شناسهٔ خبر: 56381893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

نقدهای پیشکسوت استقلال به نمایش تیم‌ملی

رضا رجبی می‌گوید تغییر و تحولاتی که روی نیمکت تیم ملی ایران رخ داده است، باید منجر به صعود این تیم از مرحله گروهی جام جهانی بشود.

صاحب‌خبر -

ورزش سه: رضا رجبی می‌گوید تغییر و تحولاتی که روی نیمکت تیم ملی ایران رخ داده است، باید منجر به صعود این تیم از مرحله گروهی جام جهانی بشود.

رضا رجبی پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص دیدار دوستانه تیم ملی ایران برابر سنگال گفت: درست است که ما زمان کمی تا جام جهانی داریم و تغییر و تحولاتی هم در کادرفنی صورت گرفته است اما با همه این حرف‌ها، بازی‌های دوستانه برای شناخت و آگاهی مربی و انتخاب بهترین فلسفه بازی‌ برای جام جهانی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل هم تعویض‌های زیادی شد و سرمربی سعی کرد در همه پست‌ها از تمام نفرات خود استفاده کند.

او با تمجید از عملکرد دروازه‌بان‌ تیم ملی در این مسابقه ادامه داد: جای خوشحالی داشت که سید حسین حسینی در این بازی فوق‌العاده کار کرد و این نوید خیلی خوبی برای تیم ملی بود که می‌تواند دو گلر خوب داشته باشد.

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال با انتقاد از عملکرد ملی‌پوشان عنوان کرد: ما دو بازی کرده‌ایم و در مجموع ۱۸۰ دقیقه، فقط یک کرنر گرفته‌ایم و در فاز هجومی موفقیت آنچنانی نداریم و در بازی امروز هم اگر حسینی نبود، شاید با اختلاف ۴-۵ گل می‌باختیم. درست است یک ارسال از طرف حاج‌صفی انجام شد و آزمون در بهترین موقعیت قرار داشت و گل مساوی را زدیم اما از نظر فنی، نتیجه این بازی مساوی نبود و هم در مالکیت توپ و هم انتقال از دفاع به حمله، تیم سنگال فوق‌العاده از ما بهتر بود.

نقدهای پیشکسوت استقلال به نمایش تیم‌ملی

وی افزود: امیدوارم در آینده آقای کی‌روش متوجه بشود که ما نسبت به تیم‌هایی مثل سنگال و همچنین تیم‌‌های آسیایی کمبودی نداریم و مقداری جسارت و اعتماد به‌ نفس را در خط حمله بیشتر کند تا این حد به خط هافبک و دفاع فشار وارد نشود و موقعیت‌های زیادی به تیم حریف ندهیم. خیلی سخت است که بخواهید مقابل انگلیس، ولز و آمریکا اینطور بازی کنید و در انتقال از دفاع به حمله برنامه‌ای نداشته باشی و دوباره توپ را به حریف بدهید و تیم حریف حمله کند.

رجبی با بیان اینکه بازیکنان تیم ملی نیاز به اعتماد به نفس بیشتری دارند گفت: من به عنوان کسی که مدرک پرولایسنس دارم، ۱۴ سال درس این کار را خوانده‌ام، در رده‌های ملی بازی کرده‌ام، ۱۳ سال در استقلال بودم و زیر و بم فوتبال را به خوبی می‌دانم، امیدوارم که اتفاقی رخ بدهد که آقای کی‌روش برای بخش جلو هم بیشتر وقت بگذارد. متاسفانه استراتژی آقای کی‌روش در دوره‌های قبل هم نباختن بود چون در آن زمان برای نباختن پاداش می‌گرفت؛ البته نمی‌دانم در حال حاضر هم این مسئله در قرارداد ایشان وجود دارد یا خیر. ما نفرات خیلی خوبی داریم و فکر می‌کنم در جام جهانی هم ۱۱ نفر اول، لژیونر باشند اما این نفرات نیاز به اعتماد به‌ نفس و فرار از پیله ذهنیت دفاعی دارند.

