شناسهٔ خبر: 56381246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همزمان با هفته دفاع مقدس؛

جمعی از مسوولان مهاباد با خانواده شهید خالد حیدری دیدار کردند

مهاباد - ایرنا - جمعی از مسوولان شهرستان مهاباد به مناسبت هفته دفاع مقدس با خانواده سرلشکر شهید خلبان خالد حیدری دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرماندار مهاباد و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی این شهرستان، شامگاه سه‌شنبه با خانواده سرلشکر شهید خالد حیدری دیدار و از صبر و استقامت خانواده این شهید والا مقام دوران جنگ تحمیلی تجلیل کردند.

در این دیدار امیر قادری فرماندار مهاباد از سرلشکر شهید خلبان حیدری به عنوان نماد مقاومت و ایثار و مظهر عزت و شرافت این مرز و بوم یاد کرد و گفت: پیگیری مطالبات و خواسته های خانواده شهدا وظیفه اصلی مسوولان بوده و در این راستا کوتاهی نخواهند کرد.

وی همچنین تکریم و دیدار با خانواده شهدا را یک تکلیف برای مسوولان برشمرد و خواستار برنامه ریزی های منظم با هماهنگی بنیاد شهید وامور ایثارگران شهرستان در این زمینه از سوی سایر مسوولان شد.

سرلشکر خلبان «خالد حیدری» از تیرپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در نخستین روز جنگ تحمیلی و هنگام ماموریت هوایی در عراق به درجه رفیع شهادت نایل و در آسمان جاودانه شد.

بیش از ۲ ساعت از حمله رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک ایران و بمباران سنگین نقاط راهبردی کشورمان نگذشته بود که ۲ گروه پروازی از تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی، ۲ پایگاه اصلی هوایی عراق به نام‌های «شعیبه» و «کوت» را بمباران کرد.

در این عملیات غرورآفرین، سرلشکر خلبان «خالد حیدری» به همراه همرزمش خلبان «محمد صالحی» به درجه رفیع شهادت نایل شدند و نخستین شهیدان خلبان دفاع مقدس لقب گرفتند.

روایت‌ها در مورد نحوه شهادت شهید خلبان «خالد حیدری» متفاوت و ناخوشایند است اما پیکر مطهر این شهید بزرگوار سرانجام پس از سال‌ها در دیار غربت در سال ۱۳۹۱ توسط گروه تفحص پیدا شد و برای همیشه در زادگاهش مهاباد آرام گرفت.

اینک مزار این شهید سرافراز میهن‌مان که ورودی شهر شهیدپرور مهاباد را مزین کرده، به نماد انقلابی بودن مهابادی‌ها و محلی برای تجدید پیمان دوباره مردم این شهر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

جمعی از مسوولان مهاباد با خانواده شهید خالد حیدری دیدار کردند

هم اکنون در ورودی مهاباد از سمت ارومیه، ماکت یک هواپیمای جنگی «فانتوم» به همراه سردیس سرلشکر شهید خلبان «خالد حیدری» قرار دارد بلوار و پارک مجاور وسط آن هم به نام این شهید بزرگ مزین شده‌است.

این هواپیما، در واقع از نسل همان هواپیماهایی است که خلبان شهید «خالد حیدری» و همرزمانش در عملیات «آلفارد» با آن مواضع نیروهای بعث را در عمق خاک عراق بمباران کردند و هنگام بازگشت از عملیات مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و در رودخانه دجله سقوط کرد.

مسوولان شهرستان مهاباد همچنین با خانواده شهیدان ،پیروت دل گداز که سال ۱۳۶۶ در روستای باگردان توسط ضد انقلاب به فیض شهادت نائل شد و شهید محمد علی‌پور که سال ۱۳۶۱ بر اثر ترکش خمپاره در شهرستان مهاباد به شهادت رسید دیدار و دلجویی کردند.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و تاکنون ۷۷۰ شهید را تقدیم آرمان‌های انقلاب و نظام کرده است.

نظر شما