شناسهٔ خبر: 56382289 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمله آشوب‌گران به سینما و سینماگران

اتفاقات اخیر کشور مانند هر جزء دیگری از ایران بر سینما هم تأثیر گذاشته است، تأثیری که هم گیشه را تضعیف کرده و هم باعث دور شدن مردم و سینما از یکدیگر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه سینما: هنر و ما به ازای بیرونی آن در سینما و تئاتر از عناصر تمدن ساز هر کشوری به شمار می‌روند، عنصری که اساساً ارتباط مستقیمی با فرهنگ جوامع مختلف دارد.

حال در شرایط فعلی اتفاقات زیادی رخ‌داده و سینما و سینماگران کشور را هدف گرفته و به حاشیه برده است، اتفاقاتی که از ضربه به گیشه سینما شروع و تا آسیب به فیلم‌های مختلف ادامه میابد، آسیب‌هایی مانند جمع‌آوری تبلیغات و یا نامعلوم شدن وضعیت بازیگران یک اثر که همگی ضربه‌ای به شرایط فعلی سینمای کشور است.

*کاهش فروش فیلم‌ها در هفته‌های اخیر

با توجه به گزارش موجود در سایت سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) مجموعه مخاطب ثبت‌شده در سینماهای پایتخت در روزهای اخیر بدون در نظر گرفتن روزهای تعطیل سینما 88,688 نفر بوده است، این در حالی است که سینما قبل از اوج گرفتن آشوب‌های اخیر شهر تهران و ر بازه زمانی مشابه با تعداد قبل، تعداد 147,074 نفر مخاطب داشته و این اتفاق به معنای کاهش چند هزارنفری مخاطبان سینما در این روزها است.

مطابق با گفته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در رابطه با این سلبریتی‌ها گفت: «هنرمندانی که کشف حجاب کرده‌اند خود انتخاب کردند که همکار ما نباشند» به نظر اقدام این افراد می‌تواند آثار سینمایی آن‌ها را نیز وارد حاشیه کند؛ هرچند که قبل از این مساعدت وزارت ارشاد برای همکاری با تیم تولید آثار مختلف برای عدم متضرر شدن به خاطر یکی از اعضا از سوی وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی اعلام‌شده بود.

*هجمه به هنرمندان توسط اکانت‌های گمنام

جدای از این موارد اعتراضات برخی هنرمندان در چهارچوب‌های فراقانونی و با کشف حجاب می‌تواند ضربه‌ای جدی به برخی از فیلم‌های روی پرده و یا در صف اکران وارد کند. اعتراضاتی که بخش اعظمی از آن مبتنی بر فشارهای بیرونی و جو سازی‌های رسانه‌های معاند صورت گرفته است.

 بررسی فضای مجازی نشان می‌دهد که بسیاری از سلبریتی‌های سینما و تلویزیون توسط اکانت‌های گمنام و آشکار مورد هجمه قرار می‌گیرند و از آنها خواسته شده تا علیه نظام موضع‌گیری کنند.

تصاویر زیر نشان می‌دهد که صفحات مجازی هنرمندان چگونه توسط اکانت‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌گیرند و آن‌ها وادار به اظهارنظر و موضوع‌گیری می‌کند. البته اظهار نظرهایی که نیت آن عموما توسط رسانه‌های معاند صورتبندی نهایی می‌شوند.

تعدادی از سلبریتی‌ها با همین شگردها تحت تاثیر این فشارها، در روزهای گذشته با موضع‌گیری‌های تحریک‌آمیز بر آتش اغتشاشات افزودند. 

در نهایت اینکه همه این اتفاقات تنها و تنها با یک نتیجه روبه‌رو است، آسیب زدن به سینمای کشور و فاصله گرفتن مردم و سینما از هم! نتیجه‌ای که قطعاً به لحاظ فرهنگی آسیبی مهم به شمار خواهد رفت،‌ البته شاید تنها حسن این جدل‌ها آشکار شدن روحیه واقعی برخی از هنرمندان و نگاهشان به ثبات و امنیت مردم و کشور باشد. 

پایان پیام/

نظر شما