شناسهٔ خبر: 56396384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان: حفاظت از تالاب زریبار نیازمند کار جهادی است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان با تاکید بر لزوم جدیت بیشتر اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه مدیریت دریاچه زریبار، حفاظت از این تالاب را نیازمند کار جهادی توسط همه دستگاه‌ها دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا عصر چهارشنبه در چهارمین کمیته استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریوار اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در همه مشکلات و چالش‌های مربوط به تالاب زریبار، مسوول است و به عنوان ناظر، باید نظارت موثری بر عملکرد دستگاه‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه زریبار برای من اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، ادامه داد: اینکه دستگاه‌های دیگر در زمینه ساماندهی و حفاظت از این تالاب کم کاری کنند، از مسوولیت‌های محیط زیست نمی‌کاهد.

استاندار کردستان بر لزوم شفافیت کارکرد کمیته کمیته استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار تاکید کرد و افزود: جلسات باید نتیجه بخش بوده و تمرکز دستور کار روی مشکلات اولویت‌دار باشد.

زارعی کوشا یادآور شد: معتقدم اگر درآمدهای تالاب زریبار به درستی مدیریت شود، این تالاب به تنهایی می‌تواند شهرستان مریوان را از بودجه‌ای بی نیاز کند، بنابراین طرح گردشگری باید سریع در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ترس سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری وجود قوانین و مقررات دستگاه‌های مختلف است، ادامه داد: باید مسوولیت هر بخش از بخش دیگر جدا و شفاف باشد تا سرمایه‌گذاران دچار مشکل نشوند.

استاندار کردستان خواستار اجرای طرح‌های گردشگری در حاشیه زریبار و جذب سرمایه‌گذار شد و اظهار داشت: با جذب سرمایه‌گذار به تدریج زیرساخت‌های گردشگری در مریوان و زریبار ایجاد و توسعه می‌یابد.

کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار کردستان هم خواستار استفاده از طرح‌های پژوهشی دانشگاه کردستان برای رفع مشکلات تالاب زریبار شد و گفت: دستور کار مشخص و پیگیری مصوبات کمیته می‌تواند مشکلات مربوط به این تالاب را در کمترین زمان رفع کند.

 ساماندهی فاضلاب سه روستای حاشیه زریبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم با بیان اینکه ساماندهی فاضلاب سه روستای حاشیه تالاب زریبار در دست اجرا است، افزود: تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه و شبکه داخلی روستاها انجام شده است.

محمد فرهاد اضافه کرد: برای امسال نیز ۱۵ میلیارد ریال جهت اجرای ساماندهی فاضلاب این روستاها اختصاص یافته و در حال حاضر دو هزار متر شبکه و خط انتقال فاضلاب باقی مانده است.

وی میزان بهره مندی جمعیت مریوان از جمع‌آوری فاضلاب را ۹۹ درصد عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۸۳ کیلومتر شبکه فاضلاب در این شهر اجرا شده است.

وجود ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف زریبار
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم مدیریت تالاب باید با کدام دستگاه باشد، اضافه کرد: آب شرب شهر مریوان از چاه‌های حفر شده در دشت‌های مشرف به تالاب زریبار تامین می‌شود، ضمن اینکه ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف این تالاب وجود دارد که ۱۷۷ مورد آن مربوط به بخش کشاورزی و بقیه صنعتی و شرب است.

آرش آریانژاد به مسدود کردن ۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف زریبار اشاره کرد و گفت: احداث خانه باغ‌های جدید و متعاقب آن حفر چاه‌های غیرمجاز در محوطه آن ساخت و ساز، شناسایی چاه ها و مسدود کردن آن را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از شبکه پایاب سد گاران و ناحیه عمرانی ۱ و ۲ مریوان، استفاده از این چاه‌ها کنار گذاشته می‌شود، همچنانکه از چهار هزار و ۶۵۰ هکتار شبکه کشاورزی، سه هزار هکتار آن آماده بهره‌برداری است.

چالش‌های موجود در تالاب زریبار
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در ساماندهی بحث ساخت و ساز غیرمجاز، کشاورزی و پیشرفت بافت مسکونی در حوزه دریاچه زریوار تاکید کرد و گفت: پیشتر فاضلاب ۱۱ روستا به صورت مستقیم وارد این دریاچه می‌شد که تعدادی از آنها ساماندهی و اکنون هنوز فاضلاب سه روستا وارد تالاب می‌شود.

اقبال حمیدی افزود: قرار شد فاضلاب این سه روستا در ضلع شرقی تالاب ساماندهی شود اما هنوز مشکل برطرف نشده و نیاز است از طرح‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکلات در بخش‌های مختلف دریاچه استفاده شود.

وی به تهدیدها و چالش‌های زریبار از جمله تردد کامیون‌ها و تانکرهای حامل مواد نفتی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج، استفاده غیرمجاز فاضلاب روستاهای ضلع غربی تالاب برای کشاورزی، فعالیت‌های غیرقانونی در مجموعه گردشگری و حوضه دریاچه زریبار توسط ارگان‌های دولتی و نظامی و عدم تملک اراضی حریم تالاب توسط شرکت آب منطقه‌ای و اختلاف آن با مالکان عرفی در زریبار اشاره کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: از دیگر چالش‌های موجود، عدم کارایی بند انحرافی قزلچه‌سو و ورود رسوب در زمان سیلابی و فعالیت غیرقانونی افراد سودجو در زریبار با ادعای سرمایه‌گذاری است.

فرماندار مریوان هم گفت: بیشتر شهروندان نگاه حساسیت گونه به زریبار پیدا کرده‌اند، بنابراین می‌طلبد نگاه مان به ارتباط مردم با تالاب تغییر کند، یعنی هر قشری نسبت به این تالاب احساس انتفاع کند تا احساس مسوولیت داشته باشد.

اسماعیل احمدی با بیان اینکه نباید نگاه بخشی به زریبار داشت، ادامه داد: باید مردم را در مدیریت و حفاظت زریبار سهیم کنیم، چراکه در غیراینصورت قادر به حفظ این تالاب نخواهیم بود.

دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و دو هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب دو و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است

نظر شما