شناسهٔ خبر: 56395033 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

چرا بدون دلیل دچار استرس می‌شویم؟

چرا بدون دلیل دچار استرس می‌شویم؟

صاحب‌خبر -

 

 


یک روانشناس خانواده گفت: اضطراب‌های بدون دلیل را اضطراب فراگیر می‌نامیم، یعنی فرد بدون هیچ دلیل مشخصی نگران و دارای دلشوره است و چون منبع و علت آن مشخص نیست، بنابراین درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود.
سجاد تاجور در گفت و گو با ایسنا در خصوص دلایل ایجاد اضطراب، دلشوره و استرس در افراد، اظهار کرد: استرس‌ها و اضطراب‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن‌ها با دلیل هستند و برخی نیز علت مشخصی ندارند، اکثر اضطراب‌های دارای دلیل ناشی از اضطراب اجتماعی و ترس‌های درونی(فوبیا) است.
این روانشناس خانواده افزود: اضطراب‌های بدون دلیل را اضطراب فراگیر می‌نامیم، یعنی فرد بدون هیچ دلیل مشخصی نگران و دارای دلشوره است و چون منبع و علت آن مشخص نیست، بنابراین درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه چرا افراد دچار دلشوره و اضطراب‌های بدون دلیل می‌شوند، عنوان کرد: در بسیاری از نظریه‌های روان‌کاوی آمده است که این مسئله ریشه در کودکی افراد دارد، یعنی علت دلشوره و اضطراب رها شده است، همچنین برخی از افراد در کودکی در خانواده‌های ناهمگون، مشوش و دارای تنش زیاد رشد کرده‌اند و این مسئله موجب شده تا در بزرگسالی دچار استرس و دلشوره‌های بدون دلیل شوند.
تاجور بیان کرد: یکی دیگر از دلایل ایجاد دلشوره و اضطراب بدون دلیل در افراد طبق نظریه‌های روانی و اجتماعی این است که کودک در سنین کودکی الگوی محکمی در خانه نداشته باشد و در بزرگسالی دچار استرس فراگیر شود، برخی کودکان نیز اعتماد به‌نفس کافی و گذشته خوبی ندارند و بنابراین برای انجام هر کاری دچار اضطراب و استرس خواهند شد.
این روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه برخی افراد از کودکی دارای ترس رها شدگی هستند، گفت: این کودکان در محیط خانواده حس ارزشمندی ندارند و بنابراین اعتماد به نفس آن‌ها به شدت پایین می‌آید و در بزرگسالی دچار استرس و دلشوره بی دلیل برای انجام هر کاری می‌شوند.
وی با بیان اینکه انسان یک موجود چند بُعدی است، توضیح داد: بنابراین برای ریشه‌یابی اضطراب و استرس بدون دلیل در فرد باید نظریه‌های مختلف در حوزه اجتماعی، اخلاق، معنویت و خانواده را مورد بررسی قرار داد، یک نظریه روانی نیز معتقد است این مسئله می‌تواند ریشه ارثی داشته باشد، همچنین تربیت محیط به‌صورت مستقیم بر روی کودک تاثیر دارد و در یک نظریه دیگر روان کاوان معتقدند که ضعف در معنویت می‌تواند یکی از دلایل ایجاد دلشوره و اضطراب باشد.
تاجور با اشاره به اینکه برای درمان دلشوره و اضطراب در افراد چند راهکار وجود دارد، خاطرنشان کرد: درمان‌های گسترده‌ای برای این موضوع وجود دارد، در خصوص درمان‌های دارویی نمی‌توان نسخه واحدی برای تمامی افراد پیچید و دارو باید متناسب با شدت مشکل تجویز شود، اما می‌توان از سایر درمان‌ها به‌صورت مناسب استفاده کرد.

 

نظر شما