شناسهٔ خبر: 56374317 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در گفت و گوی ایرنا با قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اعلام شد؛

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از ۱۱ سال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اعلام آخرین جزئیات مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد که پس از ۱۱ سال تشکیل شده است، از تعریف و ابلاغ شیوه‌نامه و معیارهای جدید به منظور شناسایی نخبگان کشور طی دو تا سه ماه آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، حوزه نخبگانی کشور که شمار قابل توجهی از جوانان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی را تشکیل می دهد، برای بالندگی هر چه بیشتر نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای مختلف کشور است؛ موضوعی که با ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در میزگرد خبری ایرنا به بحث گذاشتیم و خبرهای امیدبخشی در این زمینه در گفت و گو با وی شنیدیم.

وی در ابتدا در تعریف نخبه و نخبگی اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان دو تعریف اساسی از نخبه وجود دارد یکی به عنوان مستعد است یعنی افرادی که هوش و استعداد ذاتی دارند اما این استعداد هنوز به مرحله بالفعل نرسیده است و در مرحله بالقوه قرار دارد و بنیاد ملی نخبگان با توانمندسازی ها و حمایت، وظیفه تبلور یافتن این استعدادها را برعهد دارد.

باقری مقدم افزود: تعریف دوم که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان از فرد نخبه وجود دارد این است که نخبه فردی است که هوش و استعداد طبیعی خود را در راستای اهداف و نیازهای اساسی کشور عملیاتی و اجرا کرده که ماحصل آن یک اثر علمی، فناوری، اجتماعی و اقتصادی برای کشور است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: بنابراین بخش عمده ای از مخاطبان این بنیاد، افراد مستعد و نخبه کشور هستند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی در خصوص نوع حمایت های این بنیاد از نخبگان کشور گفت: به طور طبیعی تعداد افراد نخبه از تعداد مستعدان جامعه کمتر است و نوع خدمات و حمایت های بنیاد ملی نخبگان برای این افراد متفاوت است به طوری که در حوزه مستعدان عمدتا به دنبال ایجاد زمینه برای توانمندسازی آنان هستیم تا بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و در حوزه نخبگان نیز به دنبال این هستیم که آنان بتوانند در جایگاه های اصلی خود قرار بگیرند تا بتوانند اثربخشی بیشتری برای کشور داشته باشند.

باقری مقدم اظهار کرد: در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبگی در حوزه های مختلف قابل تعریف است و همانطور که در این سند آمده است، افراد در حوزه های مختلف علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور می توانند به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته شوند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از گذشت ۱۱ سال گفت: یکی از مصوبات این جلسه مهم این بود که ما حوزه های جدیدی همچون صنعت، کارآفرینی و حوزوی را هم به عنوان شاخص های جدید به رسمیت شناخته و اضافه کنیم.

باقری مقدم با بیان اینکه در حال حاضر وارد فاز جدیدی از شاخص های نخبگی شده ایم مثل حوزه صنعت و کارآفرینی اظهار کرد: معتقدیم که شاخص هایی که باعث تعریف نخبگی می شوند، با شاخص های علمی تفاوت دارند به طوری که اگر در حوزه علمی پژوهشی تعداد مقالات مهم است، در حوزه کارآفرینی نیز باید برخی شاخص ها برای نخبگی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اینکه یک فرد چه میزان توانسته است در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اثرگذار باشد، تولید و صادرات محصولات فناورانه یا کسب و کار فناورانه و همچنین چه تعداد اشتغال آفرینی و اثربخشی در اقتصاد کشور داشته باشد، از جمله رویکردهای جدیدی است که در دایره نخبگانی به آن توجه خواهیم کرد و ما برای مستعد دانستن افراد حوزه صنعت به دنبال اضافه کردن این شاخص ها هستیم.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید شناسایی نخبگان طی ۲ تا ۳ ماه آینده

قائم مقام بنیاد ملی نخبان در ادامه از برنامه ریزی این بنیاد برای ابلاغ شیوه نامه های جدید شناسایی نخبگان در کشور طی دو تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: در این شیوه نامه ما تعریف و معیارهای جدیدی از نخبگی را معرفی می کنیم.

باقری مقدم افزود: به این ترتیب می خواهیم شاخص های نخبگان را توسعه دهیم به طوری که در کنار مستعدان و نخبگان علمی که برای ما محترم هستند، نخبگان و مستعدان دیگری هم که برای کشور در حال خلق ارزش افزوده هستند مثل کارآفرینان یا کسانی که در حوزه صنعت فعالیت می کنند یا سایر حوزه های هنری و حتی حوزوی را به دایره نخبگانی کشور اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس و مطابق مصوبه اخیر بنیاد ملی نخبگان علاوه بر حوزه های کنونی که به عنوان نخبگی معیارهای آن مشخص است، به منظور گسترش دایره نخبگانی به حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، هنری، صنعتی و کارآفرینی نیز شیوه نامه های جدیدی تهیه، تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم درخصوص روال انجام این کار نیز توضیح داد: برای هر کدام از این آیین نامه ها باید یک کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و توسط هیات امنا یا کمیسیون دائمی هیات امنا بنیاد ملی نخبگان که منتخبان هیات امنا هستند، به تصویب برسد که در حال حاضر رییس هیات امنا رییس جمهور و دبیر هیات امنا نیز معاون علمی و فناوری رییس جمهور است.

وی با بیان اینکه، ما به شخصه در بنیاد ملی نخبگان نمی توانیم خودمان یک معیار به معیارهای نخبگی اضافه کنیم، افزود: ما اقدامات کارشناسی دقیقی در معاونت های تخصصی انجام می دهیم که این در هیات امنا یا در کمیسیون دائمی هیات امنا که منتخب هیات امنا هستند به تصویب می رسد و برای ما جنبه قانونی پیدا می کند.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد ملی نخبگان خود راسا می تواند شیوه نامه های نخبگی را تعریف کند یا نیاز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است نیز گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف اینکه به این استانداردها در کشور توسط فرد یا سازمانی خدشه ای وارد نشود وظیفه سیاست گذاری و شناسایی، تعریف شاخص ها و معیارها را تماما به بنیاد ملی نخبگان واگذاری کرده است.

