شناسهٔ خبر: 56393644 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نقش رسانه‌های اجتماعی زیرمجموعه «متا» در نقض حقوق بشر در سراسر جهان

سانسور صداهای گروه‌ها و جوامع تحت ظلم در رسانه‌های اجتماعی بر شدت نقض حقوق بشر می‌افزاید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهند که سانسور صدای فلسطینیان، روهینگیایی‌ها، مسلمانان هند، … در فضای آنلاین به نقض هرچه بیشتر حقوق بشری و انسانی آن‌ها منجر می‌شود.

تاکنون بارها انتقادهای جدی درباره سانسور عامدانه صدای فلسطینیان در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده اند و همگی یک هشدار را اعلام می‌کردند؛ سانسور صدای فلسطینیان به نقض بیشتر حقوق انسانی فلسطینیان منجر می‌شود.

بیش از ۱۲ گروه مدنی و حقوق بشری در ماه گذشته با انتشار نامه ای سرگشاده به تاخیر در انتشار گزارش ارزیابی شرکت «متا» درباره تاثیر سیاست‌های تعدیل محتوای این شرکت به عنوان شرکت مادر «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» بر حقوق بشر فلسطینیان در جریان حمله ماه می رژیم صهیونیستی به نوار غزه انتقاد کرده بودند؛ براساس برنامه ریزی‌های اولیه این گزارش می‌بایست در پایان سه ماه نخست سال جاری منتشر می‌شد.

نتیجه گزارش اخیرا منتشر شده شرکت مادر «متا» در این زمینه نشان می‌دهد که «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» در جریان حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه می سال جاری، دارای سوگیری علیه فلسطینیان بودند.

این گزارش تاکید می‌کند که دو رسانه مذکور به شکلی جدی به حقوق اساسی کاربران فلسطینی خود آسیب رساندند؛ به این معنا که سوگیری‌های ضد فلسطینی آنان راه را برای تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی هموار کرد.

در حالی که شرکت «متا» مدعی است این سوگیری غیرعمدی و ناشی از منابع ناکافی برای تعدیل محتوای آگاهانه و فرهنگی خاص بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهند که محتواهای عربی به اصطلاح خشونت بار با نرخ بالاتری از محتواهای عبری خشونت بار حذف شدند.

باید توجه داشت که سوگیری در رسانه‌های زیرمجموعه «متا» محدود به فلسطینان نیست.

گذشته از این که گروه‌های صهیونیستی در «واتساپ» به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های «متا» مرتبا خواستار حمله به فلسطینیان می‌شوند، «متا» هنوز نقش خود در گسترش سخنان نفرت محور در هند را نپذیرفته است؛ یا مسئولیت سهل انگاری خود را در گسترش سخنان نفرت محور در میانمار که منجر به خشونت‌های بیشتر علیه روهینگیایی‌ها شد، برعهده نگرفته است.

این در حالی است که پلتفرم‌های آنلاین در پی بروز بحران اوکراین با اتخاذ رویکردهای سختگیرانه درصدد مقابله با انتشار اطلاعات نادرست برآمدند.

این رویکردها به خوبی استانداردهای دوگانه رسانه‌های اجتماعی را آشکار کرده و درخواست‌های جهانی برای شفاف سازی سیاست‌های این رسانه‌ها را تشدید کردند.

البته می‌توان امیدوار بود که انتشار چنین گزارش‌هایی به نقاط عطفی در مبارزه برای عدالت دیجیتال یا همان هدف سال‌های اخیر سازمان‌های مدنی و مدافعان حقوق بشر برای مقابله با سیاست‌های تبعیض‌آمیز رسانه‌های اجتماعی علیه فلسطینی‌ها و حامیان آن‌ها تبدیل شوند.

انتهای پیام/

نظر شما