شناسهٔ خبر: 56390799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سپری چیست و کاربردهای سپری کدام‌اند

سپری از جمله مقاطع فولادی و آهنی پرکاربرد در صنایع است که شکل ظاهری آن شبیه به حرف انگلیسی T است. به این دلیل نام دیگر این محصول پروفیل T است.

صاحب‌خبر -

از این پروفیل بیشتر در صنایع برای ساخت و ساز استفاده و به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شود. گاه این محصول را با شیروانی و تیرآهن اشتباه می گیرند اما این محصول کارکرد کاملا متفاوتی با تیرآهن دارد.

انواع سپری که باید بشناسیم

سپری‌ها را اغلب بر اساس مواد اولیه استفاده شده در ساختشان به انواع مختلف سپری آهنی، مسی، آلومینیومی، برنجی و استیل تقسیم‌بندی می‌کنند؛ اما پرکاربردترین انواع سپری که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد؛ سپری آهنی است. این محصول از نوعی آلیاژ فولاد ساخته می‌شود که در فرایند نورد گرم یا نورد سرد مقاومتش در برابر عوامل محیطی، خمش و کشش افزایش یافته است. بد نیست بدانید که در فرایند نورد گرم، فولاد از میزان بسیار بالایی گرما عبور داده شده و تحت فشار، ضخامت خود را از دست می‌دهد. فرایند نورد سرد نیز، گرمای بالای 200 درجه را به فولاد تحمیل کرده و ضخامت آن را کمتر از قبل و مطابق استاندارد می‌نماید. به عبارتی گذراندن فولاد از دو مرحله گرمایش و فشار، ضخامت آن را به استاندارد می‌رساند. استانداردهایی که مطابق با استاندارد DIN EN 10055، DIN59051 و DIN1022 تعیین شده است.
جالب است بدانید که از نظر ظاهری سپری‌ها به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تقسیم می شوند.

سپری آهنی چیست و انواع آن

به صورت کلی تعریفی از سپری از جنس آهن و بهتر بگوییم فولاد ارائه دادیم اما این محصول خود به دسته فابریک و نوردی تقسیم می‌شود.

سپری آهنی فابریک

در این روش سپری نورد گرم را طی می‌کند و در کوره‌ها حرارت می‌بیند به طوری که دمای آن به بیش از 900 درجه سانتی گراد برسد. حال باید از دستگاه نورد عبور داده شود تا ضخامت آن تا میزان قابل توجهی کاهش یابد. سپس از نورد میانی و نهایی عبور داده می‌شود.

سپری آهنی پرسی

در این روش تیرآهن را به دو قسمت تقسیم کرده و هر طرف را به یک سپری تبدیل می کنند. از آنجایی که این روش قیمت سپری کاهش می‌باید و شاید هزینه نهایی پروژه کمتر شود؛ اما کیفیت ساخت سپری فابریک بهتر از سپری پرسی خواهد بود.
لازم به ذکر است که در صورت تمایل به دانستن قیمت ناودانی، سپری و هر کدام از انواع پروفیل‌های آهنی می توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده و یا با ما تماس حاصل نمایید و از راهنمایی کارشناسان ما در بازرگانی آیرومارت بهره بگیرید.

سپری چیست و کاربردهای سپری کدام‌اند

انواع سپری بر اساس شکل ظاهری

سپری‌ها از نظر شکل ظاهری و شکل سطح مقطع به سه گروه تقسیم می شوند:
• سپری‌هایی با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها با هم برابر هستند.
• سپری‌هایی با اضلاع نامتساوی که در آن‌ها ارتفاع نصف عرض است.
• سپری‌هایی با ارتفاع زیاد
این اشکال در پروژه های مختلف کارایی دارد و مهندسی سازه با توجه به نوع نیاز خود می توانند بهترین گزینه را انتخاب و استفاده کنند.