تشکیل جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از ۱۱ سال و اهمیت این جلسه

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه، اخیرا جلسه هیات امنای این بنیاد بعد از ۱۱ سال با حضور رییس جمهور برگزار شده است، در خصوص اهمیت و همچنین مصوبات این جلسه توضیح داد: هیات امنا بنیاد ملی نخبگان در سازمان هایی که مثل ما هیات امنایی هستند، به منزله راس تصمیم گیری و ابلاغ سیاست ها است و به طور طبیعی عدم تشکیل هیات امنا می تواند باعث وقفه و عدم پیشبرد کارها شود.

باقری مقدم بیان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با شروع کار بنده با رایزنی های انجام شده با دفتر رییس جمهور در وهله نخست و پیش از این جلسه اعضای جدید هیات امنا منصوب شدند.

وی با بیان اینکه، هیات امنای بنیاد ملی نخبگان شامل ۲۲ نفر است که ۱۳ نفر حقوقی و ۹ نفر شامل افراد حقیقی هستند، تصریح کرد: هم اکنون افراد حقیقی که در جمع هیات امنا با حکم رییس جمهور انتخاب شده اند، شامل سعید سهراب پور، منصور کبگانیان، ایمان افتخاری، الهام امین زاده، الهام یاوری، محمدرضا عارف، محمدرضا حسنی آهنگر، آیت الله سید محمد غروی و آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی هستند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم افزود: اعضای حقوقی هیات امنای بنیاد ملی نخبگان نیز به غیر از رییس جمهور که رییس هیات امنا است، شامل معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر علوم، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر ارشاد، وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها و رییس سازمان امور اداری و استخدامی هستند.

وی در خصوص مصوبات جلسه اخیر هیات امنا نیز با بیان اینکه، مصوبات متعددی را در این جلسه داشتیم، افزود: در ابتدا گزارشی از عملکرد بنیاد ملی نخبگان تا پایان سال ۱۴۰۰ ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت و به دنبال آن نیز اعضای کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان نیز انتخاب شدند.

باقری مقدم افزود: این افراد شامل آقایان محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله محمد غروی، حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها، میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین دکتر الهام یاوری هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: شاخص ها و شیوه نامه جدید شناسایی نخبگان برای تصویب نیازمند تصویب در کمیسیون دائمی این بنیاد است و اگر لازم باشد، به تصویب هیات امنا نیز خواهد رسید.

وی گفت: تصمیم گیری برای انتخاب اعضای شورای نخبگان که از افراد علمی و نخبه کشور هستند نیز به جلسه کمیسیون دائمی موکول شد.

باقری مقدم در ادامه با بیان اینکه، در این جلسه برنامه های بنیاد ملی نخبگان در راستای شعار سال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" ارائه شد، افزود: برنامه های بنیاد تقریبا نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است.

رایزنی با دانشگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن زمین جهت ساخت مسکن نخبگان

به گزارش مهر، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه، مصوبه بعدی جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را تصویب کلیات برنامه بنیاد ملی نخبگان برای ساخت واحدهای مسکونی برای نخبگان با تاکید رییس جمهور به عنوان ریاست هیات امنا این بنیاد عنوان کرد.

باقری مقدم در تشریح جزئیات طرح مسکن نخبگان نیز با بیان اینکه، قرار شده است این مصوبه در کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان مطرح و برنامه جزئی آن مشخص شود، افزود: با برآوردی که داشته ایم مشخص شده است که نخبگان در کشور به صورت یکنواخت پراکنده نیستند و بیشتر در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها مستقر هستند؛ بنابراین پیشنهاد ما در این جلسه این بود که با برآورد اولیه ای که داریم در شهرهای بزرگ کشور، شهرک های نخبگانی ایجاد شود به طوری که همه ساکنان این شهرک ها جزو بنیاد ملی نخبگان باشند.

باقری مقدم با بیان اینکه، طرح اولیه ما برای شروع فعلا ساخت هزار واحد است که کلیات آن تصویب شده است، تصریح کرد: اتفاق بسیار خوبی که افتاد این بود که با رایزنی که با دانشگاه ها داشتیم قرار شد دانشگاه ها زمین های خود را برای ساخت واحدهای مسکونی نخبگان در اختیار بنیاد ملی نخبگان قرار دهند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی گفت: طبیعتا اگر قیمت زمین که در حال حاضر رقم قابل توجهی است از هزینه مسکن کسر شود، منابع لازم دیگر را برای ساخت این واحدهای مسکونی، بنیاد ملی نخبگان از منابع عمومی کشور تامین خواهد کرد و ظرف دو تا سه سال آینده واحدهای مسکونی ساخته می شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در عین حال در خصوص جزئیات بیشتر طرح ساخت مسکن برای نخبگان کشور بیان کرد: البته هنوز مسائلی در دست بررسی است چراکه با انواع راهکارهای مختلف می توان این کار را پیش برد و در این جلسه نیز بحث شد که آیا از خود نخبگان هم برای تامین منابع کمک گرفته شود یا این واحدهای مسکونی به نام نخبگان سند زده شود و به صورت اجاره به شرط تملیک باشد، اقساط آن چطور باشد و اینکه چه میزان نخبگان توانایی پرداخت اقساط وام را دارند و به طور کلی این جزئیات نیاز به بررسی بیشتری داشت که طبیعتا هیات امنا بررسی جزئیات و تصویب آن را به کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان سپرد و این مصوبه اول ما بود.

