شناسهٔ خبر: 56382548 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

۸۳ هزار میلیارد تومان در جیب کشاورزان

صاحب‌خبر -
نفیسه امامی
 خبرنگار

 گندم محوری‌ترین محصول کشاورزی در کشور است که دولت در سال زراعی 1401-1400 علاوه بر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، منابع مالی خود را برای پرداخت مطالبات گندمکاران به کار گرفت. درهمین راستا سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به تازگی با اعلام اینکه تمام مطالبات گندمکاران پرداخت شده گفته است: «با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان‏، جمع پرداختی‌ها به گندمکاران به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید و پرونده مطالبات گندمکاران بسته شد.»
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «امسال سال استثنایی در تحویل گندم بود و حدود ۶۰ درصد افزایش خرید گندم داشتیم. ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و خرید هنوز ادامه دارد، درحالیکه میزان خرید سال گذشته ۴.۵ میلیون تن بود.» با مقایسه‌ آماری تولید گندم در سال‌جاری نسبت به سال قبل، هشت و نیم میلیون تن گندم در سال گذشته به تولید رسید در حالی که تولید گندم در سال اول دولت سیزدهم به ۱۱ میلیون تن رسید. ساداتی نژاد پیشتر با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید که 13 هزار تومان تعیین شده است، به پرداخت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران که در 5 سال گذشته بی سابقه بوده تأکید و اعلام کرده بود تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران  پرداخت می‌‌شود.
دولت با پرداخت بموقع طلب گندمکاران و تأمین بموقع اعتبار و پرداخت آن، از خروج و هدررفت گندم به سمت خروج غیرقانونی و واحدهای دام و طیور جلوگیری می‌‌کند.
گلایه کشاورزان از عدم پرداخت به موقع مطالبات در دولت قبل
عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران و بعضاً اعلام دیرهنگام خرید تضمینی یکی از مشکلات اصلی کشاورزان در دولت قبل بود و کشاورزان بابت گندمی که تحویل دولت می‌‌دادند تا چند ماهی پول دریافت نمی‌کردند. در چنین شرایطی کشاورزانی که هزینه تراکتور و کمباین خود را پرداخت نکرده بودند با عدم وجود نقدینگی و مشکل در پرداخت بدهی مواجه می‌‌شدند.  کشاورزان تقریباً در هر سال یا با واریز دیرهنگام پول مواجه می‌‌شدند یا اگر همان موقع هم پرداخت می‌‌شد، به طور کامل تسویه نمی‌شد. عدم پرداخت به موقع گندمکاران در سال‌های قبل موضوعی بود که بسیاری از کشاورزان را با چالش مواجه می‌‌کرد اما همچنان وجود داشت و کشاورزان بارها در گوشه و کنار کشور این مسأله را مطرح می‌کردند؛ موضوعی که نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بود و خوشبختانه در دولت سیزدهم این چالش با مدیریت بموقع مرتفع شد.
خرید بیش از ۷ میلیون تن گندم در ۵ماهه سال ۱۴۰۱
بر اساس آمارهای رسمی با توجه به روند خرید داخلی کالاهای اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود هفت میلیون و سه‌هزار تن گندم به ارزش ۸۱۱ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۵.۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۵۶.۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که براساس آمارها، در پنج ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از  چهار میلیون و ۵۱۱ هزار تن گندم به ارزش ۲۲۷ هزارو ۶۰۴ میلیارد ریال خریداری شده بود.
روند خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری با اعلام نرخ 11 هزار و 500 تومان کلید خورد. هیأت دولت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1401 را به مبلغ 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین کرد در حالیکه این رقم برای سال 1400 معادل 7 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم بود.
طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران تا پایان خردادماه، خرید تضمینی گندم در سراسر کشور با 31درصد رشد نسبت به بهار سال گذشته، از 3 میلیون و 663 هزار تن فراتر رفت. دولت تا پایان سه ماهه اول سال 1401 مبلغ 27 هزار و 500 میلیارد تومان پول معادل 75 درصد طلب کشاورزان را به حساب شان واریز کرد و مابقی پول آنان از طریق تأمین نقدینگی پرداخت گردید.
همچنین میزان تحویل گندم کشاورزان در ابتدای تابستان سال جاری نسبت به ابتدای تابستان سال گذشته به 2 میلیون و 800هزار تن رسیده بود. سال گذشته میزان تولید گندم در کشور بر مدار کاهشی قرار گرفته بود و دولت قبل در آن سال فقط 4,5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که یکی از دلایل مهم آن تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و اعلام دیرهنگام خرید تضمینی به آنها بود تا بر اساس آن اقدام به تولید و فروش آن به دولت کنند.
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از 7 هزار و 500 تومان به 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم اتفاق حمایتی بزرگی برای کشاورزان کشور قلمداد می‌‌شود و حالا با آغاز سال زراعی جدید، دولت به طور رسمی اعلام می‌‌کند که مطالبات گندمکاران را به طور کامل تسویه کرده است تا رسیدن به خودکفایی در تولید گندم با ترغیب کشاورزان و توجیه اقتصادی کشاورزی، محقق گردد و وزارت جهاد کشاورزی را در رسیدن به یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایش کمک کند.  

نظر شما