ابعاد استاندارد سپری

خوشبختانه سپری‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ به طوری که در ضخامت‌های بین 0.9 تا 2.5 سانتی‌متر یافت میشود که سایز 2 آن بیشتر از دیگر انواع در صنعت کاربرد دارد. معیار اندازه‌گیری سپری‌ها، مقطع آن‌ها است که بر حسب واحد میلی‌متر عنوان می‌شود. البته لازم به ذکر است که اغلب مقطع سپری با دیواره آن یک اندازه است؛ اما اصولاً سطح مقطع را برای نام‌گذاری انتخاب می‌کنند. برای مثال اگر سطح مقطع سپری 100 میلی‌متر باشد به آن سپری نمره 10 گفته می‌شود.
از نظر طول سپری‌های استاندارد با طول 6 تا 12 متر تولید می‌شوند که بر حسب نیاز می‌توان طول آن را برش داد.

وزن انواع سپری

وزن هر شاخه سپری که طول آن 6 متر و چگالی آن 7.86 باشد مطابق با جدول زیر خواهد بود:

سپری چیست و کاربردهای سپری کدام‌اند

کاربرد سپری در صنایع

شاید بتوان گفت که از سپری‌ها اغلب در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت پروژه‌های عظیم کاربردی است. در سازه‌هایی که بار اعمال شده به سیستم باربر سازه زیاد باشد، سپری جهت حفظ پایداری نما و همچنین یکپارچه‌سازی آن با سازه اصلی کاربردی است. در واقع در زیرسازی چنین سازه‌هایی، علاوه بر نبشی و قوطی، از سپری برای جوش‌پذیری بهتر استفاده می‌شود. به عبارتی در زیرسازی چنین بناهایی در کناره‌ها نبشی و در میانه سپری آهنی قرار داده می‌شود.
اما اگر ریزتر شویم می‌توان استفاده از سپری را در موارد زیر نیز دید:

· برای اتصال پل‌ها به ستون‌ها از سپری استفاده می‌کنند.

· جهت ستون و خرپا در سازه‌های صلب از واحدهای مثلثی شکل از سپری کمک گرفته می‌شود.

· جهت قرارگیری تایل‌های عبوردهنده نور در سقف پاسیو، گلخانه و ...

· در اغلب موارد برای ساخت انواع در و پنجره سپری نیاز خواهد بود.

· برای استحکام در اسکلت گلخانه‌ها و در سقف‌های شیشه‌ای، سقف‌های نورگذر و ساخت سازه‌های فلزی

· برای افزایش پایداری و دوام در سقف‌های کاذب سپری نمره 3 (در سقف‌های با دهانه کم و بارگذاری سبک) و سپری نمره 4 (در دهانه بیشتر و بارگذاری سنگین‌تر) کاربردی است.

· در نماکاری خشک یا خشکه چینی سپری نیاز خواهد بود.

· سپری به عنوان مهارکننده در ساختمان‌ها کاربردی است.

· در صنعت سدسازی به وفور از سپری استفاده می‌شود.

· در مبلمان شهری و در گاردریل‌ها (کنار اتوبان، کنار پل و ...) سپری کاربردی است.

· برای برپایی زیرسازی‌های فلزی و کلاف‌بندی دیوارهای بنایی به اصطلاح وال پست به سپری نیاز است.

· در مناطق زلزله‌خیز به عنوان مهارکننده دیوارهای اجری یا بلوک‌های ماسه سیمانی طبق آیین‌نامه از سپری‌کمک می‌گیرند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی سپری و کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی نظیر پل‌سازی و سدسازی پرداختیم. انواع آن را نام برده و ابعاد آن را بررسی کردیم. بازرگانی آیرومارت با سال‌ها تجربه در عرصه فروش سنتی پروفیل‌های آهنی و مقاطع فولادی، تجربه سالیان دراز خود را در بستر دیجیتال مارکتینگ وارد نموده است. این مجموعه با راه اندازی وب سایت فروشگاهی خود گامی در تسهیل خرید و سرمایه‌گذاری در حوزه آهن‌آلات و مقاطع فولادی را فراهم آورده است. به طوری که اگر در هر لحظه تمایل به دانستن قیمت آهن، قیمت روز نبشی، ناودانی، سپری و هر کدام از انواع پروفیل را داشته باشید می توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید و از تجربه و راهنمای کارشناسان استفاده نمایید.

نظر شما