‌گیری افراد مختلف جامعه با محوریت فیلم، عکس، صوت و متن.
 گرافیک جذاب شبکه اینستاگرام و سرعت مناسب در ارتباط‌گیری باعث شد این شبکه به‌سرعت به یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران تبدیل شود، اینستاگرام از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال‌های اخیر محبوبیت وی به‌شدت افزایش‌یافته که یکی از عوامل آن نیز فیلتر تلگرام در سال‌های اخیر و تبدیل‌شدن اینستاگرام به شبکه اصلی ارتباطی در کنار واتساپ است.
اما ماجرا از آنجایی جالب می‌شود که اینستاگرام در سال‌های اخیر تبدیل به یک شبکه اقتصادی- سیاسی
 شده و این شبکه آمریکایی پروتکل‌هایی را نیز برای عملکرد فعالان این شبکه تعریف کرده که معروف‌ترین آن مقابله با تصویر حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت ایشان است که نشان داد این شبکه به‌هیچ‌وجه یک شبکه بی‌طرف سیاسی نیست.
فعالیت برخی از افراد سلبریتی علیه نظام و تشویق به حضور مردم برای اغتشاش نیز مورد بعدی بود که نشان داد اینستاگرام به‌شدت زمین‌بازی را علیه امنیت ایران تعریف کرده است.
موضوع بسیار مهم بعدی حضور بسیاری از مشاغل اینترنتی در اینستاگرام است که می‌توانند به‌صورت رایگان به تبلیغ محصول خود اقدام کرده و حتی در این عرصه نیز مشتریان زیادی را نیز پیداکرده‌اند، حتی بسیاری از مشاغل و اصناف رسمی نیز از قابلیت اینستاگرام برای تبلیغ محصول خود استفاده کرده و خود را ملزم می‌دانند در اینستاگرام تبلیغ کنند،  قابلیت اشتغال در اینستاگرام از یک‌شکل طبیعی خارج‌شده و به یک شبکه بزرگ رسیده که به گفته برخی از فعالان این حوزه بیش از یک‌میلیون نفر در اینستاگرام به‌عنوان شغل رسمی فعالیت می‌کنند. 
اینستاگرام حتی به منبعی برای درآمدزایی به افراد مشهور یا سلبریتی نیز تبدیل‌شده و این افراد می‌توانند به تبلیغ کالاهای مختلف پرداخته و اقلام هنگفتی را نیز دریافت کنند. تبدیل‌شدن به یک شبکه شغل در اینستاگرام باعث شده بسیاری از افراد منافعشان را در راستای پروتکل‌های فرهنگی و سیاسی این شبکه تعریف کنند و همین نکته باعث شد برخی از سلبریتی‌ها علیه کشور در این شبکه فعالیت کنند.فعالیت‌های خرابکارانه اینستاگرام و تشویق مردم به اغتشاش توسط این شبکه، مسئولان را ناگزیر کرد تا دسترسی به آن را محدود کنند و طبعا به بسیاری از مشاغل اینترنتی در این شبکه ضرر زیادی زد، اما چاره چیست؟ آیا باید اینستاگرام  رها گذاشته تا کشور را آشوب بگیرد؟ قطعا نه.
در این شرایط جای خالی پلت فرم‌های داخلی که بتوانند شبکه اجتماعی و شبکه اقتصادی را باهم پیوند بزنند به‌شدت حس می‌شود، تجربه نشان داده افراد خلاق در حوزه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارند و می‌توانند شبکه‌ای تلفیقی اقتصادی- اجتماعی را به زیبایی ایجاد کنند، تجربه‌های موفق اپلیکیشن‌های  اسنپ، دیجی کالا، و دیوار نشان می‌دهد می‌توان شبکه‌ای ایجاد کرد که اقبال عمومی بالایی داشته باشد به شرطی که بخش خصوصی خلاق میان‌دار آن باشد و دولت تنها بر محتوا نظارت کند. تجربه‌های ناموفق بسیاری از اپلیکیشن‌های دولتی یا خصولتی که با تبلیغ فراوان در فضای رسمی قصد فعالیت داشتند نشان می‌دهد تنها شبکه‌های خصوصی و خلاق می‌توانند از پس مطالبات مردم در این حوزه بربیایند.
 ضرر اغتشاش به فعالان بازار رمزارز
یکی از تبعات قطعی اینترنت همراه در بازار رمزارز و برخی از افرادی است که به‌صورت دورکار به تجارت خارجی روی آورده‌اند، باوجود فعالیت بسیاری از افراد در این بازار غیررسمی اما متأسفانه قانون رسمی برای این نوع از مشاغل تعریف‌نشده و در این مدت بسیاری از فعالان حوزه برای معامله آنلاین و حتی برداشت و واریز پول به مشکلات متعددی برخورد کردند، ممنوع کردن بازارهای خارجی مانند رمزارز راهکار مناسبی برای آن نبوده و قانونی کردن و ضابطه‌مند کردن این بازار می‌تواند حتی به ارزآوری در داخل کشور بینجامد.
 ضرر اغتشاشات به اقتصاد کلان
یکی از مهم‌ترین ضررهای اغتشاشات و شاید بیشترین ضرر اغتشاشات، ضربه به اقتصاد کلان است، زیرساخت توسعه هر اقتصاد بخش امنیت است و امنیت سرمایه‌گذاری بیشترین نکته در یک سرمایه‌گذاری است و بدون امنیت هیچ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی صورت نمی‌گیرد. اغتشاش باعث می‌شود سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر را داشتند دست نگه‌داشته تا بعد از چند ماه دوباره برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. ضرب‌المثلی در اقتصاد وجود دارد که در واقعیت نیز صدق می‌کند؛ پول همیشه ترسو است. 
علاوه بر آن برخی از سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه فعالیت‌های زیرساختی باید در پروسه چند سال انجام شود و سرمایه‌گذار باید از شرایط سیاسی و امنیتی چند سال آینده کشور مطمئن باشد تا سرمایه‌گذاری انجام دهد.
عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی و امنیتی مانند شانگهای نیز ازاین‌جهت بسیار تعیین‌کننده بوده زیرا سایه ناامنی را از کشور دور کرده و هرچقدر مشارکت خارجی در یک کشور بالاتر بوده و منافع اقتصادی دنیا با منافع اقتصادی ایران گره بخورد می‌تواند ازاین‌جهت برای کشور منافع زیادی داشته باشد.دشمن با اغتشاش سعی دارد مانع تعیین‌کننده بودن ایران اسلامی در اقتصاد جهان شود زیرا می‌داند اگر مشکلات اقتصادی ایران حل شود دیگر حریف ایران نخواهد شد.
ایران در یک سال اخیر سعی کرده روابط همه‌جانبه اقتصادی را با همسایگان، کشورهای شرقی  و کشورهای غربی برقرار کند، اغتشاش باعث شده توافق‌های خارجی در هر سطحی و با هر کشوری به‌درستی اجرا نشود و همین عامل می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور افزایش دهد. 

نظر شما