شناسهٔ خبر: 56396892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

نکات بسیار مهم درباره رابطه جنسی در بارداری

همه باید این را بدانیم که پس از مثبت شدن تست بارداری، تغییراتی در رابطه و میل جنسی ایجاد شده و همچنین این سوال در ذهن خانم‌های باردار و همسرانشان ایجاد میشود که آیا رابطه جنسی در بارداری خطری بزرگ برای جنین است یا خیر؟ از چه ماه چندم دوران بارداری دیگر نمیتوان رابطه جنسی برقرار کرد؟

صاحب‌خبر -

ابتدا این را باید گفت که رابطه جنسی در تمام مراحل بارداری طبیعی، بی خطر تلقی می‌شود.

بسیاری از مادران باردار متوجه می‌شوند که تمایل آن‌ها به رابطه جنسی در مراحل خاصی از بارداری تغییر می‌کند. همچنین، بسیاری از زنان متوجه شده که رابطه جنسی با بزرگتر شدن بدنشان برایشان ناراحت کننده میشود و رابطه را سخت میکند. شما و شریک زندگیتان باید راه‌های احساسی را در رابطه جنسی خود باز نگه دارید. در مورد راه‌های دیگر برای ارضای نیاز خود به صمیمیت، نوازش و در آغوش گرفتن با یکدیگر صحبت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد موقعیت‌های دیگری را برای رابطه جنسی امتحان کنید تا راحت‌ترین حالت ممکنه را پیدا کنید.

بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که تمایل و انگیزه خود را برای رابطه جنسی در اواخر بارداری از دست می‌دهند. نه تنها به دلایلی همچون جثه خود، بلکه نگران زایمان و همچنین هیجان اضافه شدن عضو جدید به خانواده هستند.

چه خطراتی ممکن است خانم‌های باردار تهدید کند؟

برخی از رفتار‌های جنسی که برای هیچ زن بارداری ایمن نیستند:

اگر رابطه جنسی دهانی دارید، شریک زندگی شما نباید هوا را به واژن شما وارد کند. دمیدن هوا می‌تواند باعث آمبولی هوا (انسداد رگ خونی توسط حباب هوا) شود که می‌تواند برای مادر و کودک کشنده باشد.
شما نباید با شریکی که سابقه جنسی او برای شما ناشناخته است یا ممکن است به یک بیماری مقاربتی (STD) مانند تبخال، زگیل تناسلی، کلامیدیا یا اچ آی وی مبتلا باشد، رابطه جنسی براقرار کنید. اگر شما آلوده شوید، ممکن است این بیماری به جنین شما منتقل شود و نتایج بالقوه خطرناکی به همراه داشته باشد.
پزشکان گاهی اوقات اجتناب از رابطه مقعدی در دوران بارداری را توصیه می‌کنند.

در صورت داشتن موارد زیر حتما با پزشک خود صحبت کنید:

سابقه یا تهدید به سقط جنین
سابقه زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷ زایمان کرده اید) یا علائمی که خطر زایمان زودرس را نشان می‌دهد (مانند انقباضات زودرس رحم)
خونریزی، ترشح یا گرفتگی واژینال بدون دلیل
نشت مایع آمنیوتیک (مایع اطراف نوزاد)
وضعیتی که در آن جفت به قدری پایین است که دهانه رحم را می‌پوشاند.
دهانه رحم ناتوان، وضعیتی که در آن دهانه رحم ضعیف شده و زودتر باز می‌شود و خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.
جنین‌های متعدد (دوقلو، سه قلو و...)

آیا رابطه در بارداری به جنین آسیب میزند؟

خیر. کودک شما کاملاً توسط کیسه آمنیوتیک (کیسه‌ای با دیواره نازک که جنین و مایع اطراف آن را نگه می‌دارد) و ماهیچه‌های قوی رحم محافظت می‌شود. همچنین یک پلاگ مخاطی ضخیم وجود دارد که دهانه رحم را می‌بندد و به محافظت در برابر عفونت کمک می‌کند و آلت تناسلی در طول رابطه جنسی با جنین تماس پیدا نمی‌کند.
آیا رابطه جنسی یا ارگاسم باعث سقط جنین یا انقباض می‌شود؟

در موارد بارداری‌های طبیعی و کم خطر، پاسخ منفی است. انقباضاتی که ممکن است در حین و بلافاصله بعد از ارگاسم احساس کنید، کاملاً با انقباضات مرتبط با زایمان متفاوت است. با این حال، باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بارداری شما در گروه کم خطر قرار می‌گیرد. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که تمام زنان در هفته‌های آخر بارداری، رابطه جنسی را متوقف کنند، فقط به عنوان یک اقدام احتیاطی، زیرا مایع منی حاوی یک ماده شیمیایی است که در واقع ممکن است انقباضات را تحریک کند.

کاهش یا افزایش میل جنسی در رابطه جنسی

در واقع، هر دوی این حالات طبیعی هستند. بسیاری از زنان باردار متوجه می‌شوند که علائمی مانند خستگی (خستگی شدید و طولانی مدت)، حالت تهوع، حساس شدن سینه ها، و افزایش نیاز به ادرار کردن، رابطه جنسی را به خصوص در سه ماهه اول کاهش می‌دهد. به طور کلی، این علائم در سه ماهه دوم کاهش می‌یابد و برخی از زنان متوجه می‌شوند که میل آن‌ها به رابطه جنسی افزایش می‌یابد. همچنین، برخی از زنان متوجه می‌شوند که رهایی از نگرانی در مورد کنترل بارداری و صمیمیت مجدد با شریک زندگی خود، رابطه جنسی را رضایت بخش‌تر می‌کند.

تمایل همسرتان به رابطه جنسی نیز احتمالاً افزایش یا کاهش می‌یابد. برخی‌ها حتی ممکن است از تغییرات بدنی خود لذت ببرند. برخی دیگر ممکن است به دلیل نگرانی در مورد مسئولیت‌های جدید یا نگرانی در مورد سلامت مادر و فرزند متولد نشده، تغییراتی در میل جنسیشان ایجاد شود.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مطمئن نیستید که رابطه در بارداری برای شما بی خطر است یا خیر، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بعد از مقاربت متوجه علائم غیرمعمولی مانند درد، خونریزی یا ترشح شدید یا اگر انقباضاتی را تجربه کردید که به نظر می‌رسد بعد از رابطه جنسی ادامه دارد، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
کلام آخر

وقتی روی مراقبت از فرزند خود متمرکز هستید، مراقبت از خود را فراموش میکنید. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، غذا‌های سالم بخورید، هر روز کاری فعال انجام دهید و تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. داشتن هر گونه نوسانات در میل به رابطه کاملا عادی است و می‌توانید با مشورت پزشک خود از مکمل‌های تقویت قوای جنسی مناسب استفاده کنید.


برچسب‌ها:

نظر شما