شناسهٔ خبر: 56396826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقاومت دستاورد تدبیر رهبری و سردار سلیمانی است/ اهمیت بصیرت خواص و نخبگان در بزنگاه‌های تاریخی

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه مقاومت دستاورد تدبیر رهبری و سردار سلیمانی است، گفت: خواص و نخبگان کشور باید نسبت به بزنگاه‌های تاریخی مهم و حوادث اخیر بصیرت داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، سردار وجیه الله مرادی امروز در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه تدبیر امام و رهبری سبب اعتلای فرهنگ مقاومت در منطقه شده است، گفت: بازگو کردن خاطرات دفاع مقدس و شهر شهید پرور سبزوار با تقدیم بیش از ٢٠٠٠ شهید در این راه و گرامیداشت هفته دفاع مقدس  یادآور خاطرات تلخ و شیرین این دوران است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین بر بیان اینکه در جامعه ایرانی سه نهاد تربیتی و آموزشی وجود دارد، گفت: خانواده، حوزه علمیه و نهاد دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی در زندگی اجتماعی تاثیرگذار است و معتقدیم دفاع مقدس در موضوع تربیتی ورای این‌ها عمل کرده است و آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

سردار مرادی با ذکر اینکه در دفاع مقدس، منویات، خودبینی و امتیازات مادی میان رزمندگان جایی نداشت بلکه تقوا، اخلاص و مجاهدت میان آنان وجود داشت، ادامه‌ داد: همه رزمندگان از مشهور شدن گریزان  بودند با اینکه جنگ یکی از مهم‍‍‌ترین حوادث برای هر کشور است و معتقدیم اگر در جنگی عزم ملی یک ملت و تدبیر سردمداران به کمک نیاید خفت و تحقیر آن ملت از بالا ترین خسارت‌ها به مردم ملت‌هاست وبی تدبیری سردمداران در جنگ‌های جهانی نشان‌دهنده خسارات به فرهنگ و شان ایرانی است اما در دفاع مقدس این ذلت با تدبیر ولایت مطلقه فقیه و به خدمت گرفتن عزم ملی ملت و با تقدیم بیش از ۲۱۳ هزار شهید، ایثارگر و جانباز، این تهدید تبدیل به فرصت تاریخی بی نظیر شد و از دل آن جبهه‌ای به اسم مقاومت‌ برای تعلیم فرا جغرافیا و انقلاب اسلامی ایجاد شد.

وی دفاع از دین و اسلام را نیز از دستاوردهای ارزش محور دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: خواص و نخبگان کشور باید نسبت به بزنگاه‌های تاریخی مهم و حوادث اخیر بصیرت داشته باشند.

این مقام عالی نظامی دانشگاه‌ها را نیز یکی از مراکز تربیتی مهم در هر جامعه‌ای عنوان کرد و افزود: لزوم پیوستگی با رهبری، ولایت‌پذیری و نه ولایت شعاری امروز آن چیزیست که بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود، ولایت‌پذیری امری است که در صورت بروز حوادث افراد را به تردید دچار نکند.

سردار مرادی پیروزی‌های جبهه مقاومت را با وجود توطئه سیاسی، امنیتی، نظامی و فرهنگی در منطقه را نیز زمینه‌ساز توسعه ارزش‌های انقلاب اسلامی در جنگ با داعش و استکبار در منطقه و کشورهای همسایه دانست و گفت: تجارب مهم در جنگ تحمیلی به کمک مقاومتگران آمد و شجره خبیثه جریان به وجود آمده را نابود ساخت و زمینه‌ساز نابودی نیروهایی شد که با پشتیانی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شدند.

وی با ذکر اینکه سبزوار شهر ولایت‌پذیر و ارزنده‌ای در راستای اعتلای ارزش‌های دفاع مقدس است، تاکید کرد: در راستای دفاع از ضروریات نظام لازم است که جوانان خودشان را درگیر یک حزب و یا گروه نکنند بلکه در تراز جمهوری اسلامی کار و عمل کنند و با استفاده از گنجینه مغتنم دفاع مقدس در خطوط درگیری و بدون واهمه در خط مقدم جبهه و در راستای  دلاوری‌های رزمندگان در دوران سپری شده بیشترین اثرگذاری را داشته باشند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس لزوم بصیرت افزایی متاثر از دوران دفاع مقدس را از  ضرورت‌های انجام گرفته توسط حوزه‌های علمیه و نهادهای نظامی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: از هر زاویه‌ای به دفاع مقدس نگاه کنیم امتیاز است و مجاهدان و رزمندگان با وجود رشادت‌های عدیده در دوران دفاع مقدس بعد از سپری شدن آن زمان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار عهده‌دار رسالت فرهنگی

در ادامه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به منویات رهبر انقلاب در خصوص رواج فرهنگ ایثار و ایثارگری گفت: موردی مهمی که بعد از جنگ تحمیلی مغفول مانده نقص در مسائل فرهنگی و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس بعد از جنگ بود دستاوردهای ارزشمندی که کنار گذاشته و در جامعه رواج پیدا نکرد.

