شناسهٔ خبر: 56380631 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی:

تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران، مطالبات آنها به طور کامل پرداخت شد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
جواد ساداتی‌نژاد گفت: روز دوشنبه چهارم مهرماه با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان‏، جمع پرداختی‌ها به گندم‌کاران به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید و تمام مطالبات گندم‌کاران به طور کامل پرداخت شد.
وی افزود: امسال ۵۱۰ هزار کشاورز به دولت گندم تحویل داده‌اند که خانواده دو میلیون نفری را تشکیل می‌دهند.
طبق گفته ساداتی‌نژاد، اولین استان در تحویل گندم خوزستان با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن گندم و دومین استان گلستان با ۷۵۸ هزار تن گندم بوده است و کردستان، فارس و کرمانشاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال سال استثنایی در تحویل گندم بود و حدود ۶۰ درصد افزایش خرید گندم داشتیم. سال آینده در گندم نان به خودکفایی می‌رسیم.
ساداتی‌نژاد گفت: هفت و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده هر چند خرید هنوز ادامه دارد. میزان خرید سال گذشته چهار و نیم میلیون تن بود.
وی درباره الگوی کشت هم بیان کرد: الگوی کشت به‌روزرسانی شده است و روز چهارشنبه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
ثبت محصولات کشاورزی در سامانه سماک
از سوی دیگر، بر اساس اظهارات رئیس ‌سازمان حفظ نباتات، از این پس هر محصولی که می‌خواهد با منشأ صادراتی و وارداتی برای تولید وارد شود، باید در سامانه سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) ثبت‌نام و راستی‌آزمایی شود.
شاهپور علایی‌مقدم در یک برنامه تلویزیونی گفت: طی دو سال گذشته طبق کنوانسیون جهانی حفظ نباتات نظم نوینی در محصولات کشاورزی دنیا ایجاد شده است و باید مشخص باشد در بسترهای تولید محصول کشاورزی چه سموم، آفت و تغذیه‌ای مصرف می‌شود. عملیات کشت، داشت و برداشت باید ثبت شود و وقتی محصولی وارد کشوری شد، بتوانند آن را رصد و پایش کنند.
وی با بیان اینکه ما در کشور این سامانه را نداشتیم، یادآور شد: در آن زمان بحث توقف صادرات محصولات سیفی همچون فلفل سبز سر و صدای زیادی کرد و مشکل این بود که اطلاعات بسترهای تولید ناقص بود.
رئیس ‌سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه هر کشوری در سبد آفت‌کش‌های خود یک سری اقلامی ثبت کرده که بر اساس اقلیم و الگوی کشت است، تأکید کرد: در آن زمان چهار آفت‌کشی که مصرف می‌کردیم منشأ اتحادیه اروپا را داشت که روسیه استفاده نمی‌کرد و آنها هفت آفت‌کش را استفاده می‌کردند که در لیست کشور ما نبود. از طریق دیپلماسی و تفاهم‌نامه‌ها یکسان‌‌سازی و همسان‌سازی این استانداردها انجام شد و سبد آفت‌کش‌های دو کشور و همچنین اتحادیه اوراسیا را یکسان‌‌سازی کردیم.
ثبت‌نام ۱۸۰۰ گلخانه‌دار
علایی افزود: بسترهای تولید در سامانه سانکا در نظام مهندسی کشاورزی و سامانه سماک مربوط به مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد، فراهم شده و سامانه فرآیند تولید محصولات کشاورزی سالم و بهداشتی ایجاد شده است. از این پس هر محصولی که با منشأ صادراتی و وارداتی می‌خواهد برای تولید وارد شود، باید در سامانه سماک ثبت‌نام و راستی‌آزمایی شود. ۱۸۰۰ گلخانه‌دار در سامانه سماک ثبت‌نام کرده‌اند. وی ادامه داد: هر محصول صادراتی باید گواهی بهداشتی بگیرد و در فاز اول چهار محصول اساسی گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل دلمه‌ای بودند و در فاز دوم که از ۲۰ روز پیش شروع شده مرکبات، کیوی، نخیلات و سیب اضافه شده‌اند.
رئیس ‌سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: با هم ترازی استانداردهای دو کشور و جنبش نرم‌افزاری در سازمان حفظ نباتات، شناسه‌دار شدن بسترهای تولید و شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی، مشکل صادرات حل شده است.
کم‌خطر شدن ۹۵ درصد آفت‌کش‌ها
معاون وزیر جهادکشاورزی به دستاوردهای سازمان حفظ نباتات اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین دستاورد همین سامانه فرآیند تولید محصولات سالم و بهداشتی در بستر سامانه سماک وزارت جهاد کشاورزی است. برای هر گلخانه‌دار یک مدیر کنترل کیفی گذاشتیم. بیش از ۹۵ درصد آفت‌کش‌های ما در بخش کشاورزی کم خطر شده‌اند. در زمینه هم ترازی استانداردهای محصولات کشاورزی با اوراسیا، روسیه، چین و هند تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم.
علایی مقدم اضافه کرد: آفت سن گندم از مهم‌ترین آفت‌هاست که سال گذشته چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شد که ۳۸ هزار تن سن زدگی داشت. امسال هفت و نیم میلیون تن گندم خریداری شده که هفت هزار تن سن‌زدگی داشته‌اند و این رکورد بی‌سابقه بوده است. همچنین دو میلیون هکتار کشت گندم پیش‌بینی شده است. قرار است کشاورزی قراردادی در کشور رونق پیدا کند که امنیت تولید را به همراه خواهد آورد. ۱۲ محصول زراعی در کشت قراردادی آمده و برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

 

نظر شما