شناسهٔ خبر: 56379198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

در ۴۹کالای منتخب بررسی شد

پیشتازان تولید در ثلث اول ۱۴۰۱

روایت رسمی از تولید کالاهای منتخب در ثلث اول ۱۴۰۱ و بخشی از کالاهای صنعتی در پنج ماهه منتهی به مرداد منتشر شد.

صاحب‌خبر -

فردای‌اقتصاد: پیشتازان تولید در ثلث اول ۱۴۰۱ معرفی شدند. وزارت صمت جزییات آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی را بعد از گذشت ۶ماه از سال در دو گزارش منتشر کرد. یک گزارش صمت جزییات تولید ۴۹محصول منتخب در چهار ماه منتهی به تیر امسال را نشان می‌دهد و در گزارشی دیگر عملکرد ۱۹محصول منتخب صنعتی در پنج ماه منتهی به مرداد منتشر شده است.

در گزارش پیش‌رو، ابتدا کارنامه ثلث اول تولید بررسی و در ادامه نگاهی نیز به خلاصه آمار تولید برخی از محصولات در پنج ماه منتهی به مرداد خواهیم داشت.    

تصویر دقیق از تولید ۴ماهه

مطابق آمارهای صمت از میان ۴۹کالای مورد بررسی در ثلث اول سال جاری، ۳۲کالا رشد تولید و ۱۷کالا نیز افت تولید را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، در میان کالاهای منتخب صنعتی به ترتیب «کامیون، کامیونت و کشنده»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «تراکتور»، «وانت»، «انواع پاپوش و کفش» بیشترین رشد تولید را در چهار ماه منتهی به تیر ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌اند.

مطابق آمارها در ثلث اول امسال ۷هزار و ۱۲۰دستگاه «کامیون، کامیونت و کشنده» تولید شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۴۸درصد رشد داشته است. همچنین در مدت مورد بررسی یک هزار و ۳۳۷دستگاه «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۷درصد رشد داشته است. «تراکتور» نیز سومین کالایی است که بیشترین رشد تولید در ثلث اول را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ثبت کرده است. در مدت مورد بررسی ۱۰هزار و۶۴۰دستگاه «تراکتور» تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۵۸درصدی داشته است.

در این مدت، ۳۳هزار و ۱۱۲دستگاه «وانت» نیز تولید شده که رشد بیش از ۴۷درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید «انواع پاپوش و کفش» نیز در چهار ماه منتهی به تیر امسال ۴۵میلیون زوج بوده که رشد بیش از ۳۱درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

در میان کالاهای صنعتی نیز که با بیشترین افت تولید روبه‌رو شده‌اند، می‌توان به ترتیب به «روغن ساخته شده نباتی» با ۲۶درصد افت تولید، «فیبر» با ۱۲.۶درصد افت تولید، «نئوپان» با ۱۲درصد افت تولید، «روغن صنعتی و موتور تصفیه اول» با ۸.۵درصد افت تولید اشاره کرد.

در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز سه کالا با افت تولید و ۱۰کالا نیز با رشد تولید در چهار ماه منتهی به تیر ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده‌اند. در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، «کنسانتره زغال‌سنگ» بیشترین رشد تولید (۲۱.۳درصد) را ثبت کرده است. همچنین در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، بیشترین افت تولید مربوط به «چینی بهداشتی» (افت ۱۶.۸درصدی) است.

در میان کالاهای منتخب پتروشیمی نیز بیشترین افت تولید مربوط به «اپوکسی رزین» (۲۸.۶درصد) و بیشترین رشد تولید نیز مربوط به «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (۴۵.۲درصد) است. از میان ۱۳کالای منتخب در این بخش، ۵کالا با افت تولید و ۸کالا نیز با رشد تولید روبه‌رو شده‌اند. میزان رشد تولید کالاهای پلیمری در چهار ماه منتهی به تیر امسال معادل ۳.۵درصد است و میزان رشد تولید کالاهای شیمیایی نیز حدود ۱۰درصد ثبت شده است. در مجموع میزان رشد تولید کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی در ثلث اول امسال معادل ۹درصد است.