تصویب جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین در مورد مصوبه دوم جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان گفت: ما یک کار مهم دیگری را در این بنیاد آغاز کردیم؛ به طوری که در سال گذشته با رایزنی هایی که با ریاست محترم جمهور انجام گرفت، آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه های انسانی نخبه را در دستگاه های اجرایی به تصویب رساندیم که این طرح تحت عنوان "جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی" نام گذاری شد.

باقری مقدم افزود: البته ما در حال تبدیل کردن عدد هزار به یک برند برای نخبگان هستیم به طوری که در حال حاضر هزار واحد مسکونی و جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی را پیگیری می کنیم که خوشبختانه این هم مورد تصویب هیات امنا قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه این مصوبات برای جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی در طول سال های گذشته چندین بار ابلاغ شده اما اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ نداده است نیز گفت: ما بلافاصله بعد از این که مصوبه دولت را داشتیم سامانه ای را در سایت ایجاد کردیم و خوشبختانه در همان ۱۰ روز نخست حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد در مرحله اول ۶۰۰ نفر انتخاب و در حال حاضر ۴۰۰ نفر از این افراد با شاخص های بالا به سازمان اداری استخدامی معرفی شده اند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: پس از معرفی این افراد به سازمان امور اداری و استخدامی کشوری یک دوره توانمندسازی توسط بنیاد ملی نخبگان برای آنها برگزار می شود که در ادامه و برای سال نخست جهت عقد قرارداد یکساله به دستگاه های دولتی معرفی می شوند.

وی افزود: در طول این یکسال نیز یک آزمون اختصاصی جذب و استخدام برای نخبگان برگزار می شود که این هم وظیفه سازمان اداری استخدامی است و طبیعتا این آزمون برای نخبگان و مستعدان مسئله خاصی محسوب نمی شود اما به دلیل اینکه آزمون جزو قانون استخدامی است و هر فردی که می خواهد جذب دولت شود، باید در آن شرکت کند.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که آیا آزمون استخدامی نخبگان همزمان با حضور افراد غیرنخبه برگزار می شود یا خیر نیز تصریح کرد: خیر قرار شد آزمون نخبگان به صورت جداگانه بین خود آنها و به شکل اختصاصی برگزار شود و اگر از این آزمون سربلند بیرون بیایند، به استخدام دائم دستگاه های اجرایی درخواهند آمد.

وی همچنین خبر داد: برای دومین بار در سال جاری سامانه ثبت نام نخبگان علاقمند ورود به دستگاه های اجرایی باز شده است که تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ نفر در این فراخوان ثبت نام کرده اند.

باقری مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با وجود ابلاغ مصوبه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی در سال های ۱۳۸۳، ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ در کل چند نخبه جذب دستگاه های اجرایی شده اند نیز گفت: خیلی صادقانه عرض کنم ما گزارش دقیق آماری در این خصوص نداریم اما نامه ای را برای همه دستگاه ها تنظیم و ارسال کرده ایم که اعلام کنند در هر دستگاهی چند نفر از نخبگان مشغول به کار و فعالیت هستند که یک تعدادی مثل آموزش و پرورش به ما پاسخ داده اند.

وی در ادامه یکی از نقایص فعلی در بنیاد ملی نخبگان را که باید هرچه سریع تر مرتفع شود، به روز رسانی آمارهای نخبگان و مستعدان و نحوه فعالیت آنها در دستگاه های مختلف کشور عنوان کرد.

راه‌اندازی مجامع خیرین و واقفین نخبه‌پرور در استان های مختلف برای حمایت از نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی دیگر از خروجی های جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد با حضور رییس جمهور را اجازه گرفتن برای تشکیل مجامع خیرین و واقفین نخبه پرور در استان های مختلف کشور عنوان کرد و افزود: ما قصد داریم از منابع مردمی برای رفع مشکلات حوزه نخبگان کشور استفاده کنیم چراکه یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم مردمی سازی است و این اقدام نیز در همان راستا است.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که برای کمک به نخبگان در صورت تصویب هیات امنا این مهم نیازمند موافقت سازمان اوقاف و امور خیریه نیز هست یا خیر، تصریح کرد: طبیعتا سازمان امور اوقاف با این امور موافق است؛ بحث ما بر سر ایجاد یک گفتمان است برای اینکه واقفین و خیرین ترغیب شوند که در راستای امور خیر از نخبگان کشورشان حمایت کنند و این نیازمند یک شیوه نامه است.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی افزود: برای مثال تعداد زیادی از خیرین که به ما مراجعه می کنند عنوان می کنند که آیا سازوکاری رسمی و به شکل مدون وجود دارد که ما مطمئن شویم این منابعی که به نخبگان استان خودمان اختصاص می دهیم در همان استان مصرف شود. به همین منظور ما به دنبال ایجاد راهکارهایی شفاف برای اطمینان بخشی به آنها هستیم، به گونه ای که فرد خیر کاملا بداند اگر کمکی می کند این دقیقا به دانش آموز یا دانشجو یا هیات علمی مستعد و نخبه آن استان تعلق خواهد گرفت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: نکته خیلی مهم دیگر اینکه این بنیاد از خیرین و واقفین در مدیریت بنیادهای وقف و خیریه استان ها استفاده خواهد کرد.

سازوکار ترغیب شرکت‌های بزرگ استانی برای کمک به نخبگان استان خود تعریف می‌شود

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین از دریافت مجوز این بنیاد از هیات امنا برای تعریف یک سازوکار بسیار شفاف به منظور ترغیب شرکت های بزرگ استانی برای کمک به نخبگان استان خود در راستای مسوولیت اجتماعی خبر داد و افزود: این در راستای مسوولیت اجتماعی بنگاه های صنعتی تعریف می شود به طوری که برای این شرکت های دولتی و خصوصی به طور کامل مشخص باشد که اگر منابعی را از بنگاه صنعتی به امر نخبگان اختصاص می دهند این در کدام بخش از حوزه نخبگان هزینه می شود.

