شناسهٔ خبر: 56383058 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

پس از اربعین، مشهد میزبان میلیون‌ها عزادار در ایام شهادت امام رضا(ع) بود

حماسه حضور محبان اهل‌بیت(ع) درحرم مطهر رضوی

انگار همه غم‌های عالم امروز اینجا جمع شده است؛ این را می‌شود از حال و هوای زائرانی فهمید که اشک‌هایشان تمامی ندارد و فریادهایشان از غم شهادت حضرت رضا(ع) به آسمان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، در سالروز شهادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، حرم مطهر رضوی بزرگ‌ترین ماتم‌سرای عالم شده و میلیون‌ها زائر و مجاور سوگواره بزرگ رضوی را برپا کرده‌اند. با اینکه بیش از هزار و 200سال از روز شهادت امام هشتم(ع) می‌گذرد، اما حضور عاشقان امام در آستان ملکوتی ایشان، چنان است که انگار همین امروز به سوگ نشسته‌ایم و این همه دل و دیده، غمدیده و اشکبار شده است.

از ضریح و گنبد تا گوشه و کنار صحن
گوشه گوشه حرم حس و حالی عجیب را تجربه می‌کند. اطراف مضجع شریف رضوی مملو است از عزادارانی که آمده‌اند تا هر طور شده در روز شهادت امامشان، دست‌هایشان را به ضریح گره بزنند تا گره‌های زندگی‌شان باز شود. گروهی دیگر که در صحن‌ها نشسته‌اند، چشم از گنبد حرم برنمی‌دارند و آرام و بی‌صدا اشک‌های روی گونه‌هایشان را پاک می‌کنند. زائرانی هم هستند که کنج خلوتی برای خود دست و پا کرده‌اند و فرصت زیارت آقا در سالروز شهادتشان را مغتنم شمرده‌اند برای راز و نیازهای عاشقانه و عارفانه.

 خادمان میزبان عزاداران
خادمان آقا هم که از هفته‌ها پیش خود را برای امروز مهیا کرده بودند، در این میزبانی سنگ تمام گذاشته‌اند. آخر آن‌ها میزبانان اصلی این سوگواری عظیم هستند و باید دست بر سینه به میهمانان این عزاداری خوشامد بگویند. گروهی خاک پای زائران را در ابتدای ورود به حرم توتیای چشم می‌کنند و گروهی با اسپند به استقبالشان می‌روند. در گوشه و کنار صحن‌ها و رواق‌ها، خادمان مشکی‌پوش در حال خدمت‌اند و البته هزاران خادم و خادمیار هم در پشت صحنه این حضور باشکوه در تلاش‌اند تا همه چیز مهیای امروز باشد.

 برنامه‌های خاص برای مخاطبان خاص
حرم مطهر رضوی امروز برای برخی مخاطبان خاص هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. از مراسم عزاداری ویژه نوجوانان تا برنامه‌های مناسب زائران خردسال در رواق کودک. رواق حضرت رضا(ع) هم امروز جمعیت بیشتری از بانوان را میزبانی می‌کند، برای برپایی محافل عزاداری ویژه آن‌ها. صحن غدیر حرم مطهر نیز میزبان عزاداران غیرایرانی است که در این ایام زائر امام رضا(ع) شده‌اند. حسینیه حرم در صحن قدس هم یک ایران کوچک است و هیئت‌هایی که از نقاط مختلف کشور به مشهد آمده‌اند، محافل عزاداری خاص و بومی خود را برپا می‌کنند.

 میزبانی از زائران در چایخانه و مهمانسرا
امروز ظرفیت خدمت‌رسانی در چایخانه‌ها و مهمانسرای حضرت نیز به حداکثر رسیده و خادمان و خادمیاران رضوی بی‌وقفه در حال خدمت به زائران هستند. توزیع چای، شربت، غذا و بسته‌های متبرک، خدمتی است که این خادمان ارائه می‌کنند، به امید عنایت آقا و رضایت زائران.
این‌ها فقط بخشی از شکوه و عظمت عزاداری‌های امروز است؛ چرا که حریم حرم با ده‌ها موکب و سطح شهر مشهد با صدها موکب مردمی نیز با پشتیبانی خادمان امام رضا(ع) برپا شده تا سالروز شهادت امام رضا(ع) برای میلیون‌ها زائر و مجاور روزی باشد ماندگار و فرصتی برای تجدید پیمان و تمدید عاشقی.

نظر شما