کمال علیپور خنکداری درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: بنده از موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم، چراکه امروز وزارت راه و شهرسازی مسئولیتهای زیادی بر عهده دارد و خیلی از مسئولیتهای اصلی و زیربنایی این وزارتخانه بر زمین مانده است. به نظر میرسد یک وزیر هرچقدر هم که توانمند باشد نمیتواند همه مسئولیتهای تعریف شده برای این وزارتخانه را به درستی به سرانجام برساند.
اهداف وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه محقق نشده است
وی در ادامه اظهار کرد: هرچقدر هم که برون سپاری صورت گیرد و مسئولیتها به استانها و معاونین سپرده شود، باز هم نقش وزیر در انجام مسئولیتهای تعریف شده برای این وزارتخانه پررنگ است و بنظر میرسد که مسئولیتهای این وزارتخانه طبق برنامه پیش نمیرود. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز ما در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی وضعیت بسیار نابسامانی داریم. میانگین سن ناوگان هوایی ما حدود ۳۵ سال است. در خصوص وضعیت ناوگان ریلی نیز باید گفت که صاحبان کالا حاضر نیستند کالاهای خود را با خطوط ریلی جابجا کنند چراکه میانگین سرعت حمل و نقل ریلی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است، در حوزه لوکوموتیو نیز وضعیت نابسامان و میانگین سنی لوکوموتیوها بالاست و بعضا به ۴۰ سال میرسد. زیرساختهای ریلی و ایستگاههای ریلی و شبکه ریلی که باید بنادر و شهرهای بزرگ را به هم اتصال دهند اصلا وضعیت مناسبی ندارد.
برای رشد اقتصادی باید به حوزه حمل و نقل توجه شود
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زیرساختهای حمل و نقل زمینی نیز نامناسب است. جادههای کشور برای حمل و نقل ماشینهای سنگین برای جابجایی کالا مناسب نیست. اگر کشور بخواهد رشد اقتصادی در حوزه جی.دی.پی داشته باشد در وهله اول باید به حوزه حمل و نقل توجه کند. اگر حمل و نقل کشور ضعیف باشد قطعا در همه حوزهها دچار عقب ماندگی خواهد شد.
چالشها در حوزه مسکن پابرجاست
علیپور در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر در حوزه مسکن نیز دچار مشکل هستیم. در طرح جامع مسکن که بخشی از آن به آمایش سرزمین مربوط میشود دچار عقب ماندگی هستیم. وزارت راه و شهرسازی باید در حوزه آمایش سرزمین و ایجاد شهرهای جدید گام بردارد. حتی طرحهای جامع شهرهای قدیمی نیز به روزرسانی نشده و صرفا تمدید میشود. طرحهای تفصیلی جدید و جانمایی کاربریها برای شهرهای قدیمی باید دنبال شود. ما بعد از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب میبینیم که هنوز در برخی از شهرهای بزرگ اماکن فرهنگی ساخته نمیشود چراکه در طرح تفصیلی دیده نشده است.
وی افزود: در حوزه مطالعات برای ایجاد شهرهای جدید، طرحهای تفصیلی و طرحهای هادی که به وزارت راه و شهرسازی باز میگردد، دچار مشکل هستیم. مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته خود را به درستی نشان دهد. یا در حوزه زلزله نیز این وزارتخانه نتوانسته آنطور که باید و شاید گام بردارد. ما هنوز در بحث دستگاههای زلزله سنج محتاج کشورهای دیگر هستیم.
تاکنون حداقل باید ساخت یک میلیون مسکن کلید میخورد
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل مسکن گفت: امروز وضعیت مسکن حاد شده است، ما جوانان زیادی داریم که به مسکن نیاز دارند. حداقل سالیانه به ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، دلیلی هم ندارد که حتما دولت متولی ساخت مسکن بشود. مجلس قانون خوبی برای ساخت مسکن مصوب کرد اما وزارت راه و شهرسازی فهم درستی از قانون مصوب مجلس ندارد، فکر میکند که خود وزارتخانه باید پول بیاورد و خودش مسکن بسازد. در حالی که دولت باید شرایط ساخت مسکن را مهیا کند. هنوز استارت ساخت ۳۰۰ هزار واحد هم نخورده است. تاکنون حداقل باید استارت ساخت یک میلیون واحد مسکونی خورده بود.
نماینده قائمشهر بیان کرد: در ساخت مسکن به شدت دچار عقب ماندگی هستیم، دولت باید شرایط ساخت را فراهم کند و بخش خصوصی و انبوه سازان باید برای ساخت مسکن به میدان بیایند، قرار نیست که دولت نقش تصدی گری بر عهده داشته باشد، دولت باید تسهیلات را فراهم کند، صدور پروانه را تسهیل کند و انبوه سازان را به میدان بیاورد. اینها بخشی از مشکلات است. زمانی که وزیر راه و شهرسازی با ۵۵ معاون سازمان جلسه برگزار میکند قطعا از آن جلسه نتیجهای حاصل نمیشود.
به گزارش ایسنا،علیپور در پایان بیان کرد: شورای عالی ترافیک، شورای عالی حمل و نقل، شورای عالی مسکن و شهرسازی و شورای عالی هوایی تنها تعدادی از شوراهایی است که وزیر راه و شهرسازی باید شخصا در آن حضور یابد. به نظر میرسد ادغام این وزارتخانه از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مسئله را پاک کرد.
نظر شما