باقری مقدم گفت: در بسیاری از استان ها مثل خوزستان شرکت های بزرگ صنعتی همچون فولاد، آهن، سیمان و پتروشیمی های مختلف وجود دارند و طبیعتا اینها در قالب مسوولیت اجتماعی می توانند منابعی را به بنیاد ملی نخبگان جهت هزینه برای فرزندان مستعد و نخبه استان خود اختصاص دهند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگی های شعب بنیاد ملی نخبگان در استان های مختلف نیز اظهار کرد: در هر استان یک بنیاد استانی با اقل نیرو حدود سه نفر وجود دارد و رییس بنیاد هر استان عضو هیات علمی دانشگاه است که در اصل از سوی دانشگاه مامور است بخشی از زمان خود را در بنیاد مربوطه به انجام وظیفه بپردازد.

مصوبه تشکیل کانون های نخبگانی با محوریت استاندارها برای رفع مشکل مناطق مختلف کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین یکی دیگر از مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد را اخذ تاییدیه برای ایجاد کانون های تفکر و نخبگانی در ۳۱ استان کشور با محوریت استاندار آن منطقه برای رفع انواع مسائل و مشکلات موجود استانی ذکر کرد.

باقری مقدم با این مهم را در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت بهره گیری از توان نخبگان برای رفع مسائل ملی و همچنین منطقه محل سکونت خود نخبگان عنوان کرد و افزود: بر اساس این مصوبه کار اصلی این کانون های تفکر یاهسته های اندیشه ورز بررسی مشکلات هر استان و ارائه راهکار پیشنهادی در کمک به مقامات استانداری برای حل مسائل آن استان است.

تربیت هزار نخبه در علوم پایه و انسانی تا ۱۰ سال آینده از رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین یکی دیگر از مصوبات جلسه هیات امنا را بر اساس تاکیدی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود طی سال های قبل با نخبگان کشور در خصوص ضرورت توجه به نخبگان حوزه علوم پایه و علوم انسانی داشته اند، تعریف طرحی با کمک وزارت علوم تحت عنوان "طرح دکتر اژه ای" به عنوان یکی از پایه گذاران المپیادهای علمی کشور عنوان کرد.

باقری مقدم تصریح کرد: ما در این طرح بنا داریم تا ۱۰ سال آینده هزار دانشمند نخبه در حوزه علوم پایه و علوم انسانی را برای کشور تربیت کنیم.

وی در خصوص مکانیزم اجرایی این طرح نیز اظهار کرد: همانطور که در دفترچه کنکور هم اعلام کرده ایم، بنیاد ملی نخبگان از افراد برگزیده المپیادهای علمی و رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور که رشته هایی را در حوزه های علوم پایه و علوم انسانی از جمله ریاضیات، فیزیک، شیمی، جامعه شناسی و فلسفه به عنوان رشته اول تحصیل خود انتخاب کنند، در طول دوران کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مورد حمایت خواهد کرد.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم افزود: این طرح در واقع در راستای تفاهم‌نامه ای است که بین بنیاد و وزارت علوم منعقد شده و وزارت علوم نیز متعهد شده است که این افراد را در پایان دوره دکترا به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پذیرش کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب با حمایت های بنیاد ملی نخبگان برای هر یک از این نخبگان مربی یا منتور گذاشته می شود و امیدواریم با تداوم و تکامل علمی این افراد در ۱۰ سال آینده شاهد تربیت تعداد قابل توجهی از متخصصان و نخبگان حوزه علوم پایه و انسانی در کشور باشیم.

بازگشت سالانه هزار نخبه ایرانی مقیم خارج در دستور کار بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین در خصوص باقی مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد، یکی دیگر از مصوبات را ایجاد و تعریف یک ساز و کار برای جذب متخصصان غیرایرانی به ویژه از مبدا جهان اسلام عنوان کرد.

باقری مقدم با بیان اینکه، در حال حاضر متخصصان و نخبگان به خصوص از کشورهای افغانستان و عراق علاقمند به حضور در ایران هستند، افزود: ما در اصل با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مهاجرت معکوس برنامه ای را در دستور کار داریم.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی همچنین تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان همچنین طرح جامع بازگشت هزار نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور را به صورت سالانه در دستور کار خود دارد و بر همین اساس نیز خوشبختانه از سال ۱۳۹۵ تاکنون قریب به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور مشغول در ۲۰۰ دانشگاه مطرح دنیا با اقدامات معاونت علمی چه در قالب هیات علمی و چه در قالب شرکت های دانش بنیان به کشور بازگشته اند.

باقری مقدم با بیان اینکه، در سامانه ای که برای اعلام همکاری ایرانیان مقیم خارج طراحی کرده ایم، نزدیک به ۱۰ هزار درخواست همکاری دریافت کرده ایم، افزود: این بدان معنی است که اگر ما بتوانیم این فضا را سریع تر توسعه دهیم، این عدد را می توانیم سالانه به عدد هزار نفر برسانیم و این توافقاتی است که با معاون علمی و فناوری رییس جمهور داشته ایم و از این ۱۰ هزار نفر می توانیم حداقل ۱۰ درصد را به کشور عودت داده و مستقر کنیم.

تصویب طرح کمک به ازدواج و فرزندآوری نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی دیگر از مصوبات جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را طبق تاکیدات رییس جمهور، الزام همه دستگاه های کشور برای تهیه و اعلام گزارش برای جذب و بکارگیری نخبگان به بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و افزود: بنیاد نیز ضمن بررسی، ارزیابی و صحت سنجی این گزارش ها، آنها را به صورت یک گزارش کامل به مقامات عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

باقری مقدم همچنین مصوبه بعدی جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را کمک به ازدواج و فرزندآوری نخبگان عنوان کرد و افزود: به طوری که ما می خواهیم حمایت مستقلی از نخبگان داشته باشیم و با کمک وزارت ورزش و همچنین سازمان برنامه حمایت لازم را از ازدواج و فرزندآوری نخبگان داشته باشیم.

