شناسهٔ خبر: 56391193 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصاویر) بازماندگان زلزله در شرق افغانستان

زلزله زدگان با بیان اینکه اکثر چادر‌های توزیع شده در برابر هوای سرد مقاوم نیستند، منتظرند تا جامعه جهانی چادر‌های بادوام توزیع کند تا بتوانند در زمستان جان سالم به در ببرند.

صاحب‌خبر -

بازماندگان زلزله در افغانستان که بیشتر آن‌ها در چادر‌ها زندگی می‌کنند، منتظر تعمیر خانه هایشان و چادر‌های ضد سرما و کمک‌های مادی برای مقابله با شرایط زمستانی هستند.

به گزارش فرارو، در زلزله ۵.۹ ریشتری که در ۲۲ ژوئن ولایات شرقی افغانستان را لرزاند، بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند.

ولسوالی‌های گیان و برمل ولایت پکتیکا و ولسوالی اسپرا ولایت خوست از جمله مناطقی هستند که به شدت تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفته اند.

در حالی که کمک‌های ارسالی به منطقه زلزله زده هنوز برای رفع نیاز بسیاری از مردم ناکافی است، با نزدیک شدن به هوای سرد مشکل سرپناه سالم پدیدار شده است.

باشندگان این منطقه می‌گویند، کمک‌هایی که از نهاد‌های وابسته به سازمان ملل، نهاد‌های مختلف بین المللی و هلال احمر افغانستان دریافت کرده اند، کافی نیست.

زلزله زدگان عمدتاً با غذا‌هایی با خاصیت سیرکنندگی بالا مانند برنج و سیب زمینی تغذیه می‌شوند. مصرف گوشت و میوه بسیار کمتر است. مردم به روغن، رب گوجه فرنگی، حبوبات و آرد به عنوان مواد غذایی نیاز دارند.

مرکز ولسوالی گیان و روستا‌های آن بیشتر در اطراف بستر رودخانه ساخته شده است. برای رسیدن به اینجا از مرکز پکتیکا باید در امتداد بستر رودخانه به مدت طولانی رانندگی کرد و همچنین از راه‌های کوهستانی، ناهموار و گل آلود عبور کرد. این یکی از مهم‌ترین عواملی است که کمک رسانی زمینی به منطقه زلزله زده را با مشکل مواجه می‌کند. خرابی گاه و بیگاه کامیون‌های حامل کمک در مسیر نیز باعث تاخیر در ارسال کمک می‌شود.

کمک‌های ارسالی پس از زلزله به منطقه عمدتاً شامل مایحتاج اولیه مانند غذا، چادر و پتو بود.

زلزله زدگان با بیان اینکه اکثر چادر‌های توزیع شده در برابر هوای سرد مقاوم نیستند، منتظرند تا جامعه جهانی چادر‌های بادوام توزیع کند تا بتوانند در زمستان جان سالم به در ببرند.

در روستاها، بسیاری از خانواده‌ها چادر‌هایی را در نزدیکی خانه‌های ویران شده خود یا در زمین‌های خالی برپا کرده اند. در برخی مناطق، سرویس‌های بهداشتی تخریب شده در اثر زلزله و همچنان مردم مشکل بهداشتی دارند.

با سردی هوا، زلزله زدگان می‌خواهند چادر، پتو، لباس، اجاق گاز، سوخت و آب آشامیدنی تهیه کنند تا از سرمای هوا محافظت کنند. بازماندگان زلزله گزارش می‌دهند که بیشتر اوقات فقط یک وعده غذایی در روز می‌خورند و به خصوص عصر‌ها هوا بسیار سرد است.

در مرکز ولسوالی گیان دیده می‌شود که اکثر مغازه‌هایی که به دلیل از دست دادن خانواده هایشان و همچنین فروشندگان بسته شده بودند هنوز باز نیستند، فقط ۴-۵ خواربار فروشی باز است. این افراد که مغازه‌های خود را باز کرده‌اند، می‌گویند خانه‌هایشان خارج از فاصله ۱۰ کیلومتری بوده که بیشترین تاثیر زلزله در آن احساس شده و آسیب جدی ندیده‌اند.

روستا‌هایی که خسارات در آن‌ها شدیدتر است در فاصله نزدیکی از مرکز ولسوالی قرار دارند. در مرکز ولسوالی گیان به جز مسجد، تقریباً هیچ ساختمان بتن آرمه وجود ندارد.

از سوی دیگر در مرکز گیان و روستا‌ها برق وجود ندارد. به همین دلیل برخی از روستاییان از پنل‌های خورشیدی قابل حمل استفاده می‌کنند. با استفاده از این پنل ها، روستاییان می‌توانند یک لامپ روشن یا تلفن‌های خود را شارژ کنند.

سازمان‌های وابسته به سازمان ملل کار بازسازی خانه‌های ویران شده در مناطق زلزله زده را آغاز کرده اند. پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک عملیات بازسازی خانه‌های تخریب شده گیان آغاز شود.

مولوی الیاس ناصری از مسئولین هلال احمر افغانستان گفت که تقریباً ۱۵۰۰ خانه در برمل، بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ خانه در گیان و ۵۰۰-۶۰۰ خانه در اسپرا باید بازسازی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما