شناسهٔ خبر: 56398055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

اقتصاد ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شد | ایران در مسئله حقوق بشر در جایگاه مدعی است

رییس جمهور اسلامی ایران گفت: با عضویت ایران درسازمان شانگهای رویدادی مهم است و از نظر اقتصادی ما به زیرساخت های اقتصادی آسیا وصل شدیم.

صاحب‌خبر -

ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که در ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد که این یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین(ع) در عتبات عالیات ادای ادب و احترام کردند و نسبت به ساحت مقدس ابی‌عبدالله یک رویداد بزرگی را رقم زدند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه که در مشهدالرضا اتفاق افتاد، بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام در مشهد مقدس زائر امام رضا(ع) حاضر شدند و این هم رویداد فرهنگی بزرگی و برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود و دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، تسهیل زیارت و اینکه از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کند را برعهده داشت که البته میزبان خود مردم بودند چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و  هم مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: اما رسالت دولت هم این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائرین و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم و خداوند حاج قاسم سلیمانی را با این جمله معروف که همه ما ملت امام حسینیم رحمت کند.  این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است که باید تلاش کنیم  اگر کاستی‌ها، مشکلات ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و عزیزان ما گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.

با عضویت در شانگهای به زیرساخت های اقتصادی آسیا متصل شده ایم

رییس جمهور در ادامه به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای مساله و رویداد مهمی است.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های زیرساختهای اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در خود جای داده است و این کشورها و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

رییس جمهور با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، افزود:طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در آن تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

حجت الاسلام رییسی خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال‌تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل پروژه‌های ریلی در ایران است، خاطرنشان کرد: در دیدار رییس جمهور اراده بر آن شده که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.

حجت الاسلام رییسی در ادامه تاکید کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.

رییس جمهور در ادامه به توسعه همکاری های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما ۸۰ درصد با روسیه افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری می کنیم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.

رییس دولت سیزدهم به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در نشستی که با آقای مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این کار با جدیت ادامه پیداکند و سرعت آن را بیشتر کنند تا بتوانیم از این منطقه بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام رییسی خاطرنشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای ایران توسعه بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.

وی در ادامه به نخستین سفر خارجی خود به اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان ۵ تا ۶ برابر در حوزه‌های مختلف افزایش یافته است و همکاری‌های مختلفی هم با کشورهای آسیای مرکزی داریم که این روابط در راستای تداوم سیاست همسایگی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این سیاستی که ایران با کشورهای همسایه دنبال می‌کند به اعتماد متقابل بین کشور ما و کشورهای عضو شانگهای منجر شده است و  اکنون باید به دنبال ارتقای این اعتماد باشیم و در مجموع سیاست همسایگی در تداوم همکاری‌های عینی و عملی بین ما و کشورهای همسایه جواب داده است.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه به دیدارهای دوجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با سران ۱۰ کشور اشاره و تاکید کرد که عمده موضوعات مطرح شده توسعه  فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای منطقه بود.

رئیس‌جمهور این را هم گفت که در مجمع عمومی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور نیافتم اما به صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی کردم و مواضع جمهوری اسلامی هم بیان شد اما این نخستین سفرم به نیوریورک بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه بود که باید آنجا صدای ملت ایران می‌بودم و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی و بحق ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت را آنجا در نطق و بیانات و ارتباطات خودم بیان کنم و صدای ملت باشم.

رئیس دولت سیزدهم اظهارداشت: آنچه که ملت در اجلاس عمومی سازمان ملل مشاهده کردند، تلاش شد تا مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و آنچه که از مظلومیت و اقتدار ملت ایران و مظلومیت سایر ملت‌ها و  ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عالم و استانداردهای دوگانه در مسائلی نظیر حقوق بشر، تروریسم، هسته‌ای یا استانداردهای دوگانه‌ای که اینها دارند و ملت‌های مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند بیان کنم.

حجت الاسلام رئیسی به بیان مواضع تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران و مواضع آموزشی در اجلاس یونسکو گریزی زد و گفت: در این اجلاسیه طور مختصر درباره مواضع جمهوری اسلامی از توجه به اسناد داخلی نظیر سند بنیادین آموزش و پرورش و تعامل و گفت‌وگو با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها سخن گفتم و اعلام کردم که ما هم مبانی و اصولی داریم و در عین حال  اعلام آمادگی کردیم تا با همه کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند نشست و گفت وگو و تعامل داشته باشیم.

