شناسهٔ خبر: 56380414 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

موزیلا شیوه‌های قفل گوگل را عامل نابودی فایرفاکس می‌داند

مجتبی بوالحسنی / androidpolice

شکایت موزیلا علیه گوگل نشان می‌دهد این شرکت اقدامات ضدرقابتی غول جست‌وجوی اینترنت را عامل اصلی عقب‌ماندن فایرفاکس در حوزه‌ی مرورگرهای وب می‌داند.

صاحب‌خبر -

زمانی بود که مرورگر گوگل کروم رقابت تنگاتنگی با موزیلا فایرفاکس و تا حدودی اینترنت اکسپلورر مایکروسافت داشت. بااین‌حال، با گذشت زمان شاهد کناررفتن رقبای کروم بودیم؛ زیرا این مرورگر به پادشاه بلامنازع فضای وب تبدیل شد. اکنون موزیلا به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی که به سقوط فایرفاکس و محدودکردن انتخاب کاربران منجر شده، از گوگل و چند شرکت دیگر شکایت کرده است.

موزیلا اخیراً گزارشی منتشر کرده است که در آن تلاش می‌کند نحوه‌ی اعمال نفوذ قدرت گوگل و اپل و مایکروسافت را روی کاربران به‌‌منظور بهره‌گرفتن از اکوسیستم برنامه‌ها و مروگرهای آن‌ها به‌چالش بکشد. همان‌طور‌که می‌دانیم، گوگل توسعه‌دهنده‌ی مروگر کروم و سیستم‌عامل اندروید است و اپل مرورگر سافاری و سیستم‌عامل‌های مک و iOS را ارائه می‌دهد و مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز و مرورگر اج را پشتیبانی می‌کند. این شرکت‌ها کاربران را با روش‌های مختلف به استفاده از مروگرهای خود ترغیب و فرایند تغییر مرورگر پیش‌فرض را در پلتفرم‌هایشان به‌طورهدفمند دشوار کرده‌اند تا افراد نتوانند به‌راحتی از مرورگرهای دیگر ازجمله فایرفاکس استفاده کنند.

به‌نوشته‌ی AndroidPolice، دسترسی به سرویس‌های گوگل ازطریق مرورگرهای غیر از کروم باعث می‌شود پیامی برای دانلود کروم مشاهده کنید. علاوه‌براین، هنگام استفاده از سیستم‌عامل ویندوز احتمالاً با درخواست‌های مختلف مایکروسافت برای استفاده از مرورگر اج مواجه شده‌اید. این استراتژی‌ها تا حدودی موفق عمل کرده‌اند؛ اما مزیتی ناعادلانه را دربرابر رقبایی چون فایرفاکس ارائه می‌دهند.

ذکر این نکته نیز لازم است که اقدامات ضدرقابتی گوگل و اپل و مایکروسافت، تنها دلیل سقوط فایرفاکس به‌عنوان یکی از برترین مرورگرهای جهان نبوده است. چنین فضای ناعادلانه‌ای همیشه در فضای مروگرها وجود دارد و به مشکلی مهم تبدیل شده است.

به‌نظر می‌رسد کاربران از کروم رضایت دارند؛ اما ورود رقبای جدید به این بازار می‌تواند بسیار دشوار باشد. پیش‌ازاین، سازمان‌های نظارتی سرتاسر اروپا اقداماتی علیه فضای ضدرقابتی‌ای که شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری ایجاد کرده‌اند، انجام داده‌اند؛ بااین‌حال، شاید به‌ این زودی‌ها شاهد کاهش کنترل گوگل روی مرورگرهای وب نباشیم. هفته‌ی گذشته نیز، موزیلا با انتشار گزارش دیگری از یوتیوب و ناکارآمدبودن روش‌های دریافت بازخورد منفی کاربران در توصیه‌های ویدئویی انتقاد کرده بود.

نظر شما