محمد سالاری با تاکید بر شناسایی ابعاد وجودی دفاع مقدس برای نسل جوان انقلاب اظهار کرد: با اشاعه ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس می توان نظام جمهوری و انقلاب را بیمه کرد مسئله ای که در جامعه فعلی کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: وظیفه پیشکسوتان دفاع مقدس است که مسائل فرهنگی مغفول مانده از جنگ را برای جوانان بازگو کنند چرا که پرداختن به آن مسائل کشور  را در مقابل استکبار جهانی و همچنین دشمنان داخلی بیمه خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در کنار مسئولیت اصلی خود در بحث بهداشت و درمان، رسالت فرهنگی را عهده دار است که این مسئله با مدیران ارزشی که در سطح دانشگاه  هستند،  دنبال خواهد شد.

وی بر لزوم توجه و اهمیت به مسئله جوان و جوانگرایی  اظهار کرد: توجه به این موضوع موفقیت های زیادی در عرصه بین المللی ایجاد خواهد کرد آنچه وظیفه ماست توجه به ارزش های نظام است که دنبال رو ارزش های دفاع مقدس در کنار مسئولیت اصلی خود هستیم.

نظام جمهوری اسلامی خدشه‌دار نمی‌شود

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار در مراسم گرامیداشت تجلیل از مقام ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با تشکر ویژه از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به منظور برپایی این مراسم، گفت: از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی بیش از ۴ دهه می‌گذرد و در طول این سال ها فراز و نشیب های مختلفی را تجربه کرده است.

حسین ابراهیمی کردیانی با اشاره به اینکه نظام اسلامی فراز و نشیب های مختلفی را در دوران سپری شده خود متحمل شده است افزود: نظام اگر ۴۰ ساله شده و وارد دوره دوم خود شد به آسانی نبود و این مهم توسط تجربه های گوناگون کسب شد که در طول تمام انقلاب های شکل گرفته بی نظیر است.

وی ادامه داد: ایدئولوژی و قیامی که بعد از ۱۴۰۰ سال از آن نشات می‌گیرد و ارزش های مکتب امام حسین علیه السلام که مکتب برگرفته از جمهوری اسلامی آن را بیمه کرد.

فرماندار ویژه شهرستان سبزوار بیان اینکه امروز نه تنها با سربلندی تمام این دوران سپری شده که جوانان باید بدانند این انقلاب اگر خدشه پذیر بود در همان اوایل انقلاب و با وجود ۱۷ هزار شهید ترور خدشه دار میشد، بیان کرد: ۸ سال جنگ تحمیلی که به گواه پیشکسوتان در شرایط سختی قرار داشتیم و برای تامین ادوات نظامی دچار مشکل بودیم.

ابراهیمی کردیانی تأکید کرد: امروز عده ای تحت تاثیر فضای مجازی هستند در حالی که ریشه این انقلاب با خون شهدا و دفاع مقدس شکل گرفته است و این تجلیل ها به پاس ارزش های دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اینکه اقلیت نمیتواند سبب نادیده گرفتن شدن اکثریت شوند و این ظرفیت ها باید به گوش مردم برسد، گفت: در این شرایط آنچه که وظیفه همه ما است توجه به فرموده های رهبری است.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار خواستار توجه حدی به ظرفیت های علمی دانشگاه و دانشجویان شد و افزود: امروز جامعه ما نیاز به تبیین ظرفیت های انقلاب اسلامی دارد و مکانی بهتر از دانشگاه برای مقابله با ستیز وجود ندارد.

رونمایی از سند اعتلای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

همچنین همزمان با گرامیداشت مقام شهدا و ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و نکوداشت هفته دفاع مقدس سند اعتلای فرهنگی دانشگاه رونمایی شد.

این سند فرهنگی در چهار چوب سند اسلامی شدن دانشگاه ها تنظیم شده و مبنای فعالیتهای فرهنگی دانشگاه در سالهای پیش رو خواهد بود.

گفتنی است که برای تهیه این سند که دربرگیرنده برنامه های راهبردی در حهار حوزه فرهنگی تربیتی، اموزشی، پژوهشی و مدیریتی است، اساتید و کارشناسانی از معاونت فرهنگی و دانشجویی و مرکز برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه همکاری نموده اند.

انتهای پیام/۷۰۰۴۴

نظر شما