رغبت کشورها برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران

رئیس‌جمهور ادامه داد: به ملت عزیز ایران بگویم در تمام مذاکراتی که در شانگهای و نیویورک داشتم رغبت بسیار برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. تمامی کشورهایی که با آنها ملاقات کردم و آنها به ملاقات من آمدند، تأکید می‌کردند با کار با جمهوری اسلامی، به افزایش صادرات داشته باشیم و آنها واردات از جمهوری اسلامی داشته باشند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: همه آنها تأکید داشتند به اینکه امروز می‌خواهیم به‌رغم فضای تحریمی که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد با ایران کار کنیم. این برای ما خیلی مهم است هم کشورهای همسایه تأکید داشتند هم کشورهایی که با آنها ملاقات داشتیم این را می‌گفتند.  قصد ما برای تعامل و ارتباط اقتصادی و تجاری با همه کشورها است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شرق یا غرب برای ما فرقی نمی‌کند. منتها کشورهایی که بخواهند بهتر کار کنند زمینه برای کار خیلی زیاد است. باید تمام فعالان اقتصادی تلاش کنند از این فرصت که همه آمادگی و رغبت کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی را دارند برای اینکه سهم خودمان را در تجارت منطقه و ترانزیت منطقه افزایش دهیم استفاده کنند این زمینه‌ها کاملاً امروز برای جمهوری اسلامی است.

با بالا بردن عکس حاج قاسم مظلومیت و اقتدار مردم ایران را به جهان نشان دادم

حجت الاسلام رئیسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی ملل متحد که بسیار مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفت و پیام و هدف این ابتکار، گفت: می‌خواستم عرض کنم که مؤسس داعش آمریکایی‌ها بودند، طبق اعتراف خودشان و آنچه که برخلاف همه موازین حقوق بشری بود به دست داعش و حامیان داعش اتفاق افتاد. قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم بود، به دست آمریکایی‌ها، به دست رئیس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌خواستم اینجا عرض کنم که امروز که شما به غلط که مدعی حقوق بشر هستید تشکیل دهنده داعش شما هستید و کسی که حقیقتاً برای حقوق انسان‌ها، برای امنیت منطقه تلاش کرد او به دست شما به شهادت می‌رسد و نکته دوم اینکه پیام مظلومیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را و حاج قاسم سلیمانی را برسانم و مسأله خواست جدی ما برای محاکمه عامران و مباشران این جنایت هولناک بود. اینجا یک تروریسم دولتی اتفاق افتاده است.  یعنی عالماً، عامداً، قاصداً کسی که میهمان کشور ثالث بود را به شهادت رساندند.  

حجت الاسلام رئیسی افزود: این اگر در دنیا رسیدگی نشود، اگر اینها به مجازات نرسند بی‌عدالتی و ظلم در دنیا رواج پیدا خواهد کرد. یعنی هر کسی دست به جنایتی بزند، لذا مسرانه خواستم از مجمع عمومی و سازمان‌های بین‌المللی که تلاش کنند برای اینکه قاتلان حاج قاسم سلیمانی به مجازات برسند و عدالت در مورد آنها اجرا شود.