عملکرد تولید در تیرماه

داده‌های آماری صمت نشان می‌دهد که در اولین ماه تابستان از میان ۴۹کالای متنخب، ۳۶کالا افت تولید و ۱۳کالا رشد تولید را نسبت به خرداد ماه تجربه کرده‌اند. این روند پیش از این در گزارش شامخ تیرماه نیز گزارش شده بود و مدیران خرید بنگاه‌های اقتصادی با اشاره به برخی از چالش‌ها از جمله کاهش شدید قدرت خرید مشتریان، کمبود منابع مالی و مهمترین از همه قطعی‌های برق برای صنایع کشور نسبت به افت تولید هشدار داده بودند. در گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) تیرماه، مقدار تولید محصولات ۹.۳۷واحد نسبت به خرداد ماه کاهش یافته بود. شامخ کل صنعت نیز افت ۵.۷۲واحدی را تجربه کرد.

گزارش ناقص از روند تولید ۵ماهه

وزارت صمت در گزارشی دیگر وضعیت تولید در ۱۹کالای منتخب صنعتی در پنج ماه منتهی به مرداد امسال را منتشر کرد. از آنجاییکه این آمار تنها بخشی از کالاها را دربر می‌گیرد، نمی‌توان تصویر دقیقی از روند تولید در میانه تابستان و مرداد ماه را بدست آورد و باید منتظر انتشار  آمار تکمیلی ماند. با این حال، روند تولید پنج ماهه در مورد ۱۹کالای منتخب نشان می‌دهد که تولید ۱۳کالا افزایش داشته است.

داده‌های صمت نشان می‌دهد که بیشترین افزایش تولید مربوط به تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» (رشد بیش از ۱۴۷درصدی) است و بیشترین کاهش تولید نیز مربوط به «روغن نباتی» (افت بیش از ۲۵درصدی) است. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۶۹هزار و ۶۰۰دستگاه «خودروی سواری» از ابتدای امسال تا پایان مردادماه و رشد ۵.۷ درصدی آن است.

در این مدت، ۴۰هزار و ۳۲۴دستگاه «وانت» تولید شد که رشد ۴۸.۸درصدی داشته است. همچنین تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» با رشد ۱۴۷.۱ درصدی به یک هزار و ۸۸۵ دستگاه رسید که بیشترین رشد ثبت شده بین محصولات صنعتی بود.

تولید ۱۲هزار و ۸۹۲ دستگاه «تراکتور» (رشد ۵۳.۴درصدی)، ۱۰۶هزار و ۱۰۰تن «تایر خودرو» (رشد نیم درصدی)، ۴۸۶هزار و ۹۰۰تن «انواع کاغذ» (رشد ۶.۸درصدی)، ۱۲هزار و ۴۰۰ تن «سموم دفع آفات نباتی» (رشد ۱۰.۶درصدی) و ۶۹هزار و ۷۰۰تن «دوده» (رشد ۵.۳درصدی) در این مدت به ثبت رسید. در بخش محصولات نساجی، تا پایان مردادماه تولید «الیاف اکریلیک» با رشد ۸۶.۸درصدی به ۲هزار و ۶۰۰تن، «نخ فیلامنت پلی‌استر» با رشد ۹دهم درصدی به ۱۲۳هزار و ۵۰۰ تن و «الیاف پلی‌استر» با رشد ۵.۸درصدی به ۸۸هزار تن رسید.

در بخش لوازم‌خانگی نیز کارخانه‌های داخلی تا پایان مردادماه امسال ۵۹۸هزار و ۷۰۰دستگاه «تلویزیون» و سه میلیون و ۹۰۴هزار دستگاه «الکتروموتور» تولید کردند که به ترتیب رشد ۲۰.۷درصدی و افزایش ۳.۸درصدی نشان می‌دهد.

در پنج ماهه امسال تولید برخی محصولات صنعتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش همراه شد که از جمله آنها می‌توان به «روغن ساخته شده نباتی» با تولید ۶۴۵هزار و ۹۰۰تن (افت ۲۵.۵درصدی)، «پودر شوینده» با ۲۱۰هزار و ۶۰۰تن (افت ۸درصدی)، «کارتن» با ۲۹۶هزار و ۸۰۰ تن (افت ۲درصدی)، «نئوپان» با ۳۱۳هزار و ۱۰۰‌مترمکعب (افت ۱۴.۳درصدی)، «فیبر» با ۶۶۲هزار و ۱۰۰ مترمکعب (افت ۱۱.۲درصدی) و «روغن صنعتی و موتور تصفیه اول» با ۲۹۸هزار و ۹۰۰ تن (افت ۵.۴ درصدی) اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما