شناسهٔ خبر: 56376626 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عمار حکیم: با استعفای رئیس پارلمان عراق مخالفت می شود

تهران-ایرنا- عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق روز سه شنبه گفت که استعفای محمد الحلبوسی رئیس پارلمان این کشور پذیرفته نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز(سه شنبه) ایرنا، عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العهد گفت که جریان صدر یک شریک اساسی در روند سیاسی عراق است و چارچوب هماهنگی خواهان حضور این جریان در دولت است.

وی گفت: چارچوب هماهنگی محمد شیاع السودانی را برای نخست وزیری معرفی کرد و برادرانمان در جریان صدر به دعوت ها برای گفت وگو پاسخ ندادند.تا به امروز هیچ گفت وگویی با جریان صدر در خصوص بررسی گزینه نخست وزیری انجام نشده است.

عمار حکیم گفت که تصمیم چارچوب هماهنگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در راستای بازگشت تمام احزاب به صحنه سیاسی است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت که ائتلاف «اداره دولت» گسترده ترین قشر عراقی ها را شامل می شود و مخالفتی با کاندیداتوری السودانی وجود ندارد.

وی گفت: ما باید به منافع کشور نگاه کنیم و برای کاهش اختلافات باید کوتاه بیاییم، اولویت ما خدمت به کشور و آبادی و گشایش بین المللی است. تاریخ ما بخشی از قدرت ما در صحنه سیاسی است و مواضع ما همواره مثبت بوده است.

حکیم در ادامه تاکید کرد که استعفای محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق پذیرفته نخواهد شد و با آن مخالفت می شود.

رئیس مستعفی پارلمان عراق پیش از این در سخنانی به دلایل استعفای ناگهانی‌اش از این سمت اشاره کرد.

محمد الحلبوسی در سخنانی در این باره اعلام کرد: قرار بود که جلسه پارلمان بیستم ماه جاری میلادی برگزار شود اما مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به دلایل امنیت خواستار تعویق آن شد.

الحلبوسی گفت: من استعفای خود را تقدیم کردم و با کسی در این باره صحبت نکردم، پست‌ها یک تکلیف هستند نه افتخار و هرکسی که پست می‌گیرد باید از اهمیت آن برهه مطلع باشد.

وی خاطرنشان کرد: رویکردها در پارلمان ۱۸۰ درجه متفاوت است، باید مرحله جدیدی را آغاز کنیم و به نمایندگان این حق را می‌دهم که نظر خود را در مورد این استعفا اعلام کنند.

الحلبوسی ادامه داد: سالی که گذشت سخت‌ترین سال در تاریخ زندگی من بود و در آن مشکلات سیاسی همه توده‌های احزاب را تحت تاثیر قرار داد.

وی همچنین تاکید کرد: تصمیم استعفا مانعی برای تشکیل جلسه پارلمان نخواهد بود و من به نظر پارلمان احترام می‌گذارم و حضور خود را به نمایندگان تحمیل نمی‌کنم.

الحلبوسی توضیح داد: من با کسی در مورد موضوع استعفا صحبت نکردم و برهه فعلی و آنچه ما با آن مواجه هستیم خطرناک است و استثنائات مبنای اداره کشور قرار گرفته شده است.

پارلمان عراق تصمیم گرفته که روز چهارشنبه استعفای الحلبوسی و انتخاب معاون اول رئیس پارلمان را به رای بگذارد.

برپایه این گزارش، در این جلسه کناره گیری محمد الحلبوسی رئیس کنونی پارلمان به رای گذاشته می شود و دستور جلسه دوم نیز انتخاب نائب اول رئیس پارلمان است.

در واکنش به این خبر، مشعان الجبوری از سیاستمداران عراقی و نماینده سابق پارلمان این کشور در توییتی نوشت: جلسه پارلمان به منظور انتخاب نائب رئیس اول پارلمان برگزار می شود و محسن مندلاوی جایگزین حاکم الزاملی می شود.

وی افزود: استعفای الحلبوسی نیز اقدامی برای تجدید رای اعتماد به وی بویژه پس از تغییراتی در ساختار نمایندگان خواهد بود.

عصام حسین کارشناس سیاسی عراقی نیز درتوییتی نوشت: الحلبوسی در هماهنگی با چارچوب هماهنگی درخواست کناره گیری می کند ولی نمایندگان با این استعفا مخالفت خواهند کرد.

بنا بر عقیده این کارشناس، این استعفا برای این است که الحلبوسی در مقابل جریان صدر و طرفدارانش که مخالف ائتلاف وی با چارچوب هماهنگی هستند، پاسخی داشته باشد.

ماجد شنگالی نماینده عضو حزب دمکرات کردستان عراق نیز در توییتی نوشت: استعفای الحلبوسی فقط به تجدید رای اعتماد به وی و دریافت آرای کسانی که پیشتر به وی رای نداده اند، محدود می شود.

حاکم الزاملی نایب رئیس اول پارلمان عراق از اعضای جریان صدر بود که به دستور رهبر این جریان ۲۲ خردادماه نامه کناره گیری خود از عضویت در پارلمان را به الحلبوسی تحویل داده بودند.

۲۸ شهریورماه گزارشگر پارلمان عراق از دریافت امضای بیش از ۲۰۰ نماینده برای برگزاری جلسات پارلمان و در عین حال تعلل ریاست پارلمان برای دعوت از نمایندگان جهت برگزاری این جلسات خبر داد.

"غریب عسکر" گزارشگر پارلمان عراق به پایگاه خبری "العالم الجدید" گفت: درخواست های رسمی با بیش از ۲۰۰ امضای نمایندگان فراکسیون های مختلف به ریاست پارلمان برای ازسرگیری جلسات پارلمان در طول این روزها و بعد از پایان مراسم زیارت اربعین رسیده است.

نظر شما