شناسهٔ خبر: 56380728 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در نامه‌ای به مخبر

۸ عامل افت بورس اعلام شد

صاحب‌خبر -
 
 
 
رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور با بررسی شرایط کنونی بازار سرمایه، ۸ چالش عمده و ۶ پیشنهاد برای مدیریت نااطمینانی‌ها در این بازار را اعلام کرد.
مجید عشقی در نامه‌ای رسمی خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با بررسی شرایط کنونی بازار سرمایه در ایران، چالش‌ها و عوامل نگرانی در بازار سهام در شرایط فعلی را ۸ محور اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار، مهم‌ترین چالش‌ها و عوامل ایجادکننده نگرانی‌های بازار سهام در محورهای هشت‌گانه شامل روند افزایشی نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر خروج نقدینگی از بازار، کاهش حاشیه سود شرکت‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و حامل‌های انرژی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع از قبیل خودرو، شوینده، لاستیک و...، انجام معاملات شرکت پالایش و پخش در بورس انرژی، نوسان در نرخ ارز و تاثیر آن در افزایش نااطمینانی‌های صنایع برای توسعه فعالیت، واگذاری سهام در شرکت‌های خودرو‌سازی، اتخاذ تصمیمات برای شرکت‌های صادرات محور بدون درنظرگرفتن منافع کلان اقتصادی و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و آثار منفی آن بر تولید و بهای تمام شده نام برده شده است.
در پایان این نامه ۷ صفحه‌ای پیشنهادهایی برای مدیریت نااطمینانی‌ها در بازار سهام نیز در ۶ محور با عنوان تثبیت نرخ سود بین بانکی در کانال از پیش تعیین شده، حذف نرخ‌های اروپایی از فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک و سوخت گاز، حذف قیمت‌گذاری دستوری، شفاف شدن روابط مالی فی‌مابین دولت و بنگاه‌های اقتصادی، تعیین تکلیف واگذاری سهام خودروها و واریز مابقی تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ارائه شده است.
گفتنی است طی هفته‌های اخیر، شاخص بورس عمدتا روند نزولی داشته است.
بازار سهام در وضعیت ارزنده‌ای قرار دارد
در همین حال خبرگزاری فارس نوشت: بررسی ابعاد کلان اقتصاد، وضعیت بازار سرمایه، بررسی وضعیت صنعت و در نهایت بررسی نماد شرکت‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد، بازار سهام آخرین روزهای افت را تجربه می‌کند و در روزهای آینده باید شاهد صعود بازار سرمایه باشیم.
بسیاری از تحلیلگران تکنیکالی سطوح حمایتی یک میلیون و 320 هزار تا یک میلیون و 350 هزار واحدی را برای شاخص در مهم دانسته و به نظر می‌رسد روز دوشنبه نیز شاخص کل بورس به این سطح حمایتی واکنش نشان داد و همین مسئله موجب رشد بورس در جریان معاملات این روز شد.
البته کارشناسان بازار سرمایه که اصطلاحا تحلیلگر بنیادی هستند، نسبت‌های p/e پایینی برای نماد‌های بزرگ پیش‌بینی و محاسبه کردند که می‌تواند بازگشت بازار سرمایه را سریع‌تر کند. البته در جریان معاملات روز دوشنبه حقوقی‌ها نقش فعالی در بخش خرید داشتند که این مسئله می‌تواند یکی دیگر از دلایل رشد دو روز پیش بورس باشد.
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با فارس، گفت: از قدیم گفته‌اند، سرمایه ترسو است و به هر جایی پا نمی‌گذارد، طی هفته‌های گذشته نیز پول حقیقی از بورس خارج شده که تاییدکننده همین مسئله
 است.
وی ادامه داد: افزایش نرخ بهره در اروپا و آمریکا، بر بازارهای کالایی فشار ایجاد کرده و در هفته‌‌های اخیر شاهد اصلاح قیمت شدیدی در شرکت‌های فلزات اساسی در بورس تهران بوده‌‌ایم. طبیعی است که این نگرانی در مورد سهم‌های گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بازار سرمایه ما نیز وجود داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کلیت بازار سهام در سطح ارزنده‌‌ای قرار دارد و هر چه قیمت‌‌ها بیشتر افت می‌‌کند، ارزندگی سهم‌‌ها افزایش می‌‌یابد.
در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس، نسبت به روز کاری قبل 6 هزار و 260 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 334 هزار و 448 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 47 صدم درصد بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما