شناسهٔ خبر: 56382688 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

افزایش سرسام آور قیمت برق در اسپانیا

قیمت برق در اسپانیا به رغم تدابیر دولت به طور سرسام آوری افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، قیمت برق در اسپانیا به رغم تدابیر دولت به طور سرسام آوری افزایش یافته است. بر اساس داده‌های اداره آمار اتحادیه اروپا، یوروستات، افزایش قیمت برق در اسپانیا در ماه گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش یافت. در فرانسه نیز در همین بازه زمانی، قبوض برق هفت ممیز هفت دهم درصد افزایش یافت. یعنی خانوارهای اسپانیایی افزایش ۸ برابری قیمت برق را تجربه کردند. در بین کشورهای بزرگ اقتصادی در اروپا، وضعیت ایتالیا از همه کشورها بدتر است. قیمت برق در این کشور بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

دولت پدرو سانچز، مجبور شد تابستان امسال مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دهد؛ با این حال تدابیر دولت اسپانیا تأثیری بر تعرفه‌های برق نداشته و شهروندان اسپانیایی اکنون از مشکلات خود در پرداخت قبوض سخن می‌گویند.

شهروند اسپانیایی : قبض برق ما پیش از این ۸۰ یورو بود؛ اما الان باید ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو پرداخت کنیم. باید توجه داشته باشیم چه تعداد لامپ در خانه هایمان روشن است؛ زیرا تفاوت در میزان قبوض کاملاً مشهود است.

برای درک این تعرفه‌ها باید به نوسان قیمت برق در بازار عمده توجه کنیم که سهم اسپانیا در مقایسه با آلمان و فرانسه در این بازار کمتر است. شرکت‌های اسپانیایی برای خرید برق با حجم بالا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند تعرفه‌های سودآورتری در نظر بگیرند. اما مصرف کنندگان هیچ بهره‌ای از تعرفه‌های برق نمی‌برند. علت، این است که قانون گذاران اسپانیایی در خصوص این موضوع، کاملاً آزادانه عمل می‌کنند. بنا بر اعلام کمیسیون ملی بازار رقابت، سه چهارم مردم اسپانیا نمی‌دانند شرکت‌ها چه نوع قراردادی بسته اند و این موضوع موجب می‌شود شرکت‌های اسپانیایی بالاترین قیمت ممکن را برای قبوض نهایی برق اعمال کنند.

نظر شما