اجتماعات ضدانقلاب بی‌رمق‌تر از همیشه بود

رئیس جمهور درپاسخ به این سوال که همزمان با زمان سخنرانی شما در مجمع عمومی سازمان ملل که البته در ادوار گذشته سابقه داشته است، فراخوان‌هایی توسط ضدانقلاب و معاندان و دربرگزاری تجمعات مختلفی ارائه می‌شد و آیا شما از این موضوع مطلع بودید، توضیح داد که بله. فراخوان‌های زیادی سرداده شد که هیچ اثربخشی در آن وجود نداشت یا اینکه بخواهد تردیدی در ما یا مخاطبان ما ایجاد کنند.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: زمانی که سخنرانی‌ من در مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت برخی گفتند که بعد از سخنرانی ۲ رئیس جمهور دیگر، نوبت سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکاست که به طور طبیعی وقتی سخنرانی‌ من در صحن سازمان ملل تمام می‌شد باید به محل استقرارمان  باز می‌گشتیم. ما پس از سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل پیاده به هتل محل استقرار حرکت کردیم. برخی فکر می‌کردند ما این کار را نکنیم که برای ما اقدام راحتی بود و آنها هم فکر می‌کردند که با توجه به فراخوان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیریم. اما معلوم شد اقدامات آنها مانند همیشه بی‌اثر و بی‌رمق است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همواره در طول سال‌هایی که رئیسان جمهوری ایران نیوریورک سفر می‌کردند  با  این اجتماعات روبرو بودند اما به نظرم امسال درمقایسه با سال‌های گذشته اجتماعاتشان بی‌رمق‌تر از همیشه بود و تنها با سر دادن وعده‌های واهی به صحنه آمدند.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد که بحمدالله هیأت جمهوری اسلامی توانست به همه اهدافی که داشت با موفقیت به پایان برساند و امیدوارم توانسته باشیم پیام رسای ملت ایران باشیم. با وجود همه تلاش‌هایی که کردند تا پیام نتواند به دنیا مخابره شود اما به مخاطبان مخابره شود.  حال باوجود این تلاش‌ها این کار انجام گرفت و توانستیم مواضع جمهوری اسلامی و هم پیام مظلومیت و اقتدار جمهوری اسلامی را بیان کنیم و درعین حال از قاره‌های مختلف ملاقات داشتم که همه اعلام آمادگی می کردند تا مشتاقانه با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشند.

تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نخواهد کرد

رییس جمهور در ادامه درباره نشست‌هایی که در نیویورک با خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی این کشور داشت، گفت: در این نشست‌ها پرسش‌هایی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که از جمله می‌توان به اینکه چرا آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و یا چرا اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، اشاره کرد.

حجت الاسلام رییسی اظهار داشت: محور دیگر صحبت‌های خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی آمریکایی به موضوع پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم‌ها باز می‌گشت که به آنها تاکید کردم که بیشترین تحریم در حوزه هسته‌ای و صنعت نظامی اعمال شده اما امروز دنیا معترف است که ایران در صنایع نظامی و هسته ای خود بسیار پیشرفت کرده است.

وی  تاکید کرد: در این جلسات متذکر شدم با اینکه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، فشار زیادی وارد کرده است اما امروز ملت ایران می‌تواند با عزت اعلام کند که فشار حداکثری آمریکایی‌ها را شکست داده است.

رییس جمهور با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها نیز به شکست تحریم ها معترفند، اظهار داشت: پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی داشته بسیار مهم است. در جلسه‌ای که با ایرانیان مقیم نیویورک داشتم یک خانم پزشک شیرازی در سخنانی به استناد آمارهای بانک جهانی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را بعضی از کشورهای اروپایی مقایسه کرد.

حجت الاسلام رییسی با تاکید بر اینکه امروز کسی منکر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: دلیل اینکه علیه ما توطئه می‌کنند این است که می‌بینند با وجود تحریم‌ها توانستیم در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستایی نشویم و یک حرکت مقتدرانه داشته باشیم.

رییس دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: غرب امروز این را فهمیده است که کشور با وجود تحریم‌ها و زحمت‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایجاد کرد، متوقف نشد.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نخواهد کرد و زندگی مردم را به این قرارداد (برجام) بند نمی‌کنیم بلکه در مذاکرات شرکت کردیم و توافق عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه را پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی ادامه دارد، افزود: قبل از اینکه دولت بیایم این نگاه از نزدیک سران کشورهای همسایه و خارجی را نمی‌دانستم اما امروز بعد از حدود ۱۳۰ نشستی که با کشورهای خارجی از آغاز دولت داشتم می بینم که در هر کدام از این نشست‌ها اعتراف می کنند که ایران با وجود تحریم‌ها، پیشرفت کرده است.

حجت الاسلام رییسی افزود: توطئه‌هایی که علیه کشور می‌شود دقیقاً برای این است که می‌خواهند کشور را متوقف کنند چون شاهد هستند در این پیشرفت‌ها توانستیم گام‌های بلند را برداریم.

این خبر به مرور تکمیل می شود...

نظر شما