شناسهٔ خبر: 56395663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا عشایر علی‌رغم مصرف بالای لبنیات، بیشتر به روماتیسم مبتلا می‌شوند؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری تب مالت نسبتا بین عشایر شایع است که علائمی مشابه بیماری روماتیسم دارد و با رعایت نکاتی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

صاحب‌خبر -

فریدون رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در پاسخ به این شایعه که عشایر علی‌رغم مصرف بالای لبنیات، اغلب به روماتیسم مبتلا می‌شوند، گفت: بیماری تب مالت بین عشایر نسبتا شایع است و از طریق لبنیات محلی انتقال پیدا می‌کند.

روماتیسم یا تب مالت؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه عامل اصلی این بیماری بروسلوزیس است، اظهار کرد: تب مالت علائمی مشابه روماتیسم دارد و به همین علت مبتلایان به این بیماری بیشتر به متخصصان روماتولوژی مراجعه می‌کنند.

رحمانی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس با دام یا مصرف لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماری بین دامداران و کسانی که با دام و فرآورده‌های دامی سروکار دارند و در فصول بهار و تابستان بیشتر شایع می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه هرساله بیماران مبتلا به تب مالت به مراکز درمانی استان مراجعه دارند، افزود: متاسفانه موارد ابتلا به این بیماری امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده‌ است.

رحمانی، علائمی مانند تب، لرز، بدن‌درد، تعریق شبانه، سردرد، ضعف، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن را از علائم شایع تب مالت عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه افراد دارای علائم مذکور باید به پزشک مراجعه و نسبت به انجام آزمایش‌های مربوطه اقدام کنند، اظهار داشت: در صورت مثبت بودن آزمایش و تشخیص تب مالت، بیمار باید زیرنظر پزشک درمان شود.

حداقل دوره درمان تب مالت ۲ ماه است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نکته مهم در درمان بیماری تب مالت را رعایت دوره درمان و اجرای دقیق دستورات پزشک دانست و گفت: بیمار نباید به محض احساس بهبودی، ادامه درمان و مصرف دارو را قطع کند.

رحمانی توضیح داد: بیماران مبتلا به تب مالت ممکن است یک یا ۲ هفته بعد از شروع درمان کاملا احساس بهبودی پیدا کرده و مصرف دارو را قطع کنند که اشتباه محض است.

وی با اشاره به اینکه حداقل دوره درمان در استان حدود ۲ ماه است، افزود: حتی اگر حال بیمار کاملا خوب شده باشد باید دوره درمان به طور کامل به اتمام برسد.

پنیر محلی، منبع اصلی آلودگی تب مالت است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری تب مالت مصرف لبنیات محلی به‌خصوص پنیر محلی است.

رحمانی با بیان اینکه پنیر محلی یکی از منابع اصلی آلودگی محسوب می‌شود، تشریح کرد: در گذشته توصیه می‌شد که اگر به مدت ۲ ماه پنیر در آب‌نمک قرار داده شود، عامل میکروب در آن از بین می‌رود و بیماری دیگر قابل سرایت نیست اما چون امکان دارد غلظت نمک کم باشد یا این زمان به طور کامل سپری نشود، باکتری باقی مانده و آلودگی اتفاق می‌افتد.

پنیر محلی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

وی تاکید کرد: باید از مصرف پنیر محلی که از شیر نجوشیده تهیه شده به طور کامل پرهیز شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری توصیه کرد: از خوردن پنیر محلی اجتناب و به جای آن از پنیرهای پاستوریزه استفاده شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

نظر شما