وی در ادامه کمک و تسهیل در ازدواج نخبگان را در ماندگاری این استعدادهای برتر در کشور و همچنین رشد و توسعه احتمالی افراد نخبه در جامعه بسیار موثر دانست.

وی در ابتدا در تعریف نخبه و نخبگی اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان دو تعریف اساسی از نخبه وجود دارد یکی به عنوان مستعد است یعنی افرادی که هوش و استعداد ذاتی دارند اما این استعداد هنوز به مرحله بالفعل نرسیده است و در مرحله بالقوه قرار دارد و بنیاد ملی نخبگان با توانمندسازی ها و حمایت، وظیفه تبلور یافتن این استعدادها را برعهد دارد.

باقری مقدم افزود: تعریف دوم که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان از فرد نخبه وجود دارد این است که نخبه فردی است که هوش و استعداد طبیعی خود را در راستای اهداف و نیازهای اساسی کشور عملیاتی و اجرا کرده که ماحصل آن یک اثر علمی، فناوری، اجتماعی و اقتصادی برای کشور است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: بنابراین بخش عمده ای از مخاطبان این بنیاد، افراد مستعد و نخبه کشور هستند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی در خصوص نوع حمایت های این بنیاد از نخبگان کشور گفت: به طور طبیعی تعداد افراد نخبه از تعداد مستعدان جامعه کمتر است و نوع خدمات و حمایت های بنیاد ملی نخبگان برای این افراد متفاوت است به طوری که در حوزه مستعدان عمدتا به دنبال ایجاد زمینه برای توانمندسازی آنان هستیم تا بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و در حوزه نخبگان نیز به دنبال این هستیم که آنان بتوانند در جایگاه های اصلی خود قرار بگیرند تا بتوانند اثربخشی بیشتری برای کشور داشته باشند.

باقری مقدم اظهار کرد: در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبگی در حوزه های مختلف قابل تعریف است و همانطور که در این سند آمده است، افراد در حوزه های مختلف علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور می توانند به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته شوند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از گذشت ۱۱ سال گفت: یکی از مصوبات این جلسه مهم این بود که ما حوزه های جدیدی همچون صنعت، کارآفرینی و حوزوی را هم به عنوان شاخص های جدید به رسمیت شناخته و اضافه کنیم.

باقری مقدم با بیان اینکه در حال حاضر وارد فاز جدیدی از شاخص های نخبگی شده ایم مثل حوزه صنعت و کارآفرینی اظهار کرد: معتقدیم که شاخص هایی که باعث تعریف نخبگی می شوند، با شاخص های علمی تفاوت دارند به طوری که اگر در حوزه علمی پژوهشی تعداد مقالات مهم است، در حوزه کارآفرینی نیز باید برخی شاخص ها برای نخبگی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اینکه یک فرد چه میزان توانسته است در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اثرگذار باشد، تولید و صادرات محصولات فناورانه یا کسب و کار فناورانه و همچنین چه تعداد اشتغال آفرینی و اثربخشی در اقتصاد کشور داشته باشد، از جمله رویکردهای جدیدی است که در دایره نخبگانی به آن توجه خواهیم کرد و ما برای مستعد دانستن افراد حوزه صنعت به دنبال اضافه کردن این شاخص ها هستیم.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید شناسایی نخبگان طی ۲ تا ۳ ماه آینده

قائم مقام بنیاد ملی نخبان در ادامه از برنامه ریزی این بنیاد برای ابلاغ شیوه نامه های جدید شناسایی نخبگان در کشور طی دو تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: در این شیوه نامه ما تعریف و معیارهای جدیدی از نخبگی را معرفی می کنیم.

باقری مقدم افزود: به این ترتیب می خواهیم شاخص های نخبگان را توسعه دهیم به طوری که در کنار مستعدان و نخبگان علمی که برای ما محترم هستند، نخبگان و مستعدان دیگری هم که برای کشور در حال خلق ارزش افزوده هستند مثل کارآفرینان یا کسانی که در حوزه صنعت فعالیت می کنند یا سایر حوزه های هنری و حتی حوزوی را به دایره نخبگانی کشور اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس و مطابق مصوبه اخیر بنیاد ملی نخبگان علاوه بر حوزه های کنونی که به عنوان نخبگی معیارهای آن مشخص است، به منظور گسترش دایره نخبگانی به حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، هنری، صنعتی و کارآفرینی نیز شیوه نامه های جدیدی تهیه، تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم درخصوص روال انجام این کار نیز توضیح داد: برای هر کدام از این آیین نامه ها باید یک کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و توسط هیات امنا یا کمیسیون دائمی هیات امنا بنیاد ملی نخبگان که منتخبان هیات امنا هستند، به تصویب برسد که در حال حاضر رییس هیات امنا رییس جمهور و دبیر هیات امنا نیز معاون علمی و فناوری رییس جمهور است.

وی با بیان اینکه، ما به شخصه در بنیاد ملی نخبگان نمی توانیم خودمان یک معیار به معیارهای نخبگی اضافه کنیم، افزود: ما اقدامات کارشناسی دقیقی در معاونت های تخصصی انجام می دهیم که این در هیات امنا یا در کمیسیون دائمی هیات امنا که منتخب هیات امنا هستند به تصویب می رسد و برای ما جنبه قانونی پیدا می کند.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد ملی نخبگان خود راسا می تواند شیوه نامه های نخبگی را تعریف کند یا نیاز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است نیز گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف اینکه به این استانداردها در کشور توسط فرد یا سازمانی خدشه ای وارد نشود وظیفه سیاست گذاری و شناسایی، تعریف شاخص ها و معیارها را تماما به بنیاد ملی نخبگان واگذاری کرده است.

