شناسهٔ خبر: 56382638 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت یازدهم

جام جهانی ۱۹۷۴: دومین قهرمانی آلمان با بمب‌افکن

مهرداد میرزایی

آلمان با درخشش گرد مولر مهاجم بزرگ خود که به بمب‌افکن معروف بود توانست برای دومین بار قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جام جهانی ۱۹۷۴ در آلمان برگزار شد و این بار نیز تیم میزبان موفق شد از امتیاز میزبانی استفاده کند و به قهرمانی برسد. بار دیگر ۱۶ کشور در جام شرکت کردند، ۱۴ کشور بر اساس رده بندی و آلمان به عنوان میزبان و برزیل به عنوان قهرمان دوره قبل دیگر تیم‌های حاضر بودند. 

پس از جام جهانی ۱۹۷۰ فیفا که جام ژول ریمه به پایان رسید، فیفا اعلام کرد که قصد دارد کاپ جدیدی را برای جام جهانی معرفی کند و از میان طرح‌های معرفی شده در نهایت طرح سیلویو گازانیگا مورد قبول قرار گرفت که در آن عکس یک انسانی قرار داشت که دستانش را به نشانه شور و شوق بلند کرده است.

گازانیگا در نهایت طرح خود را ساخت و آن را به فیفا تحویل داد تا هر ۴ سال یک‌بار تیم قهرمان جام جهانی آن را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند.

وزن کاپ جام جهانی ۶۱۷۵ گرم و ارتفاع آن ۳۶۸ میلیمتر است و جنس آن از طلای ۱۸ عیار است. البته این جام متعلق به فیفا است و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را در اختیار خود بگیرد.

هائیتی از کونکاکاف، زئیر از آفریقا و استرالیا از اقیانوسیه تیم‌های ناشناخته این دور از رقابت‌ها بودند.

دو آلمان غربی و شرقی در گروه A همگروه بودند و موفق شدند با شکست دادن شیلی و استرالیا به مرحله حذفی برسند. شیلی که قبلاً از دیکتاتوری پینوشه رنج می‌برد، به دلیل امتناع اتحاد جماهیر شوروی از بازی در قلمرو این کشور جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد. 

 در گروه دوم، رقابت‌ها به مراتب حساس‌تر بود، چرا که هر سه تیم یوگسلاوی، برزیل و اسکاتلند، رقابت‌های گروهی را با ۴ امتیاز به پایان بردند. زئیر هم بدون کسب امتیازی روانه خانه شد.

جام جهانی ۱۹۷۴: دومین قهرمانی آلمان با بمب‌افکن

تیم ملی هلند درگروه ۳ کنترل امور را به دست گرفته بود و به لطف درخشش کرایف و نیسکنس، نمایش خارق العاده‌ای را به اجرا گذاشت. سیستم فوتبال هلند توتال فوتبال بود، چیزی که امروزه به تیکی تاکا معروف است. آن زمان بازی‌های هلند جذابیت زیادی داشت چرا که اولین تیمی پیدا شده بود که سیستم نوینی از فوتبال را به نمایش می‌گذاشت. سوئد، دیگر تیم این گروه بود که توانست مقابل هلند به تساوی بدون گل دست یافته و رقابت‌های گروهی را در جایگاه دوم به پایان برد و دیگر تیم‌های گروه نیز بلغارستان و اروگوئه بودند که در پایان مرحله گروهی روانه خانه‌هایشان شدند.

در فینال جام‌جهانی ۱۹۷۴ بین هلند و آلمان (غربی) که در ورزشگاه المپیک‌مونیخ برگزار شد، تنها ۹۰ ثانیه زمان لازم بود تا یوهان نیسکنس هلندی دروازه آلمان‌ را باز کند. هر چند این گل سریع‌ترین گل در تاریخ فینال جام‌های جهانی محسوب می‌شود اما برای برتری هلندی‌ها کافی نبود. در ادامه دو گل از پل برایتنر و گرد مولر باعث شد تا ژرمن‌ها قهرمان جام‌ جهانی شوند.

*بازی‌های به یاد ماندنی

مصاف تماشایی دو آلمان، یعنی آلمان شرقی و آلمان غربی، دیداری بود که سال‌ها یاد مردم این کشور می‌ماند. دیداری که با گل دقیقه ۷۷، به نفع تیم آلمان شرقی پایان یافت.

زمانی که هلند در اولین دیدارش با نتیجه ۰-۲ از سد اروگوئه عبور کرد، خیلی‌ها متوجه قدرت کرایف و تیمش شدند. کرایف یکی از ستاره‌های بی چون و چرای هلند در این رقابت‌ها بود.

*برترین گلزنان

گرگورز لاتو (لهستان- ۷ گل)

آندرز سارماش (لهستان – ۵گل)

یوهان نیسکنس (هلند – ۵ گل)

گرد مولر ( آلمان غربی – ۴ گل)

جانی رپ ( هلند – ۴ گل)

رالف ادستورم ( سوئد – ۴ گل)

انتهای پیام

نظر شما