شناسهٔ خبر: 56381415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جریانات سیاسی عراق بر سر تشکیل ائتلاف «تشکیل اداره حکومت» با نخست‌وزیری السودانی به تفاهم رسیدند

روزنه امید در سیاست داخلی بغداد

بالاخره و پس از کش‌وقوس‌های فراوان و قهر و آشتی و کنش‌های مختلف سیاسی ماه‌های اخیر عراق، گروه‌های سیاسی عراق بر سر نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی به تفاهم رسیدند. «فادی الشمری»، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق در صفحه توییتر خود نوشت که بین احزاب اهل تسنن، کُردها و چارچوب هماهنگی شیعیان بر سر تشکیل ائتلاف «تشکیل اداره حکومت» توافق نهایی شده است. عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که توافق‌نامه نهایى برای تشکیل ائتلاف تشکیل اداره حکومت، به امضاى طرف‌های عضو ائتلاف رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش السومریه، این ائتلاف متشکل از چارچوب هماهنگى، حزب دموکرات کردستان، اتحاد میهنی کردستان، ائتلاف السیاده، بابلیون و ائتلاف عزم است. مهم‌ترین بندهاى توافق به شرح زیر است:
 - نامزد این ائتلاف براى تصدى پست نخست‌وزیرى عراق محمد شیاع السودانى باشد.
- این ائتلاف هیچ مذاکراتى با جریان صدر نخواهد داشت، چراکه صدری‌ها پیشنهاد مذاکره را رد کردند.
- جلسه پارلمان برای ازسرگیری فعالیت‌ها و وظایفش، در روز ٢٧ماه جاری میلادی (سپتامبر) برگزار خواهد شد.
- قانون انتخابات بازنویسى و یک سال پس از آن، انتخابات برگزار خواهد شد.
 
سکوت صدری‌ها
البته هنوز خبری از پیوستن جریان صدر به آن نیست اما آیا این عدم همراهی صدر در ورود به ائتلاف اداره دولت به معنای مشارکت نکردن او در دولت خواهد بود و آیا این نسخه تازه، قرار است بدون مشارکت صدری‌ها، پیاده شود؟ رسانه‌های نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق مانند «شفق‌نیوز»، این تمایل متحدان صدر را به پایان دادن به بن‌بست طی روزهای اخیر پنهان نکردند. شفق‌نیوز نوشته است که خمیس الخنجر، رییس ائتلاف اهل سنت السیاده، روز یکشنبه در تماسی تلفنی با مقتدی صدر «درباره پیوستن ائتلاف السیاده (هم‌پیمان صدر) به ائتلاف اداره دولت ( متشکل از چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه، دو حزب کرد اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق، ائتلاف السیاده و العزم اهل سنت و فراکسیون مسیحی بابلیون)، گفت‌وگو و نظر صدر را دراین‌باره، جویا شده است.»  این گزارش می‌افزاید: الخنجر در این مکالمه به مقتدی صدر اطمینان داده است که پیوستن ائتلاف السیاده به ائتلاف اداره دولت به معنای ایستادن در موضع ضد جریان صدر نیست.
البته برخی از جریانات سیاسی عراق اعتقاد دارند که «دولت بدون صدری‌ها، ثباتی نخواهد داشت.» بنابراین درصدد هستند که حتما رضایت این جریان را برای تشکیل دولت جلب کنند. برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند سکوت جریان صدر هم به معنای رضایت است که چند وزیر در دولت داشته باشند و هم آنکه چهره خود را به‌عنوان اپوزیسیون دولت حفظ خواهند کرد.
 
دادگاه فدرال پارلمان را منحل نمی‌کند
به نظر می‌رسد جریان صدر در این چند ماه بلوا و آشوب متوجه شده که با لشکرکشی و تعطیل کردن نهادهای قانونی نمی‌تواند به خواسته‌های خود برسد. همچنان‌که رییس دادگاه فدرال عراق، روز گذشته (سه‌شنبه، 27سپتامبر) در خصوص درخواست حامیان جریان صدر مبنی بر صدور حکم انحلال پارلمان ازسوی دادگاه فدرال تاکید کرد که این امر در حوزه اختیارات این نهاد قضایی نیست و قانون اساسی مسیر انحلال آن را روشن کرده است. وی همچنین درخصوص بحران سیاسی جاری در عراق توضیح داد: مشکلی که عراق اکنون درگیر آن است، به قانون اساسی یا اختیارات و صلاحیت‌های دادگاه فدرال ربطی ندارد، بلکه مشکل اجرای قانون اساسی و سوءاستفاده از آن است. انحلال دادگاه فدرال یا جایگزینی اعضای آن یا بازنشسته اعلام کردن اعضای آن از طریق قانون اساسی انجام می‌شود، دادگاه فدرال یک نهاد قضایی مستقل از نظر مالی و اداری است و اختیاراتش را طبق آنچه در قانون اساسی آمده است، اعمال می‌کند.
حکیم: از پیوستن جریان صدر به ائتلاف اداره کشور استقبال می‌کنیم
نشست آتی پارلمان، آغاز مرحله‌ای جدید است و انتظار می‌رود که تکلیف پست ریاست‌جمهوری روشن و السودانی مامور تشکیل کابینه طی یک‌ماه آینده شود. روز گذشته هم «سید عمار الحکیم»، رییس جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تشکیل ائتلاف اداره کشور، گفت که این ائتلاف، بیشترین قشر عراقی‌ها را شامل می‌شود. وی تاکید کرد که جریان صدر شریکی اساسی در فرایند سیاسی است و چارچوب هماهنگی برای استقبال از جریان صدر اهتمام داشته و از پیوستن جریان صدر به ائتلاف اداره کشور استقبال می‌کند. الحکیم با بیان اینکه اعتراضی ازسوی نیروهای سیاسی در ائتلاف اداره حکومت بر سر نامزدی محمد شیاع السودانی، برای نخست‌وزیری عراق وجود ندارد، گفت که باید دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود، قانون انتخابات اصلاح شود، اوضاع کمیساریای عالی مستقل انتخابات بررسی و بودجه تصویب شود تا بتوان به‌سوی انتخابات زودهنگام رفت.
 