تشکیل جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از ۱۱ سال و اهمیت این جلسه

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه، اخیرا جلسه هیات امنای این بنیاد بعد از ۱۱ سال با حضور رییس جمهور برگزار شده است، در خصوص اهمیت و همچنین مصوبات این جلسه توضیح داد: هیات امنا بنیاد ملی نخبگان در سازمان هایی که مثل ما هیات امنایی هستند، به منزله راس تصمیم گیری و ابلاغ سیاست ها است و به طور طبیعی عدم تشکیل هیات امنا می تواند باعث وقفه و عدم پیشبرد کارها شود.

باقری مقدم بیان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با شروع کار بنده با رایزنی های انجام شده با دفتر رییس جمهور در وهله نخست و پیش از این جلسه اعضای جدید هیات امنا منصوب شدند.

وی با بیان اینکه، هیات امنای بنیاد ملی نخبگان شامل ۲۲ نفر است که ۱۳ نفر حقوقی و ۹ نفر شامل افراد حقیقی هستند، تصریح کرد: هم اکنون افراد حقیقی که در جمع هیات امنا با حکم رییس جمهور انتخاب شده اند، شامل سعید سهراب پور، منصور کبگانیان، ایمان افتخاری، الهام امین زاده، الهام یاوری، محمدرضا عارف، محمدرضا حسنی آهنگر، آیت الله سید محمد غروی و آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی هستند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم افزود: اعضای حقوقی هیات امنای بنیاد ملی نخبگان نیز به غیر از رییس جمهور که رییس هیات امنا است، شامل معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر علوم، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر ارشاد، وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها و رییس سازمان امور اداری و استخدامی هستند.

وی در خصوص مصوبات جلسه اخیر هیات امنا نیز با بیان اینکه، مصوبات متعددی را در این جلسه داشتیم، افزود: در ابتدا گزارشی از عملکرد بنیاد ملی نخبگان تا پایان سال ۱۴۰۰ ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت و به دنبال آن نیز اعضای کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان نیز انتخاب شدند.

باقری مقدم افزود: این افراد شامل آقایان محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله محمد غروی، حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها، میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین دکتر الهام یاوری هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: شاخص ها و شیوه نامه جدید شناسایی نخبگان برای تصویب نیازمند تصویب در کمیسیون دائمی این بنیاد است و اگر لازم باشد، به تصویب هیات امنا نیز خواهد رسید.

وی گفت: تصمیم گیری برای انتخاب اعضای شورای نخبگان که از افراد علمی و نخبه کشور هستند نیز به جلسه کمیسیون دائمی موکول شد.

باقری مقدم در ادامه با بیان اینکه، در این جلسه برنامه های بنیاد ملی نخبگان در راستای شعار سال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" ارائه شد، افزود: برنامه های بنیاد تقریبا نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است.

رایزنی با دانشگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن زمین جهت ساخت مسکن نخبگان

به گزارش مهر، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه، مصوبه بعدی جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را تصویب کلیات برنامه بنیاد ملی نخبگان برای ساخت واحدهای مسکونی برای نخبگان با تاکید رییس جمهور به عنوان ریاست هیات امنا این بنیاد عنوان کرد.

باقری مقدم در تشریح جزئیات طرح مسکن نخبگان نیز با بیان اینکه، قرار شده است این مصوبه در کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان مطرح و برنامه جزئی آن مشخص شود، افزود: با برآوردی که داشته ایم مشخص شده است که نخبگان در کشور به صورت یکنواخت پراکنده نیستند و بیشتر در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها مستقر هستند؛ بنابراین پیشنهاد ما در این جلسه این بود که با برآورد اولیه ای که داریم در شهرهای بزرگ کشور، شهرک های نخبگانی ایجاد شود به طوری که همه ساکنان این شهرک ها جزو بنیاد ملی نخبگان باشند.

باقری مقدم با بیان اینکه، طرح اولیه ما برای شروع فعلا ساخت هزار واحد است که کلیات آن تصویب شده است، تصریح کرد: اتفاق بسیار خوبی که افتاد این بود که با رایزنی که با دانشگاه ها داشتیم قرار شد دانشگاه ها زمین های خود را برای ساخت واحدهای مسکونی نخبگان در اختیار بنیاد ملی نخبگان قرار دهند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی گفت: طبیعتا اگر قیمت زمین که در حال حاضر رقم قابل توجهی است از هزینه مسکن کسر شود، منابع لازم دیگر را برای ساخت این واحدهای مسکونی، بنیاد ملی نخبگان از منابع عمومی کشور تامین خواهد کرد و ظرف دو تا سه سال آینده واحدهای مسکونی ساخته می شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در عین حال در خصوص جزئیات بیشتر طرح ساخت مسکن برای نخبگان کشور بیان کرد: البته هنوز مسائلی در دست بررسی است چراکه با انواع راهکارهای مختلف می توان این کار را پیش برد و در این جلسه نیز بحث شد که آیا از خود نخبگان هم برای تامین منابع کمک گرفته شود یا این واحدهای مسکونی به نام نخبگان سند زده شود و به صورت اجاره به شرط تملیک باشد، اقساط آن چطور باشد و اینکه چه میزان نخبگان توانایی پرداخت اقساط وام را دارند و به طور کلی این جزئیات نیاز به بررسی بیشتری داشت که طبیعتا هیات امنا بررسی جزئیات و تصویب آن را به کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان سپرد و این مصوبه اول ما بود.

تصویب جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین در مورد مصوبه دوم جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان گفت: ما یک کار مهم دیگری را در این بنیاد آغاز کردیم؛ به طوری که در سال گذشته با رایزنی هایی که با ریاست محترم جمهور انجام گرفت، آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه های انسانی نخبه را در دستگاه های اجرایی به تصویب رساندیم که این طرح تحت عنوان "جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی" نام گذاری شد.