او ادامه داد: زمانی که تیم وارد قالب دفاعی می‌شود، دست و پای بچه‌ها بسته می‌شود و فقط می‌توانند همین کار را انجام بدهند. با توجه به اینکه کی‌روش کمی هم قلچماق‌بازی و تحکم دارد، بازیکنان هم ترس دارند و سعی می‌کنند آنچه را که او می‌گوید، اجرا کنند ولی فوتبال جای زیبایی‌، خلاقیت، ایجاد موقعیت برای لذت مردم است اما متاسفانه این اتفاق در فوتبال ما رخ نمی‌دهد و در حال حاضر هم کی‌روش با تفکری که در گذشته هم به آن پایبند بوده، آمده است. امسال سالی است که مردم انتظار دارند تیم ملی ما هم باانگیزه‌تر بازی کند و بتواند از گروه خودش صعود کند. اینکه ما به جام جهانی برویم و ببازیم و برگردیم، نیاز به این تغییر و تحولات نداشت؛ این تغییر و تحولات باید منجر به این بشود که ما بتوانیم از مرحله گروهی بالا برویم.

رجبی در ارزیابی از عملکرد خط دفاعی تیم ملی بیان کرد: در نیمه اول محرمی بسیار پراشتباه بود و همچنین از نظر من، حاج‌صفی نمی‌تواند یک دفاع چپ کامل باشد و جایش آنجا نیست. دفاع وسط‌هایمان ناهماهنگ بودند؛ زمانی که یک گلر، پنج تک به تک می‌گیرد نشان می‌دهد که دفاع‌های ما خیلی خوب نبودند.

نقدهای پیشکسوت استقلال به نمایش تیم‌ملی

او ضمن انتقاد از سعید عزت‌اللهی، در خصوص خط هافبک گفت: در خط هافبک علی‌رغم احترامی که برای همه بازیکنان قائلم، به هیچ وجه بازی سعید عزت‌اللهی را نمی‌پسندم چون خیلی دیر تصمیم می‌گیرد، قد بلندی دارد و سرعت انتقال پایینی دارد. امروزه در فوتبال دنیا یک هافبک با قد بالای دو متر وجود ندارد؛ بازیکن در‌ این خط باید چابک باشد و انتقال سریعی داشته باشد و ما بتوانیم زود تصمیم بگیریم. در این خط، نوراللهی می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد. در بازی امروز تا زمانی که مهدی طارمی در زمین بود، تنها دو بار توپ به پایش خورد؛ در واقع ما از خط هافبک، کار دفاعی کامل می‌خواهیم و همین مسئله باعث شده آنها نتوانند زمانی که توپ را به دست می‌آورند، به خوبی انتقال بدهند و خط حمله را صاحب موقعیت کنند.

رجبی همچنین در مورد عملکرد خط حمله ایران عنوان کرد: در خط حمله نفرات خوبی مثل جهانبخش، طارمی، آزمون، انصاری‌فرد و قلی‌زاده را داریم اما در همین بازی‌های دوستانه، این بازیکنان چند بار صاحب توپ شدند؟ ما در بازی‌های مقدماتی هم روی تجربه و خلاقیت انفرادی حریفان را بردیم ولی برابر کره باختیم چون ساختار داشت. در حال حاضر هم این مشکلات به فلسفه و طراحی تمرین برمی‌گردد که آیا زمانی که ما جمع می‌شویم و توپ را می‌گیریم، لیدری برای ضدحمله داریم؟ فلسفه ما در جام جهانی باید ضدحمله باشد اما متاسفانه من در بازی تدارکاتی هم این موضوع را ندیدم.

پیشکسوت فوتبال ایران در پایان گفت: گلایه من این است که دو تیمی که با آنها بازی کردیم در فاز تیم‌های هم‌گروه ما نیستند؛ این دو تیم فوتبال قدرتی زمینی ارائه می‌دادند اما سه تیم دیگر فوتبالی بلند، خشن و مبتنی بر ارسال، ایستگاهی و کرنر بازی می‌کنند. ماکتی که برای این دو بازی داشتیم به درد جام جهانی نمی‌خورد اما چاره‌ای نبود؛ دیپلماسی سیاسی ما دچار مشکل است و هر تیمی با ما بازی نمی‌کند. به هر حال به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم که با این هزینه و زمانی که گذاشته می‌شود، مسیر و هدف درست و بابرنامه‌ای داشته باشیم که بتوانیم در قطر از آن استفاده کنیم.

نظر شما