شناسهٔ خبر: 56398857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

امیدواریم بتوانیم روند توافق را هموار کنیم

اعتمادآنلاین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیدگاه‌های روشن جمهوری اسلامی اعلام شده و اگر در طرف مقابل اراده سیاسی باشد، براساس مذاکرات و توافقات امکان شکل گیری یک توافق پایدار، قوی و تامین کننده منافع طرف‌ها به ویژه ملت ایران وجود دارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گوی خبری شبکه باران، با اشاره به دستاوردها و نتایج سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر ساله با حضور روسا و شخصیت های مهم ملی و بین المللی در نیویورک برگزار می شود و به طور طبیعی فرصتی برای حضور روسای جمهور و مقامات عالی کشورها جهت استفاده از تریبون و جایگاه سازمان ملل برای تبیین مواضع و دیدگاه های خودشان در حوزه های ملی و منطقه ای و بین المللی است.

*امسال هم این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران فراهم بود که در عالی ترین سطح در این اجلاس شرکت کند و رئیس جمهور به همراه یک هیئت عالی رتبه در این اجلاس شرکت کرد.

*تحولات این منطقه همواره تاثیرات جهانی داشته و مورد توجه دولت ها و ملت ها بوده است؛ به علاوه جمهوری اسلامی ایران هم در مسائل منطقه ای و هم درباره مسائل بین المللی صاحب نظر و ایده و رای محسوب می شود.

*همه کشورها مایل هستند دیدگاه های جمهوری اسلامی را در مسائل مختلف بشنوند. این در حالی است که جهان با موضوعات قابل توجهی رو به رو شده و لذا انتظار می رود جمهوری اسلامی هم درباره این موضوعات به بیان دیدگاه و نظر بپردازد و هم مشارکت های منطقه ای و بین المللی را برای حل و فصل اختلافات و بحران هایی که اساسا به عنوان خطری برای صلح و امنیت جهانی تلقی می شوند، جمع کند.

*ما در منطقه بسیار حساسی قرار گرفتیم که به لحاظ ژئوپلیتیکی بسیار مهم است، اما کشور صاحب ظرفیتی هستیم که هم به ایفای نقش خود برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات منطقه ای و بین المللی می پردازیم و هم درخصوص موضوعات پیچیده جهانی صاحب نظر هستیم.

*رئیس جمهور از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان دیدگاه های شفاف، صریح، اصولی و مبنایی جمهوری درباره صلح و امنیت بین المللی و رویارویی با چالش ها و نحوه ایجاد فضایی بهتر برای زندگی ملت ها استفاده کرد و خوشبختانه و تبادل نظرهای خوبی صورت گرفت.

*مهمترین روندی که برای حل و فصل اختلافات هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه و یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، روند مذاکرات وین است؛ در این مذاکرات ایران در کنار کشورهای عضو توافق برجام حضور دارد و تاکنون گفت و گوهایی انجام گرفته و آخرین مرحله گفت و گوها ماه گذشته برگزار شد.

*جمهوری اسلامی در موعد مقرر پاسخ خودش را به دیدگاه ها و پیشنهادها ارائه کرده و امیدواریم بتوانیم در چارچوب همین گفت و گوهای روند توافق را هموار کنیم.

*جمهوری اسلامی ایران به دنبال امضای توافق نامه برجام در سال ۲۰۱۵ به تعهدات خودش عمل کرده و لذا انتظار می رفت شرکای برجام هم به مقابل به تعهدات خودشان عمل کنند، زیرا توافق یک مسیر دوطرفه است و تعهدات و التزامات متقابل دارد، اما شاهد یک مسیر یک جانبه بودیم و دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد؛ البته اعضای اروپایی متعهد شدند که خسارات ناشی از این خروج را جبران کنند و به تعهدات خودشان در قبال جمهوری اسلامی جامه عمل بپوشانند. در این راستا بیش از یک سال به طرف اروپایی برای جبران فرصت دادیم، اما اتفاق خاصی رخ نداد.

*البته این خروج مبتنی بر تعهدات اختیاری برجام و در جهت تامین حقوق ملت بود. متاسفانه اروپایی ها در این مسیر مواضع سیاسی غیر منطقی و غیر معقولی را در پیش گرفتند.

*دولت آمریکا وقتی احساس کرد جمهوری اسلامی در مسیر تامین حقوق ملت با کسی تعارف نمی کند و بر مواضع خودش جدی است و حقوق بین المللی خودش را می شناسد، مجددا متقاضی بازگشت به مذاکرات شد و لذا مذاکرات وین تلاشی برای از سرگیری اجرای توافق از سوی طرف ها و بازگشت متعهدانه آمریکا به برجام بود. در حال حاضر مذاکرات انجام شده و جمهوری اسلامی آماده بازگشت به توافق است؛ مشروط به اینکه طرف مقابل به التزامات پایبند باشد و حقوق حقه ملت مشخصا در جهت تحریم هایی که در قالب قطعنامه های شورای امنیت و اقدامات یک جانبه آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده، در چارچوب برجام تامین شود.

*طرف ها باید به تعهدات خودشان پابرجا بمانند و مجددا شاهد خروج یک جانبه نباشیم؛ البته تاکنون دیدگاه های روشن جمهوری اسلامی اعلام شده و اگر در طرف مقابل اراده سیاسی باشد، براساس مذاکرات و توافقات امکان شکل گیری یک توافق پایدار، قوی و تامین کننده منافع طرف ها به ویژه ملت ایران وجود دارد.

*جمهوری اسلامی ایران ملتزم به مسیر مذاکره به عنوان یک راهکار دیپلماتیک در جهت تحقق حقوق حقه و قانونی ملت ایران است و در مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای از حقوق ملت حفاظت می کند.

نظر شما