باقری مقدم افزود: البته ما در حال تبدیل کردن عدد هزار به یک برند برای نخبگان هستیم به طوری که در حال حاضر هزار واحد مسکونی و جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی را پیگیری می کنیم که خوشبختانه این هم مورد تصویب هیات امنا قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه این مصوبات برای جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی در طول سال های گذشته چندین بار ابلاغ شده اما اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ نداده است نیز گفت: ما بلافاصله بعد از این که مصوبه دولت را داشتیم سامانه ای را در سایت ایجاد کردیم و خوشبختانه در همان ۱۰ روز نخست حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد در مرحله اول ۶۰۰ نفر انتخاب و در حال حاضر ۴۰۰ نفر از این افراد با شاخص های بالا به سازمان اداری استخدامی معرفی شده اند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: پس از معرفی این افراد به سازمان امور اداری و استخدامی کشوری یک دوره توانمندسازی توسط بنیاد ملی نخبگان برای آنها برگزار می شود که در ادامه و برای سال نخست جهت عقد قرارداد یکساله به دستگاه های دولتی معرفی می شوند.

وی افزود: در طول این یکسال نیز یک آزمون اختصاصی جذب و استخدام برای نخبگان برگزار می شود که این هم وظیفه سازمان اداری استخدامی است و طبیعتا این آزمون برای نخبگان و مستعدان مسئله خاصی محسوب نمی شود اما به دلیل اینکه آزمون جزو قانون استخدامی است و هر فردی که می خواهد جذب دولت شود، باید در آن شرکت کند.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که آیا آزمون استخدامی نخبگان همزمان با حضور افراد غیرنخبه برگزار می شود یا خیر نیز تصریح کرد: خیر قرار شد آزمون نخبگان به صورت جداگانه بین خود آنها و به شکل اختصاصی برگزار شود و اگر از این آزمون سربلند بیرون بیایند، به استخدام دائم دستگاه های اجرایی درخواهند آمد.

وی همچنین خبر داد: برای دومین بار در سال جاری سامانه ثبت نام نخبگان علاقمند ورود به دستگاه های اجرایی باز شده است که تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ نفر در این فراخوان ثبت نام کرده اند.

باقری مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با وجود ابلاغ مصوبه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی در سال های ۱۳۸۳، ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ در کل چند نخبه جذب دستگاه های اجرایی شده اند نیز گفت: خیلی صادقانه عرض کنم ما گزارش دقیق آماری در این خصوص نداریم اما نامه ای را برای همه دستگاه ها تنظیم و ارسال کرده ایم که اعلام کنند در هر دستگاهی چند نفر از نخبگان مشغول به کار و فعالیت هستند که یک تعدادی مثل آموزش و پرورش به ما پاسخ داده اند.

وی در ادامه یکی از نقایص فعلی در بنیاد ملی نخبگان را که باید هرچه سریع تر مرتفع شود، به روز رسانی آمارهای نخبگان و مستعدان و نحوه فعالیت آنها در دستگاه های مختلف کشور عنوان کرد.

راه‌اندازی مجامع خیرین و واقفین نخبه‌پرور در استان های مختلف برای حمایت از نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی دیگر از خروجی های جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد با حضور رییس جمهور را اجازه گرفتن برای تشکیل مجامع خیرین و واقفین نخبه پرور در استان های مختلف کشور عنوان کرد و افزود: ما قصد داریم از منابع مردمی برای رفع مشکلات حوزه نخبگان کشور استفاده کنیم چراکه یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم مردمی سازی است و این اقدام نیز در همان راستا است.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که برای کمک به نخبگان در صورت تصویب هیات امنا این مهم نیازمند موافقت سازمان اوقاف و امور خیریه نیز هست یا خیر، تصریح کرد: طبیعتا سازمان امور اوقاف با این امور موافق است؛ بحث ما بر سر ایجاد یک گفتمان است برای اینکه واقفین و خیرین ترغیب شوند که در راستای امور خیر از نخبگان کشورشان حمایت کنند و این نیازمند یک شیوه نامه است.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی افزود: برای مثال تعداد زیادی از خیرین که به ما مراجعه می کنند عنوان می کنند که آیا سازوکاری رسمی و به شکل مدون وجود دارد که ما مطمئن شویم این منابعی که به نخبگان استان خودمان اختصاص می دهیم در همان استان مصرف شود. به همین منظور ما به دنبال ایجاد راهکارهایی شفاف برای اطمینان بخشی به آنها هستیم، به گونه ای که فرد خیر کاملا بداند اگر کمکی می کند این دقیقا به دانش آموز یا دانشجو یا هیات علمی مستعد و نخبه آن استان تعلق خواهد گرفت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: نکته خیلی مهم دیگر اینکه این بنیاد از خیرین و واقفین در مدیریت بنیادهای وقف و خیریه استان ها استفاده خواهد کرد.

سازوکار ترغیب شرکت‌های بزرگ استانی برای کمک به نخبگان استان خود تعریف می‌شود

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین از دریافت مجوز این بنیاد از هیات امنا برای تعریف یک سازوکار بسیار شفاف به منظور ترغیب شرکت های بزرگ استانی برای کمک به نخبگان استان خود در راستای مسوولیت اجتماعی خبر داد و افزود: این در راستای مسوولیت اجتماعی بنگاه های صنعتی تعریف می شود به طوری که برای این شرکت های دولتی و خصوصی به طور کامل مشخص باشد که اگر منابعی را از بنگاه صنعتی به امر نخبگان اختصاص می دهند این در کدام بخش از حوزه نخبگان هزینه می شود.

باقری مقدم گفت: در بسیاری از استان ها مثل خوزستان شرکت های بزرگ صنعتی همچون فولاد، آهن، سیمان و پتروشیمی های مختلف وجود دارند و طبیعتا اینها در قالب مسوولیت اجتماعی می توانند منابعی را به بنیاد ملی نخبگان جهت هزینه برای فرزندان مستعد و نخبه استان خود اختصاص دهند.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگی های شعب بنیاد ملی نخبگان در استان های مختلف نیز اظهار کرد: در هر استان یک بنیاد استانی با اقل نیرو حدود سه نفر وجود دارد و رییس بنیاد هر استان عضو هیات علمی دانشگاه است که در اصل از سوی دانشگاه مامور است بخشی از زمان خود را در بنیاد مربوطه به انجام وظیفه بپردازد.

