شناسهٔ خبر: 56385623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عربی 21 گزارش داد:

اعتصاب معلمان و افزایش مخارج تحصیل؛ سال تحصیلی در لبنان به کدام سو می رود؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- عربی 21 نوشت: کلود قطیش معلم دبیرستان و دختر نوجوان و پسر پانزده شاله اش قرار بود هفته ها پیش به مدرسه بازگردند اما بحران در بخش آموزش لبنان باعث شده است تا سردرگم در خانه بمانند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فروپاشی مالی در لبنان که از سه سال گذشته تاکنون ادامه دارد، به کاهش شدید ارزش  لیره لبنان و خالی شدن خزانه دولت منجر شده و هشتاد درصد از مردم را به سمت چنگال های فقر کشانده و خدمات عمومی از جمله آب رسانی و برق رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

این موضوع همچنین باعث شده است تامدارس هنوز تعطیل باشند جایی که معلمان به دلیل کاهش شدید حقوق خود دست به اعتصاب زده اند و مدیران مدارس نیز از ناتوانی در تامین سوخت لازم برای حفظ روشنایی و گرمایش مدارس در فصل زمستان نگرانند.

کلود قطیش 44 ساله دقیقا نیمی از عمر خود را در مدارس دولتی لبنان به تدریس ادبیات فراسنه گذرانده است.

اما از سال 2019 میلادی، لیره لبنان بیش از 95 درصد از ارزش خود را از دست داده و سایر هزینه ها پس از حذف یارانه سوخت و افزایش سرسام آور قیمت ها، به شدت افزایش یافته است.

حقوق ماهانه کلود قطیش قبلا حدود هزار لیره بود اما او اکنون معادل صد دلار دریافت می کند و همین موضوع او را به فکر گرفتن تصمیم سختی در تابستان گذشته کرده است درباره اینکه آیا فرزندانش را به مدارس خصوصی بفرستد یا به مدارس دولتی که با اختلافات و مشکلات مربوط به حقوق و مزایای معلمان روبروست.

با این حال او تصمیم گرفته است فرزندانش را به دلیل کاهش درآمد و افزایش اقساط مدارس خصوصی، به مدارس دولتی بفرستد.

در ماه سپتامبر گذشته، با توجه به خالی شدن خزانه دولت لبنان، پیشرفت اندکی در افزیش حقوق حاصل شد. در همان زمان مدرسه خصوصی فرزندان کلود قطیش خواستار پرداخت بیشتر شهریه به دلار به صورت نقدی بود تا اطمینان حاصل شود که می تواند هزینه های بالای سوخت و سایر نیازهای وارداتی خود را تامین کند.

ادوارد بژبدیر رئیس صندوق کوکان سازمان ملل در لبنان به رویترز گفته است: حدود یک سوم کودکان لبنانی از جمله کودکان سوری به مدرسه نمی روند.

وی ادامه دارد: اعداد و ارقام نگران کننده ای از افزایش تعداد کودکانی داریم که در لبنان به کار گرفته می شوند و دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند.

یونیسف در تحقیقی که اخیرا انجام داده به این نتیجه رسیده است که سال جاری 38 درصد از خانواده های لبنانی هزینه های آموزشی خود را در مقایسه با سال 2021 که این میزان 26 درصد بود، کاهش داده اند و همین موضوع بازگشت به تحصیل را مهمتر از همیشه کرده است.

برخی به بازگشایی مدارس در اکتبر آینده امیدوارند هرچند که هیچ نشانه ای از سوی دولت در این خصوص وجود نداشته است.

بژبدیر اظهار داشت: نوعی مسابقه با زمان برای اطمینان از بازگشایی مدارس در هفته اول اکتبر وجود دارد. ما مدارس را به صورت صحیح بازگشایی خواهیم کرد.

متن کامل خبر را در عربی 21 ببینید

نظر شما