برنامه السودانی برای مقابله با ناکارآمدی
براساس گزارش المعلومه عراق، السودانی توانسته است رضایت فراکسیون‌های سیاسی برای تغییر وزرا را بگیرد. دفتر السودانی طی بیانیه‌ای در حاشیه دیدار وی با شماری از تحلیلگران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران اعلام کرد که برنامه دولت السودانی شامل پرونده‌های متعدد و ۲۳محور است اما محورهای برق، بهداشت، خدمات شهری و جاده‌ای و مبارزه با فساد از اولویت برخوردار خواهند بود. پیامدهای شرایط معیشتی و خدماتی دشوار شهروندان عراقی درپی افزایش قیمت دلار و دشواری‌های اقتصادی و نیز احیای کشاورزی و صنعت و مقابله با بیکاری به موازات حل پرونده‌های سیاسی از دیگر محورهای برنامه دولت آینده السودانی اعلام شده است. این بیانیه می‌افزاید که السودانی برای بهبود خدمات و اوضاع معیشتی عراقی‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و فارغ‌التحصیلان و فعالسازی بخش‌های اقتصادی همچون صنعت، کشاورزی، گردشگری و کنترل دولت بر واردات و تقویت ابعاد سرمایه‌گذاری دارای طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. السودانی همچنین در دیدارهای خود گفت که برای اصلاح روند دولت تلاش می‌کند و با رهبران فراکسیون‌ها برای اعمال اختیارات قانونی جهت مواخذه وزرا در صورت ناکارآمدی و تغییر آن‌ها در صورت نیاز به توافق رسیده است.
السودانی در‌حالی موفق به ارائه و معرفی برنامه‌های دولت آینده خود می‌شود که صحنه سیاسی عراق یک سالی است با برخی اختلاف دیدگاه جریان‌های مختلف سیاسی روبه‌رو شده است که مهم‌ترین آن کناره‌گیری نمایندگان جریان صدر از پارلمان این کشور بود؛ این کناره‌گیری منجر به آشوب‌هایی در برخی از مناطق عراق شد اما خوشبختانه با ادامه روند مذاکرات و شکل‌گیری گفتمان سیاسی رهبران سیاسی عراق (عمار حکیم، هادی العامری، فیاض، مالکی، برهم صالح، الحلبوسی، کاظمی، نمایندگان مقتدی صدر و...) ثبات و آرامش نسبی بر عرصه سیاسی عراق حکمفرما شده است و با ادامه این گفتمان‌ها می‌توان شاهد آغاز‌به‌کار شیاع السودانی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید در این کشور بود؛ دولتمردی که همه جریانات سیاسی عراق، اکنون برای معرفی او به پارلمان به یک دیدگاه مشترک رسیده‌اند.
عدم توافق کردها برای معرفی رییس‌جمهور
هرچند زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که امیدها برای عبور از این وضعیت بی‌ثباتی را افزایش داده است اما تنها گره سیاسی عراق، جریان صدر و موضوع نخست‌وزیری نیست. مانع دیگر در عبور بغداد از انسداد سیاسی، عدم توافق دو حزب کُرد عراقی بر سر معرفی رییس‌جمهور این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است؛ اینکه این دو حزب، چگونه درباره نامزد ریاست‌جمهوری، توافق خواهند کرد، باید منتظر گذشته زمان ماند.
اما به نظر می‌رسد، با ائتلاف جدید کردها، شیعیان و جریان‌های سنی عراق مسیر انتخاب نخست‌وزیر هموار شده است و اگر اتفاقات خاصی در روزهای آتی رخ ندهد، می‌توان گفت السودانی، نخست‌وزیر جدید این کشور در پارلمان سوگند یاد می‌کند و روزنه‌ای از امید در عرصه سیاسی عراق ایجاد خواهد شد.

نظر شما