مصوبه تشکیل کانون های نخبگانی با محوریت استاندارها برای رفع مشکل مناطق مختلف کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین یکی دیگر از مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد را اخذ تاییدیه برای ایجاد کانون های تفکر و نخبگانی در ۳۱ استان کشور با محوریت استاندار آن منطقه برای رفع انواع مسائل و مشکلات موجود استانی ذکر کرد.

باقری مقدم با این مهم را در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت بهره گیری از توان نخبگان برای رفع مسائل ملی و همچنین منطقه محل سکونت خود نخبگان عنوان کرد و افزود: بر اساس این مصوبه کار اصلی این کانون های تفکر یاهسته های اندیشه ورز بررسی مشکلات هر استان و ارائه راهکار پیشنهادی در کمک به مقامات استانداری برای حل مسائل آن استان است.

تربیت هزار نخبه در علوم پایه و انسانی تا ۱۰ سال آینده از رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین یکی دیگر از مصوبات جلسه هیات امنا را بر اساس تاکیدی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود طی سال های قبل با نخبگان کشور در خصوص ضرورت توجه به نخبگان حوزه علوم پایه و علوم انسانی داشته اند، تعریف طرحی با کمک وزارت علوم تحت عنوان "طرح دکتر اژه ای" به عنوان یکی از پایه گذاران المپیادهای علمی کشور عنوان کرد.

باقری مقدم تصریح کرد: ما در این طرح بنا داریم تا ۱۰ سال آینده هزار دانشمند نخبه در حوزه علوم پایه و علوم انسانی را برای کشور تربیت کنیم.

وی در خصوص مکانیزم اجرایی این طرح نیز اظهار کرد: همانطور که در دفترچه کنکور هم اعلام کرده ایم، بنیاد ملی نخبگان از افراد برگزیده المپیادهای علمی و رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور که رشته هایی را در حوزه های علوم پایه و علوم انسانی از جمله ریاضیات، فیزیک، شیمی، جامعه شناسی و فلسفه به عنوان رشته اول تحصیل خود انتخاب کنند، در طول دوران کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مورد حمایت خواهد کرد.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

باقری مقدم افزود: این طرح در واقع در راستای تفاهم‌نامه ای است که بین بنیاد و وزارت علوم منعقد شده و وزارت علوم نیز متعهد شده است که این افراد را در پایان دوره دکترا به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پذیرش کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب با حمایت های بنیاد ملی نخبگان برای هر یک از این نخبگان مربی یا منتور گذاشته می شود و امیدواریم با تداوم و تکامل علمی این افراد در ۱۰ سال آینده شاهد تربیت تعداد قابل توجهی از متخصصان و نخبگان حوزه علوم پایه و انسانی در کشور باشیم.

بازگشت سالانه هزار نخبه ایرانی مقیم خارج در دستور کار بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین در خصوص باقی مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد، یکی دیگر از مصوبات را ایجاد و تعریف یک ساز و کار برای جذب متخصصان غیرایرانی به ویژه از مبدا جهان اسلام عنوان کرد.

باقری مقدم با بیان اینکه، در حال حاضر متخصصان و نخبگان به خصوص از کشورهای افغانستان و عراق علاقمند به حضور در ایران هستند، افزود: ما در اصل با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مهاجرت معکوس برنامه ای را در دستور کار داریم.

شیوه‌نامه جدید شناسایی نخبگان کشور به زودی ابلاغ می‌شود/ تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

وی همچنین تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان همچنین طرح جامع بازگشت هزار نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور را به صورت سالانه در دستور کار خود دارد و بر همین اساس نیز خوشبختانه از سال ۱۳۹۵ تاکنون قریب به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور مشغول در ۲۰۰ دانشگاه مطرح دنیا با اقدامات معاونت علمی چه در قالب هیات علمی و چه در قالب شرکت های دانش بنیان به کشور بازگشته اند.

باقری مقدم با بیان اینکه، در سامانه ای که برای اعلام همکاری ایرانیان مقیم خارج طراحی کرده ایم، نزدیک به ۱۰ هزار درخواست همکاری دریافت کرده ایم، افزود: این بدان معنی است که اگر ما بتوانیم این فضا را سریع تر توسعه دهیم، این عدد را می توانیم سالانه به عدد هزار نفر برسانیم و این توافقاتی است که با معاون علمی و فناوری رییس جمهور داشته ایم و از این ۱۰ هزار نفر می توانیم حداقل ۱۰ درصد را به کشور عودت داده و مستقر کنیم.

تصویب طرح کمک به ازدواج و فرزندآوری نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی دیگر از مصوبات جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را طبق تاکیدات رییس جمهور، الزام همه دستگاه های کشور برای تهیه و اعلام گزارش برای جذب و بکارگیری نخبگان به بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و افزود: بنیاد نیز ضمن بررسی، ارزیابی و صحت سنجی این گزارش ها، آنها را به صورت یک گزارش کامل به مقامات عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

باقری مقدم همچنین مصوبه بعدی جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را کمک به ازدواج و فرزندآوری نخبگان عنوان کرد و افزود: به طوری که ما می خواهیم حمایت مستقلی از نخبگان داشته باشیم و با کمک وزارت ورزش و همچنین سازمان برنامه حمایت لازم را از ازدواج و فرزندآوری نخبگان داشته باشیم.

وی در ادامه کمک و تسهیل در ازدواج نخبگان را در ماندگاری این استعدادهای برتر در کشور و همچنین رشد و توسعه احتمالی افراد نخبه در جامعه بسیار موثر دانست.

نظر شما